YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Uusia yrityksiä aiempaa enemmän − “yrittäjäksi uskalletaan lähteä nyt myös vakituisesta palkkatyöstä”
Uusyrityskeskusten tilastot listaavat uusien yritysten suosikkialat.
Viime vuoden aikana perustettiin uusyrityskeskusten avulla yhteensä 7 489 yritystä. Se on kaksi prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
Yritysneuvonnan asiakasmäärä laski kahdeksalla prosentilla.
− Työmarkkinat vaikuttavat vetävän hyvin ja yleinen taloustilanne näyttää paremmalta kuin pitkään aikaan. On luontevaa, että tässä kohtaa perustettujen yritysten määrä on hieman noussut, vaikka asiakasmäärät yritysneuvonnassa ovatkin laskeneet. Yrittäjäksi uskalletaan lähteä nyt myös vakituisesta palkkatyöstä ja toisaalta niin sanottu pakkoyrittäjyys on selvästi vähentynyt, kiteyttää Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.
Uusista yrittäjistä 36 prosenttia oli toiminut yksityisen työnantajan palveluksessa. Julkishallinnosta tulleita yrittäjiä oli seitsemän prosenttia.
− Yksityisellä työnantajalla työskentelevät usein ne, joiden on helpompi lähteä harjoittamaan ammattiaan itsenäisesti, kun kokemusta on karttunut. Julkisella puolella sen sijaan on enemmän hallintotehtävissä toimivia, joiden voi olla vaikeampi tuotteistaa omaa osaamistaan ja tarjota sitä yrittäjänä, Jokilampi pohtii.
Vajaa kolmannes alkaneista yrittäjistä oli vuonna 2017 työttömiä. Joka kymmenes oli opiskelija.
Valtaosa uusista yrityksistä syntyi palvelualoille. Alle 36-vuotiaiden suosikkialoja olivat olivat kauneudenhoito, terveyspalvelut ja rakentaminen.
Keski-ikäiset (36−60-vuotiaat) perustivat eniten yrityksiä vähittäis- ja tukkukaupan, rakentamisen sekä ohjelmisto-, konsultointi- ja koulutusaloille.
Yli 60-vuotiaat perustivat eniten liikkeenjohdon konsultointia, arkkitehti- ja insinööripalveluja sekä koulutuspalveluja tarjoavia yrityksiä.
Puolet uusyrityskeskuksen kautta yrityksensä perustaneista oli alle 36-vuotiaita.
− Nuorilla yritysidea saattaa syntyä harrastuksen kautta. Vanhemmilla yritysidea sen sijaan perustuu usein kokemukseen ja kontakteihin, Jokilampi kertoo.
toimitus (at) yrittajat.fi
Kuva: Pixhill