YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vaatekauppa elpyy koronasta ennätysvauhtia – Juhlia on paljon ja ihmisillä on tarve uusiutua
Kivijalkakaupan palvelu ja kaupoissa kuljeskelun tarve korostuu nyt. Verkkokauppa ottaa takapakkia. Hankaluutena on materiaalin toimitusvaikeudet ja kustannusten nousu.
Muotikauppa on elpynyt ennustettua nopeammin koronapandemiasta. Huhtikuussa muotikauppa ylsi ensimmäisen kerran pandemiaa edeltävälle tasolle, minkä odotettiin tapahtuvan vasta syksyllä. Veturi on nyt kivijalkakauppa, ja verkkokauppa on ottanut takapakkia.
Vaatekaupan huhtikuu oli erinomainen, sillä myynnin arvo kasvoi 31,3 prosenttia ja nousi jo parilla prosentilla yli koronaa edeltävän huhtikuun myynnin. Epävarman alun jälkeen alkuvuosikin on kokonaisuutena sujunut vauhdikkaasti, ja huhtikuun loppuun mennessä muotivaatteiden kaupan arvo on kasvanut yhdeksän prosenttia ja määrä 4,4 prosenttia. Muotikaupan arvon ennustetaan vuonna 2022 kasvavan 13 prosenttia noin 3,4 miljardiin euroon.
Turussa ja Helsingissä kivijalassa toimivan Muotikuun omistaja Jaana Varkki-Terho allekirjoittaa Muoti- ja urheilukaupan raportoiman muutoksen. Elpyminen on huomattavaa kivijalassa, ja ihan kaikkeen kauppiaat eivät ole osanneet edes varautua.
– Nyt on häitä niin paljon, että emme osanneet siihen varautua. Ihmiset juhlivat myös synttäreitä ja muita juhlia. Lisäksi asiakaskuntaamme kuuluu teattereissa, konserteissa ja illallisilla kävijöitä, jotka haluavat jotain uutta iltaan. Myymme myös akateemisia pukuja, ja nyt on ollut promootioita tai ne ovat tulossa. Lisäksi ihmiset palaavat etätöistä toimistoihin. Olen saanut myös jo suunnittelu- ja valmistusvarauksia Linnan juhliin, jos presidentti päättää tänä vuonna järjestää itsenäisyyspäivän vastaanoton, Varkki-Terho kertoo.
Kevät on muutenkin sellaista aikaa, jolloin halutaan uutta ja uudistua. Säkyläläinen diplomikosmetologi Helena Suominen tarjoaa kosmetologipalveluiden lisäksi henkilökohtaista pukeutumisneuvontaa sekä väri- ja tyyliopastusta Upeanainen-liikkeensä kautta.
Korona-aikana meikkaaminen, kampaamokäynnit ja vaatehankinnat jäivät vähemmälle.
– Meikki-innostus herää aina keväisin. Halutaan helposti levitettäviä tuotteita ja pohjustusaineita. Vaatepuolella halutaan uutta ja uudistua. Kauppaan tullaan helpommin poikkeamaan ja katselemaan tuotteita, joista osa lähtee herkästi mukaan. Toivon, että into ja ilo itsensä laittamiseen säilyisi läpi elämän. Minulla on jopa yli 80-vuotiaita asiakkaita, jotka haluavat jotain uutta piristävää, Suominen kertoo.
Verkkokaupan lasku odotettavissa, mutta silti yllättävä
Korona-aikana loikan tehnyt verkkokauppa on laskussa niin kotimaasta kuin Euroopastakin. Esimerkiksi vaatteiden verkkokauppa Suomesta laski alkuvuonna 11,8 prosenttia ja EU-maista peräti 16,7 prosenttia. Verkkomyynti kotimaasta on silti edelleen yli kaksi kertaa suurempaa kuin ennen koronaa ja EU-maistakin 26 prosenttia.
– Verkkomyynnin takapakkia osattiin odottaa, sillä saimme seurata maissa, joissa kauppojen piti olla ajoittain kokonaan kiinni, miten ihmisten tarpeet ja kaipuu kaupoissa kuljeskeluun purkautuu nyt, kun se on jälleen mahdollista. Eikä tämä ole ihan heti menossa ohi, Kankaanpää sanoo.
Muotikuun toiminnassa verkkokauppa ei ole ollut suuressa roolissa, mutta hiipumisen näkee selvästi. Verkon kautta myydään lähinnä lahjakortteja.
– Olen suorastaan hämmästynyt verkkokaupan hiipumisesta. Meille tulee asiakkaita, jotka ovat tilanneet juhlapuvun verkosta, mutta se onkin ollut pettymys. Sitten he tulevat hakemaan sopivaa juhlavaatetta. Palvelu on noussut uuteen kunniaan, Varkki-Terho sanoo.
Muotikuun asiakkaat ovat myös selvästi alkaneet suhtautua verkkokauppaan toisin.
– Ihmiset ovat väsyneitä edestakaisin lähettelyn rumbaan. Ostoksia pohditaan vähän pidempään. On iloista, että asiakkaat palaavat kivijalkaan, Varkki-Terho sanoo.
Kustannukset nousussa ja toimitukset jumissa
Raaka-ainekustannusten, kuljetusten ja hankintahintojen nousu näkyy nyt jo hinnoissa. Pahimman hintapaineen kuluttajat joutuvat silti kohtaamaan vasta talvella. Esimerkiksi puuvillan hinta on nyt 80 prosenttia korkeampi kuin vuosi sitten ja tämä tulee viiveellä valumaan kuluttajahintoihin.
Myynnin kasvu olisi ollut tätäkin voimakkaampaa ilman toimitusongelmia. Aasian ja varsinkin Kiinan toimitukset ovat noin kolme kuukautta myöhässä.
– Myynti olisi ylittänyt koronaa edeltävän ajan reilusti ilman tuotanto-ongelmia ja sumppuuntuneita satamia, Muoti ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää kertoo.
Varkki-Terho on myös neulevalmistaja, ja Muotikuun ompelimo sijaitsee Tuusulassa. Kustannusten nousu näkyy jo ja materiaalisaatavuus vaihtelee.
– Raaka-ainetta, kuten merinovillaa, on vaikea saada. toimitukset eivät toimi. Rahtien kustannukset ovat kovia, Varkki-Terho toteaa.
Elina Hakola
elina.hakola@yrittajat.fi