YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

12.10.2020 klo 11:41
Uutinen

Vaatekauppa siirtyy verkkoon, myynti kasvanut 100 % kuukausivauhdilla – Lähes 60 prosenttia ostaa verkosta kuukausittain

Muotikaupan kokonaismyynnin arvo väheni tammi-syyskuussa noin 18 prosenttia. Kivijalassa ovi on käynyt entistä harvemmin, mutta samaan aikaan vaatteiden verkkomyynti on kasvanut vuoden alusta tasaisesti joka kuukausi noin 100 prosenttia.

Syyskuussa muotikaupan arvo laski reilut 11 prosenttia. Urheilukaupan kokonaismyynti kääntyi syyskuussa jo kasvuun, mutta alkuvuoden kumulatiivinen kehitys on edelleen kaksi prosenttia pakkasella, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry. Talvisesongin kynnyksellä kivijalan kävijämäärät ovat kaukana entisestä.

Posti julkaisi verkkokauppatutkimuksensa 9. lokakuuta. Sen mukaan suomalaisista lähes 60 prosenttia (57) ostaa verkosta kuukausittain, jo noin 30 prosenttia puolestaan viikoittain. Koronapandemia kasvatti verkko-ostamista lähes 30 prosentilla suomalaisista.

Urheiluvaatteet ja -jalkineet käyneet kaupaksi, silti kuluneena vuonna pientä miinusta vuodentakaiseen

Koronaepidemia on vauhdittanut kuluttajakäyttäytymisen muutosta. Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää kertoo kävijämäärien olevan edelleen matalammat viimevuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Suurin syy on etätyön jatkuminen. Varsinkin kaupunkien keskustoissa asiakasmäärät ovat alhaalla. Niin naiset kuin miehetkin ostavat nyt vähän, koska koronaepidemian taas kiihtyessä ”kotoillaan”, eikä ole tilaisuuksia, mihin pukeutua.

Urheilukauppojen ja -osastojen myynti puolestaan kasvoi syyskuussa seitsemän prosenttia. Silti koko alkuvuoden kehitys on edelleen noin kaksi prosenttia miinuksella.

Postin tutkimuksen mukaan ostamisen helppous on tärkein verkko-ostamista lisäävä tekijä. Ostosten toimitusten osalta verkko-ostamista lisäävät viime vuotta vahvemmin ilmaiset toimitukset (65 prosenttia), pakettien seuranta ja ohjaus (37) sekä ennakoivat toimitusilmoitukset (35). Postin tutkimukseen vastasi noin 2400 henkilöä Suomessa. Tutkimus toteutettiin osin myös Baltiassa.

Vaatteiden verkkomyynti tuplaantunut joka kuukausi vuoden alusta

Samaan aikaan vaatteiden verkkomyynti on kasvanut vuoden alusta tasaisesti joka kuukausi noin 100 prosenttia.

– Ala odottaa kunnon talvea koko maahan. Etelä-Suomeenkin saisi tällä kaudella tulla lunta ja talviurheilulle suotuisat säät, Kankaanpää toivoo.

Koronaepidemian kehittymisestä huolimatta noin 45 prosenttia muoti- ja urheilukaupoista odottaa seuraavan kolmen kuukauden aikana myynnin paranevan. Toisaalta noin 36 prosenttia odottaa myynnin heikkenevän.

Tiedot perustuvat yhdistyksen jäsentilastoon, jossa on 1400 myymälän ja verkkokaupan tiedot. Otos edustaa 65 prosenttia koko markkinan arvosta.

Muoti- ja urheilukauppa ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat.

Toimitus

toimitus (at) yrittajat