YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vaateyritys Kure järjestää yksityisiä ostosiltoja – ”Privaattishoppailu on kasvattanut myyntiämme, asiakkailla jo valmiiksi ostohousut jalassa”
Yksityisiä ostoshetkiä tilaavat työ- ja ystäväporukat, jotka sovittelevat kuoharin siemailun lomassa vaatteita ja toimivat toistensa makutuomareina, kertoo yksi Kuren yrittäjistä Jenni Santaniemi.
Vaatteiden hankkimisen ei tarvitse aina olla yksinäistä puuhaa ja kiireistä riisumispukeutumisrumbaa sovituskopissa, vaan sen voi tehdä myös porukalla ja kaikessa rauhassa.
Oululainen suomalaisen designin erikoisliike Kure järjestää privaattishoppailua, jossa liike varataan pariksi tunniksi kokonaan oman porukan käyttöön.
Privaattishoppailun suosion kasvusta ja Kure-liikkeestä uutisoi ensin Kaleva.
Suomalaisia design-vaatteita sekä verkossa että myymälässä Oulun keskustassa kauppaava Kure on järjestänyt privaattishoppailua lähes koko yrityksen olemassaolon ajan.
– Privaattishoppailun suosio on kasvussa. Järjestimme yksityisen ostoshetken ensimmäisen kerran jo seitsemän vuotta sitten, mutta neljän viime vuoden aikana niiden määrä on lisääntynyt, kertoo Kuren yrittäjä Jenni Santaniemi Yrittajat.fille.
Santaniemi omistaa Kuren yhdessä kahden muun yrittäjän, Hannu Laukkasen ja Emma Pakasen, kanssa.
Viime vuosina Kure on järjestänyt privaattishoppailuiltoja joka vuosi puolisen tusinaa. Santaniemen mukaan yksityisiä ostoshetkiä ovat buukanneet esimerkiksi opettaja- ja lääkäriporukat.
– Myös muiden alojen edustajat ovat varanneet privaattishoppailuillan, kun he ovat pitäneet liikkeessämme työhyvinvointipäivän. Nykyisin tulee yrityksistäkin kyselyjä firmojen virkistysillaksi. Kysyntä lisääntyy silloin, kun laitamme myyntiin uusia mallistoja.
Työporukoiden lisäksi myös ystäväporukat ovat varanneet liikkeen kokonaan itselleen.
Kuoharia ja kauden uutuuksia
Yleensä yksityiseen ostoshetkeen tulee kerralla 10–20 ihmisen joukko. Parituntinen sessio pitää sisällään liikkeen tarjoamaa kuoharia, alkoholitonta juomaa, pientä purtavaa sekä vaate-esittelyjä.
– Kerromme porukalle kauden uutuuksista ja väreistä. Sen jälkeen ihmiset keskittyvät sovittelemaan vaatteita. He fiilistelevät ja toimivat toistensa makutuomareina.
Jokaiselle porukalle ilta räätälöidään erikseen. Jos asiakkaat haluavat, heille järjestetään esimerkiksi arvontaa tai muuta ohjelmaa.
Mikä saa porukat buukkaamaan yksityisen ostoshetken ja minkälaista tarvetta arvelet sen täyttävän?
– Se on intiimi shoppailuhetki, jossa saa kuulla myös tarkemmin tuotteista, toisin kuin normaalina aukioloaikana. Asiakkaat voivat rauhassa sovitella vaatteita ja yhdessä arvioida, mitkä vaatteet kullekin sopivat.
Myynti on kasvanut
Yksityisen ostoshetken varaava porukka maksaa liikkeelle tietyn summan illasta.
Kure-illan nimeä kantava illanvietto pitää sisällään myös alennuksia, joita Santaniemen mukaan annetaan kaikista vaatteista.
Vaikka iltoihin kuuluu alemyyntiä, ne ovat Santaniemen mukaan yritykselle kannattavia.
– Ne ovat hyviä ja tuottoisia iltoja. Privaattishoppailu on kasvattanut myyntiämme, koska asiakkailla on jo valmiiksi ostohousut jalassa. He ostavat paljon tuotteita, ja heidän matkaansa lähtee vaatteiden lisäksi myös koruja ja kodintuotteita.
Buukkaavatko myös miesporukat privaattishoppailuiltoja?
– Vielä ei ole ollut sellaista porukkaa, jossa olisi ollut pelkästään miehiä, mutta heitä on ollut illoissa mukana. Valikoimassamme on vähemmän miesten tuotteita verrattuna naisille suunnattuihin tuotteisiin.
Yksityiset ostoshetket järjestetään liikkeen aukioloajan ulkopuolella, mikä tietää yrittäjille pitkää päivää. Santaniemi ei kuitenkaan koe ylitöiden tekemistä liian suurena ponnistuksena.
Hänen mukaansa yksityisten ostosiltojen suosio on kasvanut Oulussa laajemminkin, ja muutkin paikalliset liikkeet pitävät niitä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Milla Rautiainen
milla.rautiainen@yrittajat.fi