YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vain 10 pinnaa silmälasikaupasta ketjujen ulkopuolella – Kivijalkojen osuus supistui
Silmälasiketjujen ulkopuolisen kivijalka- ja verkkokaupan osuus supistui lähes viisi prosenttiyksikköä vuoden alkupuoliskolla.
Vain kymmenes optisen alan vähittäiskaupan liikevaihdosta syntyy silmälasiketjujen ulkopuolella.
Optisen alan kauppa kävi vuoden alkupuoliskolla hyvin yltäen noin puolentoista prosentin kasvuun viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala, Näe ry, kertoo tiedotteessaan.
Näe ry kannustaa kuntia kokeilemaan valinnanvapauden toimivuutta silmäterveyspalveluissa jo nykyisen palvelusetelilain puitteissa.
– Silmäterveyspalveluiden valinnanvapauden laajentamisessa kuntien ei ole mikään pakko odottaa sote-uudistusta, NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast esittää.
Liiton toimialakatsauksen mukaan alan vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 1,4 prosenttia yli 161 miljoonaan euroon. Yli 80 prosenttia liikevaihdosta muodostui silmälasilinsseistä ja -kehyksistä.
Kaikkien silmälasien keskihinta laski viisi prosenttia.
– Moni kuluttaja ostaa useammat kuin yhdet lasit kerralla. Asiakkaat tarvitsevat erilaisia linssejä erilaisiin toimintoihin. Silmälasien merkitys muotiasusteena on kasvanut, Panu Tast kertoo.
Ketjuilla 90 prosenttia markkinoista
Kaupan keskittyminen ketjuyrityksille jatkui voimakkaana. Markkinoiden kärkipaikkoja pitävät Instru Optiikka ja Silmäasema kasvoivat eniten. Ketjuista kolmanneksi suurin on Specsavers reilun 13 prosentin markkinaosuudella.
Optisen alan odotukset vuoden loppupuoliskolle ovat positiiviset. Kokonaismyynnin uskotaan kasvavan, ja erityisesti monitehosilmälasien kauppaan uskotaan.
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala (NÄE ry) edustaa optikkoliikkeitä, yksityisiä silmäklinikoita sekä niitä palvelevia valmistajia, maahantuojia ja tukkukauppoja.
Yrittäjäsanomat