YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vakaa perheyritys löysi uuden suunnan – ”Muotoilun pitäisi olla ylimmän johdon agendalla aivan ehdottomasti”
Perheyritys Vieserin tilanne näytti kolme vuotta sitten vakaalta. Tulevaisuuden rakentamiseksi lattiakaivojärjestelmiin erikoistuneen yrityksen suuntaa oli kuitenkin muutettava. Yksi keinoista oli muotoiluosaamisen lisääminen.
Vieserin juuret ovat Kauhajoella ja vuodessa 1973. Vajaassa viidessäkymmenessä vuodessa yrityksestä on tullut Suomen johtava lattiakaivoratkaisujen tarjoaja.
Kun Vieser vuonna 2016 itsenäistyi, se oli vakavarainen ja varsin kannattava yritys. Nykyinen toimitusjohtaja Annika Jyllilä-Vertigans oli tuolloin perheyhtiön hallituksen jäsen ja alkoi pohtia yrityksen strategian kestävyyttä.
– Arvontuottoa ei juurikaan tapahtunut. Vieser osti valmiita tuotteita sisaryritykseltään Serrekseltä ja myi niitä tukkukanavaan tuottamatta itse juurikaan lisäarvoa. Markkinaosuus oli Suomessa määräävän vahva: tila kasvaa silloisella tuotevalikoimalla oli kotimarkkinoilla loppu ja eväät muiden markkinoiden valloitukseen vähäiset. Vaikka tilanne näytti hyvältä, ymmärsin, että oli kiireesti ryhdyttävä toimeen tulevaisuuden rakentamiseks, Jyllilä-Vertigans kertoo.
Jyllilä-Vertigans nousi toimitusjohtajaksi 2018 ja ryhtyi muuttamaan Vieserin suuntaa.
– Aloimme tutkia, mitä asiakasarvoa haluamme tuottaa. Tämän päivän asiakastarpeita ja megatrendejä, sitä mitä kentällä tapahtuu.
Samaan aikaan kylpyhuoneiden rooli asumisessa oli muuttumassa, wellness- ja spa-kulttuurit nousussa. Veden toimiva poistaminen ei enää ollut kilpailuvaltti kuten 1970-luvulla.
– Nyt toivotaan elämyksellisyyttä, omannäköisyyttä kodin eri tiloilta, sanoo Jyllilä-Vertigans.
– Elämä nostettiin ohi teknisyyden. Emme puhu vedestä vaan siitä, miten Vieser on osana elämää kodin kautta.
Tämän idean ympärille rakennettiin uusi liiketoimintastrategia kasvuhankkeineen. Muotoiluosaaminen nousi silloin esille kriittisenä, puuttuvana kyvykkyytenä.
– Pienenä yrityksenä meillä ei ollut varaa rekrytoida osaamista määräänsä enempää, ja tärkeänä osana tätä kasvutarinaa pidänkin ulkoisia resursseja ja ”hyvien ihmisten ketjua”, kertoo Jyllilä-Vertigans.
Vieserille rakennettiin mm. sparraava design board.
– Design boardin avulla sain laaja-alaista huippuosaamista taloon pienellä aikapanoksella ja kustannuksella, Jyllilä-Vertigans kertoo.
Uusia tuotteita ryhdyttiin kehittämään parin designtoimiston kanssa. Jyllilä-Vertigans korostaa muotoilijan mukana tulevia hyötyjä: teollisen muotoilun lisäksi kaupan päälle saa näkemyksen juuri tämä hetken trendeistä ja asiakastarpeista. Ne ovat osa muotoilijan osaamista, omaksuttu ehkä jossain toisessa projektissa ja nyt uudessa hankkeessa edelleen hyödynnettävissä – asia, johon ei aina kiinnitä huomiota.
Yhtenä todisteena uuden strategian onnistumisesta on Vieser Dot -lattiakaivon designkansi, muotoilija Saku Sysiön kädenjälkeä ja palkittu mm. Fennia Prize 20 -muotoilukilpailussa. Erityistä kannessa ovat sen suuri koko ja materiaali: kantta saa myös puisena. Veden ääni puun pinnalla ja lämmin tuntu jalan alla ovat uusia elementtejä kovassa kylpyhuonemaailmassa.
– Muotoilu vietiin Vieserillä strategian ytimeen ja kasvatettiin kyvykkyydeksi varsin systemaattisesti. Sieltä se vaikutti tuoteportfolioon ja meidän tapaamme kommunikoida asiakasarvoa. Mutta yhä edelleen laadukas funktionaalinen teollinen muotoilu on Vieserin ydinosaamista, kertoo Annika Jyllilä-Vertigans.
Käyttämällä muotoilua strategisesti Vieser on pystynyt kasvattamaan liiketoimintaansa. Asiakasarvo kasvoi, liikevaihto nousi, kiinnostavuus niin kotimaassa kuin kansainvälisesti lisääntyi. Myös yrityksen sisällä arvostus omaa työtä kohtaan on vahvistunut.
– Strategisen muotoilun pitäisi olla ylimmän johdon agendalla aivan ehdottomasti. Toivon, että se ymmärretään pk-sektorilla voimavarana ja työkaluna, jolla pystytään uudistamaan liiketoimintoja, sanoo Annika Jyllilä-Vertigans.
– Vieser on hyvä esimerkki siitä. Olimme yhden liiketoiminnan kasvukäyrän kumpareen päällä, mistä tie ilman suunnanmuutosta olisi vääjäämättä tarkoittanut liiketoiminnan näivettymistä. Me onnistuimme asiakasarvon uudella tulkinnalla ja muotoilun avulla luomaan yritykselle uuden kasvupolun, jota seurata.
Fakta
Käyttääkö sinun yrityksesi jo muotoilua strategisesti? Jos käyttää, niin yrityksille suunnattu Fennia Prize 22 -muotoilukilpailu on parhaillaan käynnissä. Ilmoittautumisaika päättyy 15. lokakuuta.
Muotoilukilpailun järjestävät Design Forum Finland ja Fennia yhteistyössä Patentti- ja rekisterihallituksen ja Elon kanssa.
Lue lisää www.designforum.fi/fenniaprize22