YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Valoshow vai ilotulitus? Yrittäjän mukaan eroja ei aina ymmärretä: ”Raha ja aika eivät kohtaa”
Valoshow on ilotulitusta ekologisempi ja eläinystävällisempi valinta, mutta hinta voi olla tilaajalle yllätys.
Vuoden vaihtuessa erilaisilla valoteoksilla on yhä suurempi rooli. Yksi valoteoksia tilanneista kaupungeista on Lahti, joka tarjoaa asukkailleen valoshown Lahden stadionilla. Teoksen suunnittelusta vastaa yrittäjä Marko Häkkisen Angle Event Technology Oy.
Lahti on tehnyt kompromissin ilotulituksen ja valoteoksen välillä: se tarjoaa molemmat.
– Kyseessä on tunnin pituinen show, jossa on ensin puolen tunnin pituinen valoteos ja sen jälkeen ilotulitus.
Häkkinen on suunnitellut tarinavetoisen, musiikkipohjaisen valoteoksen, jonka yksi teemoista on ihmisen suhde luontoon. Teokseen on haettu inspiraatiota luonnosta ja sen monimutkaisista yhteyksistä.
Yli parikymmentä vuotta valotaidealalla ollut Häkkinen kertoo, että koronavuosien jälkeen valotaideteosten suosio on lähtenyt rivakkaan kasvuun. Samaan aikaan hän on saanut yhä enemmän työtilauksia myös ulkomailta. Vuonna 2021 Häkkinen teki valoteoksen Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden kunniaksi.
– Siitä tuli aikamoinen menestys. Yli 200 000 ihmistä kävi katsomassa teoksen kymmenen päivän aikana, yrittäjä kertoo.
”Raha ja aika eivät kohtaa”
Valoshown suunnittelu on ajallisesti pitkä projekti, jonka kustannus on selvästi ilotulitusta korkeampi. Häkkinen on huomannut, että ajallinen ponnistus ei välttämättä ole linjassa teoksen toteuttamiseen käytettävän rahamäärän kanssa.
– Raha ja aika eivät oikein kohtaa, hän myöntää.
Häkkisen yrityksen toteuttama puolen tunnin valoshow on selvästi kalliimpi investointi kuin esimerkiksi 5–10 minuutin pituinen ilotulitus.
Ilmiö näkyy myös Lahden tämän päiväisessä stadiontapahtumassa. Häkkinen päätti tehdä valoteoksesta näyttävämmän, kuin mihin alkuperäinen budjetti olisi riittänyt.
– Lahden kaupungin taloustilanne ei antanut mahdollisuutta aivan siihen, mitä olisin halunnut tehdä. Stadionilla pieni ei yleensä näytä miltään. Oma intohimoni vei asiaa eteenpäin. Lopputulos on kunnianhimoisempi, koska en halunnut laittaa nimeäni mihin tahansa.
Siinä missä ilotulitusnäytös onnistuu yhden tai kahden henkilön voimin, valoteoksen synnyttäminen vaatii paljon työvoimaa ja kalustoa. Lahden valoshowta varten paikalle tuodaan kaksi rekka-autollista tavaraa.
– Ilotulituksen järjestäjä voi tehdä useampia näytöksiä saman päivän aikana. Esitys kestää hetken ja sitten se on siinä.
”Valoteoksella olisi ihmisille enemmän annettavaa, jos se jatkuisi useamman päivän ajan. Valoteoksen rakentaminen on kallista, mutta pyörittäminen ei.”
Marko Häkkinen, yrittäjä
Valoteokset lisäävät myyntiä
Ilotulitteisiin kohdistuva kritiikki liittyy paitsi ekologisuuteen, myös niiden vaikutuksiin eläimiin. Häkkinen uskoo, että näiden syiden takia valonäytösten suosio tulee kasvamaan entisestään.
– Yhä useampi kaupunki ei halua ostaa ilotulituksia ekologisten syiden takia, mutta toisaalta valoteosta saatetaan pitää liian kalliina hankintana. Valoteoksella olisi ihmisille enemmän annettavaa, jos se jatkuisi useamman päivän ajan. Valoteoksen rakentaminen on kallista, mutta pyörittäminen ei.
Jyväskylässä asia on ratkaistu siten, että kaupunki maksaa osan valotapahtumasta ja loput budjetista kerätään yksityisiltä sponsoreilta. Kaupungissa on tutkittu valotaiteeseen keskittyvien tapahtumien merkitystä paikallisille yrityksille.
– Tapahtumat saavat paljon ihmisiä liikkeelle ja vaikutus näkyy esimerkiksi ravintoloiden ja matkailuyritysten myynneissä. Valoteos sitoo ihmiset paikalle pidemmäksi aikaa, Häkkinen kertoo.
Kari Kola myy tuotantoja vuodelle 2029
Yli 20 vuotta erilaisia valoteoksia toteuttanut yrittäjä Kari Kola ottaa uudenvuoden rennosti. Hänen työnsä näkyvät pääasiassa ulkomailla.
Alun perin äänialalla toiminut Kola suunnittelee maailmalla isoja valoteoksia, joiden budjetit pyörivät välillä miljoonissa. Projekteja on tähän astisella työuralla kertynyt yli 2 000. Yksi suurimmista oli vuonna 2020 Irlannissa toteutettu 500 hehtaarin valoinstallaatio. Kola on ainoa tekijä alallaan, joka on toteuttanut valoteoksen Stonehengen kuuluisassa kivikehässä Britanniassa.
– Minua kiinnostaa se, mitä kaikkea valolla pystyy tekemään. Minulla on vilkas mielikuvitus ja valo on hyvä väline siihen, Kola kertoo.
Työt ovat niittäneet suosiota, sillä parhaillaan Kola myy tuotantoja vuodelle 2029.
– Töitä on riittänyt koko ajan enemmän kuin mitä pystyn ottamaan vastaan. Rajoitan melko paljon sitä, mitä teen Suomessa, koska isot projektit vaativat paljon aikaa.
Uudenvuoden näytöksiin liittyen Kola sai kyselyitä useista kaupungeista, mutta joutui kieltäytymään pyynnöistä. Hän myöntää, että käsitys valoesityksen kustannuksista on usein hakoteillä.
– Ihmiset ajattelevat, että 5 000 eurolla saa valoshown, mutta ei sillä kaksista saa. Show edellyttää paljon tekniikkaa ja ihmisiä rakentamaan näytöksen, jolloin kulut kasvavat.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi