YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vältä viherpesusyytökset ja ota vastaan ansaitut asiakkaat – Case Oppop Shop
Uudenmaan Yrittäjien Kiertotalouswebinaarien toisessa jaksossa keskityttiin kiertotaloudesta viestimiseen.
Ohoi Creativen Tiia Lintula kiteytti viestinnän lyhyen oppimäärän kahteen pointtiin:
- Toimi niin kuin sanot, silloin sinua ei voida syyttää viherpesusta.
- Tunnista arvo, mitä kiertotalousratkaisut tuottavat asiakkaalle ja viesti niistä, ei niinkään kiertotalousratkaisuista itsessään.
Aluksi on syytä laittaa perusta kuntoon.
Kirjassaan Brändi & Business Petri Uusitalo väittää, että yrityksen tärkein tehtävä ei ole tuottaa voittoa omistajilleen vaan arvoa asiakkailleen.
Lintula laajentaa, että arvoa tulee tuottaa paitsi asiakkaille ja omistajille, enemmän ja enemmän myös työntekijöille ja yhteistyökumppaneille sen lisäksi, että se toimii maapallon kantokyvyn rajoissa.
– Usein on niin, että tämä tapahtuu jo itsestään, mutta tästä on hyvä tulla tietoiseksi, koska nämä ovat viestinnän paikkoja, Lintula sanoo.
Omien tuotteiden ja palvelujen asiakasarvoa kannattaa tarkastella eri näkökulmista. Palveluilla ja tuotteilla on rationaalisia hyötyjä, kuten janon sammuttaminen, emotionaalisia hyötyjä, joiden kautta saadaan ihmiset sitoutettua brändiin, asiointiprosessin kautta saatavia hyötyjä, kun säästät ihmisten aikaa ja olet kanavissa, joissa asiakkaat haluat toimia, ja lopuksi jaetulla arvomaailmalla saatavia hyötyjä.
– Kun ollaan varmistuttu arvon tuottamisesta ja sen tavoista, brändiä rakennetaan kommunikoimalla siitä arvosta, jota tuotamme. Mistään muusta ei tarvitse lätistä, Lintula sanoo.
Lintula nostaa esiin Sitran Kiertotalouden käsikirjan, mistä löytyy havainnollinen avaus siitä, mitä kiertotalouteen liittyy.
– Hahmota itsellesi, mitä kaikkea kiertotalouteen liittyy, miten omat tuotteesi ja palvelusi toteuttavat kiertotalousperiaatteita ja tuottavat samalla arvoa asiakkailleen, ja viesti näistä tekijöistä, Lintula sanoo.
Oppop Shopin idea lähti vastuullisesta ostamisesta
Oppop Shopin liiketoiminnan lähtökohta oli vastuullinen liiketoiminta, yrittäjä Erkka Malkavaara kertoo.
Verkkosivuilla toivotetaan heti tervetulleeksi vastuullisille ostoksille.
– Kun lähdettiin pohtimaan verkkokaupan mahdollisuutta, hylkäsimme ajatuksen ensin ja syynä oli vastuullisuus. Maailma ei tarvitse yhtään uutta yritystä, joka myy lisää tavaraa kulutettavaksi. Sitten haastoimme ajatuksen ja päädyimme siihen, että meidän täytyy perustaa kauppa, josta on mahdotonta ostaa vastuuttomasti, Erkka Malkavaara sanoo.
Maaliskuussa avatun verkkokaupan tuotekategorioita on neljä: hyvinvointi, kauneus, muoti ja koti.
Oppop Shopin verkkosivuilla on kerrottu, miten siellä on huolehdittu vastuullisuusasioista ja siitä, miten asiakkaat voivat itse vaikuttaa kestävään kehitykseen.
-Mietimme, mikä olisi sellainen unelmien verkkokauppa, sellainen kombo, että asiat olisi otettu niin hyvin huomioon, että kuluttajana voisi sallia itselleen hedonismin. Kuluttajat kuitenkin tarvitsevat asioita. Jos tämän listan käy läpi, ollaan jo melko lähellä suht vastuullista toimintaa, Malkavaara kertoo.
Verkkokaupan yrittäjät ovat itse kuratoineet tuotevalikoimansa huolellisesti. Tuotteet ovat kauniisti esillä ja tuotekuvauksissa otetaan mukaan kiertotalousnäkökulmaa.
Rajoituksiakin on.
– Olemme myös sen varassa, mitä brändit itse viestivät. Meillä ei ole mahdollisuutta lähteä joka ikistä brändiä Finnwatchin tavoin syynäämään, millaiset ovat työolot ja mitä materiaalit ovat, mutta sen sijaan olemme tarkkaan tsekanneet valmistajan omat materiaalit, miten ne viestivät omasta vastuullisuudestaan, Malkavaara sanoo.
Lue myös, miten Mari Ståhls hoksasi olevansa kiertotalousyrittäjä ja aikoo muuttaa yrityksensä viestintää
Lisää yritysesimerkkejä kiertotaloudesta löydät Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1 –
15.6. järjestetään kolmas Kiertotalouswebinaari: Vinkkejä rahoituksen saamiseen ja hyviä esimerkkejä. Ilmoittaudu mukaan tästä
Kati Liikanen
kati.liikanen@yrittajat.fi