YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Ravintolapäällikkö Mikko Rask ja kohdepäällikkö Kaisa Leppiaho toivottavat tervetulleeksi Vanajanlinnan uuteen ravintolaan, Carl Wilhelmiin.

”Ei ole järkeä odottaa taivaan putoamista” – uusi investointi Vanajanlinnaan

Suomen kulinaristinen kenttä laajenee, kun Vanajanlinnaan avataan uusi ravintola Carl Wilhelm maaliskuussa.

– Nimi on annettu perustajamme C. W. Rosenlewin mukaan, kertoo Vanajanlinnan markkinointijohtaja Mika Walkamo.

Vanajanlinna täyttää tänä vuonna sata vuotta ja historia pistää mielikuvituksen liikkeelle. Tiiliseinät ovat nähneet sotilaita ja salajuonia. Keikareita ja kommunisteja. Aatelisia ja avioliittoja.

– Pitkän historian kunniaksi halusimme tuoda esiin Rosenlewien juhlakulttuuria, aikakausien tarjontaa ja menneisyyden eleganssia, Walkamo kuvailee.

Investointi nojaa vahvaan konseptiin

Mainonnan mukaan Carl Wilhelm yhdistää historiaa ja laaturuokaa. Tavoittaako tällaisella konseptilla asiakkaat?

– Kiireinen nykyihminen haluaa istahtaa alas, nauttia historiallisesta tunnelmasta ja juoda lasin viiniä aterian kanssa. Carl Wilhelm on paikka, jossa ihminen voi olla rauhassa puheluilta, sähköposteilta ja etäkokouksilta, Walkamo kuvailee.

Ravintola- ja majoitussektori on ollut pitkään ahtaalla. Barometrien ja tilastojen mukaan ala kokee syviä vaikeuksia rakennusalan rinnalla. Talous ei ole ehtinyt toipua koronan jäljiltä ja sota on käynnissä. Lisäksi moni yritys kärsii tavarantoimittajien kovista hinnoista ja hiipuvasta kysynnästä. Tässä hetkessä uudet investointipäätökset ovat olleet valitettavan harvinaisia.

– Jokaisesta isosta hankinnasta pitää tehdä kunnon laskelmat. Kannattaa myös vertailla, onko fiksumpaa ostaa vai liisata.

– Ei ole mitään järkeä mennä kyyryyn ja odottaa taivaan putoamista. Täytyy vain laskea tarkkaan, mihin panostaa, miten markkinoi ja kenelle myy, Walkamo muistuttaa.

Avaa pop-up -ikkuna