YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Varo! Uusia GDPR-huijauslaskuja liikkeellä
Yrittäjät ovat saaneet 479 euron GDPR-huijauslaskuja viime päivinä. Niitä ei pidä maksaa.
GDPR Organisation -nimellä EU-logon kera lähetetty englanninkielinen tarjous on naamioitu näyttämään viranomaisen yhteydenotolta ja laskulta.
– Tällainen ”lasku” tuli tänään postissa. Onko tämä uusi huijaus, vai onko näitä tullut aiemminkin. Ajattelin, että tällaisesta olisi hyvä tiedottaa, sillä tuosta voi jollekin tulla mieleen, että on pakko maksaa, toteaa Suomen Yrittäjiin aiheesta viestin lähettänyt yrittäjä.
”Laskun” tekstistä alempaa kyllä ilmenee, ettei kyseessä ole lasku, joka tulee maksaa, vaan tarjous palvelusta. GDPR Organisation muun muassa sanoo tarjoavansa tietopakettia ja verkkoseminaariin osallistumisoikeutta vastineena 479 euron maksusta. Yrityksen nettisivuilla kerrotaan, että se tarjoaa sähköistä konsultointipalvelua ja tietopaketteja GDPR-vaatimusten noudattamiseen.
Tietosuoja-asetus GDPR:n voimaantulosta tulee ensi viikon lauantaina kuluneeksi vuosi, mikä on ehkä innostanut huijauslaskujen lähettäjiä. Myös viime syksynä tuli GDPR-huijauslaskuja yrittäjille.
Ohjeista kesätuuraajat!
Suomen Yrittäjien asiantuntija Marjut Viding toteaa, että huijauslaskujen ja harhaanjohtavan markkinoinnin määrä lisääntyy kesäisin, jolloin yrityksissä laskuja usein hoitaa kesälomatuuraaja.
– Tavanomaisesti huijauslaskuja saatetaan laatia erehdyttämistarkoituksessa laskun muotoon, vaikka itse tekstiosasta saattaakin ilmetä epäsuorasti, että kyseessä on ainoastaan tarjous palvelusta. Laskua ei tällöin pidä maksaa, eikä siihen tarvitse muutoinkaan reagoida, sillä kyseessä on vain palveluiden markkinointi-ilmoitus, muistuttaa juristi Viding.
– On tärkeää aina käydä kaikki laskut tarkasti läpi ja tarkistaa lähettäjä, mitä lasku tai ilmoitus koskee sekä lukea kaikki pienimmätkin tekstit läpi. Tämä on erityisen tärkeä muistutus ennen kesälomakautta: kesätuuraajat on ohjeistettava huolellisesti tarkastamaan kaikki yritykselle tulevat laskut ja olemaan tarkka erilaisten huijausviestien varalta, Marjut Viding muistuttaa.
Katso Yrittäjän ABC-sivuilta lisätietoa, miten toimia jos saa harhaanjohtavaa markkinointia ja valelaskuja.
Jari Lammassaari