Tuore yrittäjä pettyi somemarkkinointipalveluun
Yrittäjän markkinointipaketin kuukausihinta oli 700 euroa. Kuvituskuva. Kuva: Getty Images

Vasta perustetun kampaamon yrittäjät pettyivät pahoin ostamaansa somemarkkinointiin: ”Ei osattu kertoa, mihin markkinointi on kohdennettu”

Fonecta myöntää epäonnistuneensa sisäisessä kommunikaatiossa.

Vuoden 2023 elokuussa perustetun helsinkiläisen Mondo Bellezza Benessere -kampaamoliikkeen yrittäjät päättivät sijoittaa Facebook- ja Instagram -markkinointiin parantaakseen näkyvyyttä ja houkutellakseen asiakkaita. Yrittäjien harmiksi markkinointipalvelu ei ollut aivan sitä, mitä he odottivat.

Helsingin Munkkiniemessä sijaitsevan parturi-kampaamon markkinointi kohdistettiin Helsingin keskustaan, joten markkinointi ei tavoittanut paikallista palvelua etsiviä asiakkaita.

– Ihmettelimme parin viikon jälkeen, kun minkäänlaista palautetta markkinoinnin tuloksista ei alkanut kuulua Fonectalta. Heidän henkilönsä ei osannut aluksi kertoa edes sitä, mihin markkinointi on kohdennettu, yrittäjä Pia Still kertoo. Hän pyörittää yritystä yhdessä Daniel Qepin kanssa.

Kului kaksi viikkoa ja yrittäjä tiedusteli asiaa uudelleen.

– Halusin tietää mihin markkinointia kohdistetaan, koska se on oleellinen tieto. Silloin sain kuulla, että kohdistaminen oli tehty väärin. Helsingin keskustasta meille ei tule liiemmin asiakkaita.

Markkinointipaketin kuukausihinta on ollut enimmillään 700 euroa. Summa vaihtelee toteutuneen mainonnan mukaan.

– Tässä vaiheessa yritin purkaa sopimuksen, mutta se ei enää onnistunut. Olimme ottaneet kuuden kuukauden sopimuksen. Ei meillä ollut sitten muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.

Still ihmettelee Fonectan asiakaspalvelusta saamaansa vastausta.

– Sieltä kerrottiin, että heillä on hirveä kiire, koska on paljon asiakkaita. Mutta asiakashan mekin olemme. Koen, että 700 euroa kuukaudessa on mennyt hukkaan. Olemme lisäksi joutuneet itse ehdottamaan toimenpiteitä markkinointiin. Luulisi sen kuuluvan sopimukseen.

Näin Fonecta reagoi

Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia pahoittelee tilannetta.

– Meillä on tarkat toimintamallit sekä palveluiden tuottamiseen että myös mahdollisiin tilanteisiin, joissa asiakas on ilmoittanut olevansa tyytymätön palveluun. Asiakkaan mainonnan kriteerit kuten kohdentaminen ovat Fonectan vahvaa asiantuntija-aluetta ja ne tehdään aina asiakkaan liiketoimintatavoitteisiin pohjautuen. Jos asiakas toivoo muutoksia käynnissä olevaan kampanjaan, teemme luonnollisesti pyydetyt muutokset Metan rajoitteet ja mahdollisuudet huomioiden. Aivan kaikkia toiveita emme aina pysty toteuttamaan, sillä esimerkiksi Meta ja Google tuovat omat rajoitteensa kohdennuksiin.

Tukian mukaan mainonnan kriteerit sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa, ja kohderyhmä vahvistetaan kirjallisesti ennen kampanjan käynnistämistä.

Yrittajat.fin yhteydenoton jälkeen Fonecta otti yhteyttä asiakkaaseen ja sopi hyvityksestä.

– Tässä tapauksessa me epäonnistuimme sisäisessä kommunikaatiossa ja prosesseissamme, mikä aiheutti ymmärrettävästi harmia asiakkaalle sekä myös virheen itse kampanjan kohdennuksiin, Tukia kertoo.

– Olemme hyvittäneet ja keskeyttäneet koko kampanjan asiakkaan toiveiden mukaan.

Edit 17.1.2024 klo 12.50 Juttuun lisätty tieto siitä, että osapuolet ovat myöhemmin päässeet sopuun hyvityksestä

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen