YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vastuullisuustoimet vain uusi lovi yrittäjän kukkaroon? – Kaarnavillan yrittäjä todistaa väitteet pötypuheeksi
Turkulainen yrittäjä Päivi Pihlajamäki nojaa kaikessa liiketoiminnassaan vastuullisuuteen.
Suomalainen yrittäjä joutuu toimimaan päivittäin sääntelyn tiheässä viidakossa. Monista norminpurkutalkoista huolimatta voi tuntea, kuinka byrokratiaa ja säädettyjä lakeja riittää edelleen niin paljon, että nerokkaimmatkin liikeideat saattavat luhistua niiden alle. Viime vuosina kuvaan ovat astelleet uudet odotukset yhteiskunnan ja kuluttajien suunnalta.
Yhä useampi valveutunut asiakas toivoo yritykseltä vastuullisuutta kaikessa spektrissään. Ympäristöasioiden lisäksi on yrittäjän osattava huomioida toimintansa vastuullisuus myös sosiaalisessa ja taloudellisessa mielessä. Voiko suomalainen yrittäjä selviytyä kaikesta tästä voittajana ja jopa hyötyä vastuullisuuteen panostamisesta taloudellisesti?
Näin uskoo vahvasti turkulainen yrittäjä Päivi Pihlajamäki, joka on rakentanut koko liiketoimintansa vastuullisuuden ympärille. Suomalaisten tuotteiden verkkokauppa Kaarnavillan ja suomalaista käsityötä, valokuvausta ja kampauksia tuottavan Picla Designin parissa toimiva Pihlajamäki haluaa valaa myös muihin yrittäjiin uskoa siitä, että panostukset vastuullisuuteen eivät ole vain uusi kulu tai aikaa vievä riippakivi.
– Ymmärrän ettei kaikille yrityksille vastuullisuus voi olla välttämättä yhtä suuri valtti kuin omissa yrityksissäni, mutta jokainen yrittäjä voi tehdä vastuullisuustoimija, jotka tuovat hyötyä omalle liiketoiminnalle, Pihlajamäki toteaa.
Pihlajamäen oma yrittäjyyspolku sai alkunsa noin viisi vuotta sitten, kun hän innostui opintojen ohessa käsitöistä ja erityisesti lelujen suunnittelusta. Kun kysyntä leluille alkoi somessa saadun näkyvyyden myötä kasvaa ja Pihlajamäen yritystoiminta käynnistyä toden teolla, oli heti alusta saakka selvää, miltä arvopohjalta työtä tullaan tekemään.
– Kyllä taustalla vaikuttivat omat ajatukset ekologisuudesta, mutta myös sosiaalinen vastuu ja turvallisuuskysymykset. Mielestäni on tärkeää, että pystymme ajattelemaan myös ympäristöä, emmekä pelkästään rahaa. Toisaalta kuitenkin yrityksen tavoite on tuottaa tulosta. Jokaisen yrittäjän on itse valittava ne keinot, millä teot ympäristön eteen voivat tuoda myös taloudellista hyötyä.
Aitoja toimia vai viherpesua?
Vaikka vastuullisuus on sekä Kaarnavillan että Picla Designin ytimessä, varoo Pihlajamäki kaikessa markkinoinnissa ja toiminnassa syyllistymättä viherpesuun, jolla yleisesti tarkoitetaan pinnallista ympäristöystävällisyyttä, joka ei ulotu mainontaa tai retoriikkaa syvemmälle.
– Pyrin välttämään sanoja eko tai luomu sellaisissa yhteyksissä, joissa en ole voinut loppuun saakka varmistaa tuotteen kaikkia piirteitä. Mieluummin kerromme asiakkaalle konkreettisesti tuotteen ominaisuuksista, kuten että se on biohajoava tai että oliivivahasta tehty kynttilä on hyvä juttu, koska se ei vapauta myrkyllisiä kaasuja steariinin tapaan.
Valveutuneille asiakkaille eivät mitkä tahansa väitteet mene tänä päivänä läpi ja tuotteiden taustoista ja materiaaleista on pystyttävä kertomaan kattavasti. Esimerkiksi Kaarnavillan tuotevalikoimassa olevia hirven- ja peurannahasta tehtyjä tuotteita on Pihlajamäki joutunut osalle asiakkaista taustoittamaan.
– Asiakkaat ovat halunneet tietää, voiko kyseisiä tuotteita todella sanoa vastuullisiksi. Tällöin olen kertonut heille siitä, miten riistan syömisestä jää väkisin ylijäämänahkaa, jota voidaan hyödyntää.
Kaarnavillan ja Picla Desigin kaltaisissa yrityksissä harvoin voidaan kilpailla hinnalla. Kotimaisuudesta, laadusta ja vastuullisuudesta joutuu usein myös maksamaan, ja useat kuluttajat ovat siihen valmiita. Pihlajamäki haluaa kuitenkin korostaa, ettei vastuullisuus aina tarkoita korkeaa hintalappua.
– Vastuullisuusteoilla voi tehdä myös konkreettista säästöä. Esimerkiksi Kaarnavillan kaikki pakkausmateriaalit ovat muiden yritysten ylijäämää. Samalla, kun teemme ympäristölle hyvää, säästämme myös rahaa.
Sosiaalista vastuuta yrittäjyyskasvatuksella
Ennen kokopäiväistä yrittäjyyttä Pihlajamäki toimi yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijan tehtävissä. Ehkä myös osaaminen ja kokemukset kyseisen työn kautta saivat Pihlajamäen panostamaan myös omassa yritystoiminnassa nuorten työelämä- ja yrittäjyystaitoihin.
– Haluamme olla luomassa nuorille positiivisia työelämäkokemuksia ja näin kantaa myös sosiaalista vastuuta.
Mahdollistamalla nuorille harjoitteluja ja panostamalla heihin, Pihlajamäen yritykset ovat saaneet arvokasta ja osaavaa työvoimaa.
– Puskaradion kautta meistä on levinnyt myös positiivisia työantajamielikuvia.
Kaarnavillan ja Picla Designin toiminnan pyörittämisen lisäksi Pihlajamäki tekee myös puhujakeikkoja erilaisiin yrittäjien tilaisuuksiin, ja kertoo omista vastuullisuustoimistaan ja niiden hyödyistä. Syy siihen, miksi vastuullisuusasiat eivät ole vielä lyöneet täysillä läpi yrittäjien keskuudessa, on Pihlajamäen mukaan selkeä.
– Asiasta ei tiedetä riittävästi ja vastuullisuuskysymykset voivat tuntua vaikeasti tartuttavilta. Ruokakaupoista olemme oppineet, että luomu- tai ekotuote tarkoittaa yleensä huomattavasti kalliimpaa hintaa. Jos yrityksen oma liiketoiminta perustuu esimerkiksi hinnan sijaan volyymiin, ei välttämättä uskalleta lähteä etsimään ratkaisuja vastuullisuudesta.
Seuraavan kerran Päivi Pihlajamäen konkreettisia vinkkejä vastuullisuuteen liittyen voi kuulla Varsinais-Suomen Yrittäjien Vastuullisuuden askeleet – vinkit kestävämpään liiketoimintaan -tapahtumassa.
– Jos aihe tuntuu mielestäsi tylsältä, niin sitä se ei ole. Tulen kertomaan yrittäjille, miten voit toimia askeleen kestävämmin ja saada enemmän rahaa.
Kuvat: Kaarnavilla
Inkeri Sundberg
inkeri.sundberg@yrittajat.fi