YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Verkkokauppa tuo turvaa uuteen normaaliin – “Tuo korona mitä tahansa mausteita, verkko-ostaminen on mahdollista”
Koronakevät oli haastava ja porvoolaisen Sisustus Ometan yrittäjä Eija Holmberg-Lehto piti liikkeen ovet auki vain viikonloppuisin. Verkkokauppa on paikannut menetettyä myyntiä ja tuo toivoa syksyyn.
Porvoolaisen Sisustus Ometta -sisustusliikkeen verkkokauppa avautui huhtikuun alussa. Hyvän kesämyynnin ansiosta yrittäjän nenä on vedenpinnan yläpuolella.
Kauppiaan mukaan lähes jokainen kaupassa asioinut turisti sai verkkokaupan mainoslapun käteensä. Mainoksia jaettiin tuhatkunta.
– Verkkokauppa on erittäin hyvä lisä, ja se tulee ehdottomasti tulevaisuudessa olemaan isommassa roolissa liiketoiminnassa, kertoo yksinyrittäjä Eija Holmberg-Lehto.
Koronakevät oli haastava ja Holmberg-Lehto piti liikkeen ovet auki vain viikonloppuisin.
– Meidän asiakkaamme ovat suomalaisia. Turistit eivät voi kuljettaa isoja tuotteita mukanaan. Verkkokauppa paikkasi huhti- ja toukokuun myyntiä, mutta kivijalkaliike on tärkeä, koska Vanhaan Porvooseen tullaan miljöön takia.
”Lataan verkkokaupan pullolleen”
Sisustustuotteita ja italialaisia vaatteita myyvä liike tekee puolessa vuodessa vuoden tuloksen, sillä talvi on Porvoon kujilla hiljainen joulukauppaa lukuun ottamatta. Suurin osa alueen liikkeistä on kuitenkin avoinna myös talvella. Eija Holmberg-Lehto tekee kesäsesonkina seitsemänpäiväistä viikkoa ja pitkää päivää.
– Kesän kiireen keskellä verkkokaupan päivittäminen jäi vähemmälle. Nyt on se aika, kun ostoksia tehdään enemmän sohvalta. Tarkoitukseni on ladata verkkokauppa pullolleen, ja aloittaa joulukaupasta muistuttaminen ajoissa.
Verkkokauppa tuo myös turvaa, jos koronatautitilanne heikkenee ja hallitus päättäisi lisärajoituksista ja -suosituksista.
– Tuo korona mitä tahansa mausteita syksyyn, verkko-ostaminen on mahdollista. Moni porvoolainen tilasi netin kautta ja haki kaupalta. Annoin valmiit kassit käteen ja se toimi hyvin.
Yrittäjä uskoo joulukauppaan, vaikka takaraivossa on huoli tulevasta.
– Ajattelen niin, että vaikka ihmiset eivät liikkuisi, joulua vietetään silti ja halutaan muistaa läheisiä paketeilla.
Toinen liike piti laittaa kiinni
Holmberg-Lehdolla oli Porvoossa määräaikainen työntekijä työllisyystuella talvella ja keväällä. Rekrytointia oli tarkoitus jatkaa, mutta suunnitelmat menivät mönkään koronan takia. Yhtälöön vaikutti se, että Holmberg-Lehto oli avannut vuosi sitten elokuussa Leville toisen liikkeen. Toisen liikkeen taival jäi valitettavan lyhyeksi.
– Se homma loppui kevättalvella kuin seinään. Katson, jos teen parin vuoden päästä paluun. Olin talven siellä ja työntekijä oli Porvoossa. Lopettamispäätös oli silkkaa matematiikka.
Käytännön opit
Sisustus Ometan yrittäjä valitsi verkkokauppapohjaksi kotimaisen Finqun.
– Valmis verkkokauppapohja on helppo. Rakensin itse sisällön verkkokauppaan, sivustolla sai valita valmiit ulkonäköpohjat ja maksuvälineet olivat mukana.
Holmberg-Lehto aikoo panostaa verkkokaupan löydettävyyteen, sillä erottuminen sisustusverkkokauppojen isossa joukossa on haastavaa. Sisustus Ometan Instagram ja Facebook -kanavissa on yhteensä reilut 3500 seuraajaa.
– Syyskuussa työlistallani on hakukoneoptimointiin panostaminen.
Tällä hetkellä verkkokaupassa on myynnissä sisustustuotteita. Vaatteita saa vain Sisustus Ometan kivijalkakaupasta.
– Valikoimissamme olevia one size -vaatteita kysytään valtavasti. Mietin vaatteiden laittamista verkkoon, mutta mahdollinen palautusrumba mietityttää.
Riikka Koskenranta
riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi