YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Verkkokauppayrittäjä, onko reagoiminen lakimuutokseen aloitettu? ”Huonosti valmistauduttu”
Digipalvelulaki asettaa verkkokaupoilla vaatimuksia, joihin tulee reagoida tulevan kesäkuun loppuun mennessä.
EU-direktiivin myötä Suomessa vuonna 2019 säädetyn digipalvelulain tarkoituksena on muun muassa edistää digitaalisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvaa ja sisällön saavutettavuutta.
Digipalvelulakiin on tulossa muutoksia, jotka perustuvat EU:n vuonna 2023 voimaan astuneeseen esteettömyysdirektiiviin. Lakiuudistuksen mukaan muun muassa verkkopalveluiden tulee olla vaatimusten mukaisia kuluvan vuoden 28. kesäkuuta alkaen.
Muun muassa digipalvelulain tutkimukseen ja konsultointiin keskittyvän Supervisor Cloud Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan suomalaiset verkkokaupat ovat valmistautuneet huonosti tuleviin saavutettavuusvaatimuksiin.
Verkkokaupoille asetettujen vaatimusten piiriin kuuluvat kaikki ne yritykset, jotka myyvät tavaroita tai palveluita kuluttajille verkon välityksellä. Lain vaatimuksia ei sovelleta mikroyrityksiin, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja jonka liikevaihto on enintään kaksi miljoonaa euroa tai jonka vuosittainen taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa.
Laki edellyttää omavalvontaa
Saavutettavuusvaatimusten noudattamista valvoo Suomessa Traficom. Supervisorin tutkimustulosten mukaan yksikään tutkitusta 450:stä verkkokaupasta ei täyttänyt saavutettavuusvaatimuksia.
Tutkimus toteutettiin selvittämällä verkkokauppojen saavutettavuutta Supervisorin tekoälyyn perustuvalla saavutettavuustyökalulla, joka suoritti simulaation keinoin tyypillisiä käyttäjän toimintoja jokaisella tutkitulla verkkosivustolla. Tutkimuksessa 99 prosentista sivustoista löydettiin kriittisiä saavutettavuusongelmia. Vain yksi prosentti sivustoista sisälsi vain yhden virhetyypin.
– Suomalaiset verkkokaupat ovat huonosti valmistautuneet saavutettavuusvaatimuksiin, eivätkä yritykset ole tietoisia lain vaikutuksista niiden liiketoimintaan. Yritysten on viimeistään nyt ryhdyttävä toimiin varmistaakseen, että niiden verkkosivustot ja verkkokaupat täyttävät vaatimukset ennen määräajan umpeutumista, Supervisor Cloudin toimitusjohtaja Lauri Kasti sanoo.
Kastin mukaan Suomessa ei ole riittävästi saavutettavuuteen erikoistuneita asiantuntijoita, jotka osaisivat ottaa kyseiset asiat huomioon verkkosivujen ja verkkokauppojen suunnittelussa.
Laki edellyttää yrityksiltä omavalvontaa verkkokaupan saavutettavuudesta. Verkkokauppojen tulee suorittaa saavutettavuusauditointi, jossa arvioidaan palvelun saavutettavuutta. Auditoinnin perusteella verkkokaupalle laaditaan saavutettavuusseloste, jossa kerrotaan palvelun saavutettavuuden tasosta sekä mahdollisista puutteista. Selosteen avulla lisätään läpinäkyvyyttä ja autetaan käyttäjiä ymmärtämään, mitä he voivat odottaa palvelun käytöltä.
Tätä saavutettavuusvaatimuksilla tarkoitetaan
Saavutettavuusvaatimuksilla varmistetaan, että digitaaliset palvelut ovat kaikkien käytettävissä. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksilla varmistetaan, että eri käyttäjäryhmät voivat käyttää digitaalisia palveluita riippumatta heidän kyvyistään tai rajoitteistaan. Palveluiden tulee olla helppokäyttöisiä myös niille, joilla on näkö- tai kuulovamma, oppimisvaikeuksia tai muita esteitä.
Tekniset vaatimukset saavutettaville digipalveluille on määritelty Eurooppalaisessa standardissa tieto- ja viestintätekniikan tuotteiden ja palveluiden saavutettavuusvaatimuksista ja WCAG 2.1-ohjeistuksessa. Verkkosivustojen on täytettävä vähintään A- ja AA-tason vaatimukset, jotta ne ovat saavutettavia ja käyttäjäystävällisiä. Tämä tarkoittaa, että digitaalisen sisällön on oltava havaittavissa, hallittavissa ja ymmärrettävässä muodossa. Saavutettavuuden takaamiseksi yritysten varmistettava, että sisältö on riittävän toimintavarmaa eri asiakasohjelmilla avustavat teknologiat mukaan lukien. Verkkosivustojen on siis toimittava hyvin sekä perinteisillä tietokoneilla, että mobiililaitteilla, ja että ne ovat yhteensopivia erilaisten lukulaitteiden ja muiden apuvälineiden kanssa.
Saavutettavuus liittyy myös sisällön suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen. Verkkosivustojen ja -kauppojen on oltava visuaalisesti selkeitä ja helposti navigoitavia. Värit ja kontrastit on valittava huolellisesti, fonttien koon on oltava riittävä, ja linkkien ja painikkeiden on oltava helposti tunnistettavissa.
Saavutettavuusvaatimusten täyttäminen edellyttää yleensä muutoksia verkkokauppaohjelmiston koodiin ja sisällön tuotantoprosessiin.
Lähde: Supervisor Cloud Oy
Palautekanava tarjolle
Digipalvelulain mukaan verkkokaupan käyttäjille on tarjottava palautekanava, jonka kautta käyttäjät voivat raportoida ongelmista tai haasteista. Yrityksen tulee vastata palautteisiin 14 päivän kuluessa. Yrityksen on ilmoitettava havaitsemansa saavutettavuuspuutteet valvovalle viranomaiselle Traficomille.
Suomen Yrittäjien asiantuntija Niko Nurmela muistuttaa yrittäjiä toimimaan ajoissa.
– Yrittäjien on tärkeä muistaa, että 28.6.2025 alkaen ei voi tehdä enää uusia palvelusopimuksia esimerkiksi verkkokauppojen tarjoamista uusista palveluista, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia, palvelukohtaisia lisävaatimuksia ja saavutettavuusselosteeseen liittyviä velvoitteita. Uudet vaatimukset on siksi hyvä huomioida hyvissä ajoin.
Nurmelan mukaan muutoksilla tulee olemaan vaikutusta verkkokauppojen ohella muun muassa sähkökirjapalvelujen ja henkilöliikennepalvelujen tarjoajiin.
– Poikkeaminen saavutettavuusvaatimuksista voi olla mahdollista, jos palveluntarjoajan tekemän saavutettavuusarvioinnin perusteella osoitetaan, että vaatimusten noudattaminen aiheuttaisi kohtuuttoman rasitteen tai sellaisen muutoksen, jonka seurauksena palvelun perusluonne muuttuisi perustavanlaatuisesti, Nurmela selvittää.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi