YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Verotarkastuksesta käynnistyi kahden vuoden piina – Yrittäjän taistelu palkittiin: ”Muutama puhelinsoitto olisi säästänyt rahoja”
Huolimattomasti tehty verotarkastus oli koitua somerolaisen Vaahteramäen Eggspressin kohtaloksi. Nyt yrittäjä Mikko Välttilä voi ainakin hetkeksi huokaista helpotuksesta, sillä verovalituslautakunta päätyi yrittäjän kannalle.
Eggspress kuljettaa kananmunia ja muuta lähiruokaa ympäri Suomea sijaitseville lähiruokapysäkeille. Viime vuodet ovat kuitenkin olleet yritykselle haasteellisia.
Vuonna syyskuussa 2017 alkaneen verotarkastuksen jälkeen somerolaisyritykseltä vaadittiin yli 100 000 euroa maksamattomia veroja. Yrittäjä totesi pian, että tarkastuksessa yrityksen laskutus oli arvioitu väärin. Verottaja arvioi EggsPressin liikevaihtoa asiakkaalle tekstiviestitse lähteneiden tilausvahvistusten perusteella, vaikka verottajalle oli toimitettu koko aineisto excel-muodossa, josta tarvittavat tiedot olisivat olleet luettavissa.
– Verottaja oli hakenut nettisivustomme palveluntarjoajalta tietoja asiakkaiden tekemien tilausten määrästä. Tähän heillä on oikeus, mutta verottaja ei huomioinut, että jokainen meiltä tehty tilaus ei välttämättä realisoidu kaupaksi. Lisäksi samaa sivustoa käyttää useampi yrittäjä tilaustensa vastaanottamiseen. Näin ollen kaikki tilaukset eivät olleet meidän. Tämä yksinkertainen asia olisi selvinnyt verotarkastajien selvityksellä, jos verotarkastuksessa olisi kysytty asiasta yrittäjältä itseltään. Näin ei toimittu, Välttilä kertoo.
– Kanssamme ei koskaan käyty verotarkastuksen loppukeskustelua. Sen sijaan saimme kirjeen, jonka mukaan meillä oli 100 000 maksettavaa. Verohallinnon hyvää verotarkastusta koskevissa ohjeissa on ohjeistettu, että aineiston tarkastamisen jälkeen on pidettävä loppukeskustelu. Perustelut mahdolliselle arvioverotukselle olisi ohjeen mukaan tullut kertoa jo loppukeskustelussa. Verottajan laiminlyönnin johdosta yrityksen kohtalo oli vaakalaudalla.
Yrityssaneeraushakemus antoi aikaa
Kun Välttilän yritys ei pystynyt vastaamaan maksuun, verottaja teki konkurssihakemuksen. Aikaa ei ehtinyt kulua kuin pari kuukautta.
– Emme ehtineet kunnolla edes lakimiestä hakemaan.
Vaahteramäen Eggspress joutui hakeutumaan yrityssaneeraukseen, mutta siihen se ei olisi päässyt verottajan vastustettua hakemusta.
– Yrityssaneerausprosessi antoi meille kuitenkin hieman aikaa ja pääsimme tekemään siinä välissä valituksen verovalituslautakunnalle. Yritys olisi mennyt nurin monta kertaa, jos olisimme vain antaneet periksi, Välttilä kertoo.
Yritystä edustaneen asianajaja Anssi Mäen mukaan verohallinnon toiminta oli esimerkki siitä, että asioita ei selvitetty yhteistuumin, vaikka laki antaa tähän kaikki mahdollisuudet.
– Muutama puhelinsoitto olisi säästänyt varoja sekä valtiolta että yrityksiltä, mielipahan menettämisestä puhumattakaan, Mäki tähdentää.
Välttilä mukaan verottajan toiminnassa on ollut tarkoitushakuisuuden piirteitä.
– Verottaja tuntui hakevan joka paikasta viitteitä, kuinka epäilyttäviä olemme. Teemme myyntiraportin kaavakkeelle jokaisesta myyntireissusta ja jossain vaiheessa kaavakkeet pääsivät loppumaan. Kirjoitimme raportit jonkin aikaa käsin, mikä oli verottajan mielestä epäilyttävää.
Pelkkiin kuluihin kymmeniä tuhansia
Yritykseltä perittiin ulosottoteitse kassavirrasta noin 80 000 euroa ennen kuin ulosottoprosessi saatiin keskeytettyä valitushakemukseen. Tällä hetkellä ulosotossa on noin 30 000 euroa kiistanalaista tuloa.
– Nyt neuvottelemme verottajan kanssa, paljonko saamme ulosmitatuista rahoista takaisin. Uskon, että saamme suurimman osan, mutta todennäköisesti emme kaikkea. Sitten ovat vielä maksetut kulut, joita tuskin saamme takaisin.
Kuluihin on uponnut Välttilän mukaan kymmeniä tuhansia euroja. Pelkkä yrityssaneeraushakemus maksaa 5000 euroa. Prosessin aikana yrittäjien piti realisoida omaisuutta.
Tällä hetkellä Vaahteramäen Eggspressin liiketoiminta sujuu paremmin kuin vuosiin.
– Tämä on ollut meille yllättävän hyvä vuosi. Olemme saaneet lisää asiakkaita ja kassavirtaa. Näyttää siltä, että kannattavuuskin alkaa olla kohdillaan. Viisi vuotta tässä on rämmitty. Kauan on ottanut, että olemme saaneet yrityksen kannattavaksi. Eikä miekka niskan päällä ole ainakaan helpottanut tilannetta. Tällä hetkellä olo on helpottunut, Välttilä kuvailee.
Verotarkastuksesta alkaneeseen prosessiin on nyt kulunut aikaa yli kaksi vuotta.
”Päätös vasta verovelvollisen kuulemisen jälkeen”
Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Tuula Gregory pitää mahdollisena, ettei somerolaisyrityksen tapauksessa ole noudatettu kaikilta osin hyvää verotarkastustapaa.
– Verohallinnon itse laatiman hyvän verotarkastustavan mukaan verotarkastuksen jälkeen pidetään verovelvollisen kanssa loppukeskustelu, aina kun se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Loppukeskustelussa verotarkastajien tulee kuvata tarkastuksessa esiin tulleet havainnot mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Loppukeskustelussa selvitetään myös tarkastuksen jatkotoimet ja niiden arvioitu aikataulu. Loppukeskustelussa verotarkastajien tulisi siis kertoa yritykselle verotarkastuksen lopputuloksesta mahdollisimman tarkasti heti tarkastuksen jälkeen, hän selvittää.
Hyvän verotarkastustavan mukaisesti verotarkastajat laativat lopputarkastuksen jälkeen verotarkastuskertomuksen, jossa kuvataan tarkastuksessa havaitut verotuksen virheet ja kerrotaan toimenpiteet, joihin niiden johdosta ryhdytään. Verovelvolliselle varataan aina tilaisuus tulla kuulluksi ennen jälkiverotuksen tekemistä. Vasta verovelvollisen kuulemisen jälkeen tehdään päätös verotuksen oikaisusta ja veron määräämisestä.
– Yrityksen ei pitäisi joutua itse erikseen kysymään jälkiverotuksen perusteita, vaan näiden tulisi käydä selkeästi ilmi verotarkastuskertomuksesta. Jälkiverotus pitäisi myös tehdä vasta, kun yritys on antanut vastineensa verotarkastuskertomuksessa esitettyyn.
Yritysten on hyvä muistaa, että verotarkastajien tulee aina noudattaa verotarkastuksissa hyvää verotarkastustapaa. Hyvään verotarkastustapaan voi tutustua täällä.
Kuva: Kimmo Välttilän albumi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi