YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

22.10.2020 klo 09:00
Uutinen

Verso Food sai patentin kasviproteiinituotteidensa valmistustavalle – “Tämä antaa meille valtavan suojan”

Kasvipohjaisten proteiiniruokien kilpailutilanne on äärettömän kova. Kansainvälisesti pienen toimijan täytyy toimia nokkelasti ollakseen kokoaan suurempi.

Härkäpapuruokia valmistava VersoFoods on saanut patentin Beanit -ruokiensa valmistustavalle, märkäekstruusiolle. Patentti on merkittävä, sillä kasviperäisten proteiinivalmisteiden markkina käy kuumana, mutta raaka-aineita ja valmistustapoja on rajallisesti.

– Vastaavan härkäpapuvalmisteen tekeminen patentin rajoituksin on vaikeaa. Tämä antaa meille valtavan suojan, Verso Foodin vuorovaikutusvastaava Jukka Kajan kertoo.

Kasvipohjaisten proteiiniruokien kilpailutilanne on äärettömän kova. Kansainväliset brändit, kuten Beyond Meat ja Impossible Food ovat tunnettuja laajasti. Siinä kisassa pohjoismaisten pienten toimijoiden täytyy olla nokkelia toimiakseen kokoaan isommin.

Kilpailuetuna suomalaisilla valmistajilla ovat omat raaka-aineet härkäpapu ja kaura.

– Ne ovat erottuvuustekijöitä. Silloin ei tarvitse kilpailla pyörittelemällä soijaa ja vehnää eri muodoissa. Toisaalta tunnettuuden eteen on tehtävä työtä, Kajan kertoo.

Vuorovaikutusvastaavana Kajan vastaa viestinnästä, sidosryhmistä, vastuullisuudesta ja pitää yhteyttä toimialan sisällä, poliitikoihin, tutkijoiden kanssa sekä maanviljelijöihin. Juuri syksyn puintiaikaan Kajan oli Pohjanmaalla tutustumassa härkäpavun viljelyyn. Verso Foodin tehdas sijaitsee Kauhavalla.

– Haluamme syventää ymmärrystä pavun matkasta pellolta lautaselle. Lisäksi Iso-Britanniasta tuli asiakkaalta pyyntö mennä viljelijän luo ja ottaa kuvia siitä, miltä raaka-aine ja Pohjanmaa näyttävät, Kajan kertoo.

Jalansijaa muilta markkinoilta

Verso Food on saanut vauhtia kansainvälistymiseen norjalaisen omistajansa Kavlin kautta. Vuonna 2019 toteutunut yrityskauppa avasi ovet Kavlin markkinoille Norjaan, Ruotsiin ja Iso-Britanniaan. Yritys käy neuvotteluja uusilla markkinoilla, mutta työtä on tehtävänä nykyisilläkin.

– Olemme saaneet hyvin jalansijaa, mutta markkinat ovat isot, ja neuvottelemme uusia sopimuksia asiakkuuksista sekä yhteistyökuvioista, Kajan kertoo.

Markkinat ovat myös erilaisia keskenään. Suomessa kasviperäisten proteiiniruokien markkina on joiltain osin edistyneempi kuin esimerkiksi Iso-Britanniassa, missä markkina on suurempi.

– Suomessa Verso Food ei vertaa tuotteitaan lihaan eikä yritä matkia liharuokia. Tarjoamme herkullista kasvisruokaa, emmekä ota juuri kantaa lihaan. Iso-Britanniassa taas täytyy ottaa kantaa ja asemoitua suhteessa lihaan. Osa tuottajista tekee selkeitä lihan korvikkeita, joihin on lisätty punajuurimehua, jotta saisi veren vaikutelman, Kajan sanoo.

Selkeä raaka-aine, vaikka tuntemattomampikin, auttaa kisassa. Härkäpapu, englanniksi fava bean, näkyykin kansainvälisessä brändissä. Fava bean Chunks & Mince – suikaleet ja muru viittaavat liharuokiin.

Kohti kannattavuutta

Verso Food on perustettu vuonna 2010 startup-yrityksenä. Sen matka voitolliseksi yritykseksi investointien ja kehitystyön jälkeen on loppusuoralla.

Yrityksen liikevaihto vuonna 2019 oli 6,6 miljoonaa euroa. Tämän vuoden ennuste on yli kahdeksan miljoonaa euroa ja ensi vuoden odotus on kaksinumeroinen ja tulos kääntyy voitolliseksi.

Koronakriisi vaikutti myös elintarviketuottajaan, mutta ei kovin pahasti.

– Vähittäiskauppa kasvoi keväällä, kun ihmiset tekivät enemmän ruokaa kotona. Ravintolamyynti, kouluruoka ja muu laitosruoka tietenkin väheni merkittävästi. Nämä kuitenkin kompensoivat toisiaan, joten emme kärsineet romahdusta, mutta emme myöskään hyötyneet merkittävästi, Kajan kertoo.

Tapahtumien peruuntuminen sen sijaan vaikutti markkinointiin tuntuvasti. Kesän festivaalit ja tapahtumat ovat elintarvikeyritykselle hyvä kanava tehdä maistatuksia ja markkinoida tuotetta.

Verso Food laittoi tapahtumien sijaan ruokarekan kiertämään kaupunkeja ja jakamaan maistiaisia.

– Maistatukset ovat tärkeitä, sillä kynnys ensimaistamiseen uusissa tuotteissa on korkea.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna