YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.2.2024 klo 14:02
Uutinen

Viidessä päivässä utareesta myyntiin

Kiteeläisessä MaitoKareliassa yhdistyvät maitotuotteiden valmistus ja myynti sekä ravintolatoiminta.

Miia Koukkunen, Kirsi Muhonen ja Outi Hännikäinen ostivat viime keväänä Tanja Surmalta artesaanimeijeri MaitoKarelian liiketoiminnan. Hännikäinen tuottaa meijerituotteissa käytettävän maidon, Koukkunen on vastuussa tuotantoprosessista ja Muhonen hoitaa hallinnon, myynnin sekä markkinoinnin. Surma on yrityksessä asiantuntijaroolissa.

MaitoKarelia jatkojalostaa maidon ja piimän ohella jogurtteja ja tuorejuustoa. Ensimmäiset tuotteet tulivat markkinoille kesällä, joskin laajemmin vasta syksyllä varsinaisten tuotantotilojen löydyttyä Puhokselta. Samassa rytäkässä yrittäjät hankkivat Kiteeltä ravintolatilat, josta tuli suurin osa viime vuoden liikevaihdosta.

– Meijerin baari on kesäravintola, jossa myymme samalla meijerituotteita. Tarvitsimme paikan, jossa testata tuotteita. Sieltä saamme asiakkailta heti käyttäjäpalautteen, Koukkunen ja Muhonen sanovat.

Arvona puhdas ruoka

MaitoKarelia käyttää tuotteissaan A2-maitoa: lehmät tuottavat joko A1- tai A2-valkuaisproteiinia sisältävää maitoa, ja esimerkiksi isojen meijereiden tuotteet sisältävät tavallisesti molempia proteiineja.

– A2 maito on kuten vuohenmaito ja ihmisen maito on myös aina A2:sta, Muhonen ja Koukkunen kertovat.

Tuotteita käsitellään tuotantovaiheessa mahdollisimman vähän eikä niitä homogenoida. Maidot haetaan itse suoraan tilalta. Sen jälkeen esimerkiksi jogurttiin menevä maito hapatetaan, keitetään ja lisätään hillo ja annetaan jogurtin maustua. Koko prosessi lypsystä valmiiseen jogurttiin kestää viisi päivää.

– Arvostamme suomalaista puhdasta ruokaa. Meille on tärkeää, että sekä meijerillä että baarilla tiedetään, mistä ruokamme on tehty. Ja banaanista olemme tehneet päätöksen, että ennen kuin se oppii Suomessa kasvamaan, niin sitä ei meidän jogurteissamme käytetä, Muhonen avaa MaitoKarelian ideologiaa.

Kilpailua ei juuri ole

Tuotteita myydään paitsi omassa ravintolassa, myös Reko-lähiruokarenkaan kautta. Alkuvuonna MaitoKarelia teki sopimuksen Pohjois-Karjalan osuuskaupan kanssa tuotteiden saamiseksi osaan maakunnan kaupoista, ja neuvotteluja käydään myös K-ryhmän kanssa.

Isoja tuottajia yrittäjät eivät näe kilpailijoinaan. Maitokarelian kaltaiset pienmeijerit voi laskea yhden käden sormista, ja niiden lisäksi jotkut maitotilat jatkojalostavat ja myyvät omia tuotteita tilamyymälöissään.

– Ihan samanlaisten toimijoiden kanssa kilpailuasema on aika olematon, ja tässä lähialueilla ei ainakaan tarvitse miettiä, että oltaisiin kaupoissa tai Rekoissa samoilla paikoilla, Koukkunen summaa.

Tavoitteena on suunnata tulevaisuudessa myös kansainvälisille markkinoille. Siihen on kuitenkin vielä matkaa: tuoretuotteilla maailmalle ei kannata lähteä, vaan sitä varten on vielä kehiteltävä erilliset tuotteet.

Teksti ja kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson

Avaa pop-up -ikkuna