YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Digimarkkinointi 100 eurolla
Asiantuntija painottaa kohderyhmän tuntemisen merkitystä digimarkkinoinnissa. Kuva: Getty Images
1.12.2022 klo 11:46
Uutinen

Viisi vinkkiä yrityksen digimainontaan: “Facebookin voi jopa unohtaa”

Sata euroa kuukaudessa voi riittää Google-mainontaan, jos kohderyhmä on tiedossa.

Moni digimarkkinointia käynnistävä yrittäjä saattaa pohtia, kannattaako hänen mainostaa Googlessa vai Facebookissa tai kenties jossakin muussa sosiaalisen median palvelussa.

Kysyimme neuvoja kahdelta digimarkkinoinnin asiantuntijalta, yksinyrittäjänä alalla toimivalta Eetu Karppaselta ja Louhos Digitalin yrittäjältä ja osaomistajalta Petteri Poukalta.

– Karkeasti voisi sanoa, että jos yrittäjä on luomassa kysyntää, valinta on Facebook ja jos ollaan vastaamassa kysyntään, valinta kohdistuu Googleen, Eetu Karppanen sanoo.

Kysynnällä Karppanen viittaa tilanteeseen, jossa asiakas etsii esimerkiksi kotisiivousta Tampereelta. Tällöin hän on jo päätynyt etsimään kyseistä palvelua.

– Asiakas on tiedostanut tarpeen ja tällöin hän etsii sopivaa palvelua Googlesta. Jos yritys valmistaa itse käsityönä kirjahyllyjä, tällöin voi olla vaikeampaa pärjätä kirjahyllyjen kilpailussa, jolloin joutuu luomaan kysyntää. Tässä tilanteessa parempi valinta on sosiaalinen media kuten Facebook. Somessa käyttäjät viettävät vapaa-aikaansa, joten siellä taas kysyntää on helpompi luoda ja herätellä asiakkaan kiinnostusta.

Petteri Poukka pitää valittua kohderyhmää avainasemassa mainoskanavaa valittaessa.

– Jos yrityksellä on selkeitä avainsanoja ja edes hieman rahallisia rahkeita, Google-mainonta kannattaa. Pienyrittäjä pääsee somemainonnan kanssa liikkeelle jo satasella kuussa.

Viisi kysymystä ja vastausta digimarkkinoinnista

1. Valitse pääkanavasi

Asiantuntijat muistuttavat, ettei kaikissa kanavissa tarvitse olla mukana. Yrityksen kannattaa valita palvelun tai tuotteen mainostamiseen yksi tai kaksi selkeää pääkanavaa, esimerkiksi Instagram, TikTok tai Snapchat. Poukan mukaan Facebookin voi joissain tapauksessa jopa unohtaa.

– Tiktokista tulee jatkuvasti uusia menestystarinoita. Moni pieni yritys on saanut erittäin hyvää näkyvyyttä sitä kautta, myös orgaanisesti. Nykyään uudella yrityksellä ei välttämättä ole enää lainkaan Facebook-sivua. Esimerkiksi Snapchatin kautta jokin kampanja tai mainos voi toimia parhaiten. Snapchatissa voi luoda yritystilin, joka näkyy omana mainostajanaan. Jos pääkohderyhmä on nuoriso, kampanja voi toimia todella tehokkaasti näissä kanavissa, Petteri Poukka sanoo.

Avainsana on erikoistuminen ja kohderyhmän tarkka valitseminen. Kun pääkanava on valittu, siihen keskitytään täysillä.

– Edelleen aika yleinen harhaluulo on, että yrityksen pitäisi olla esillä joka kanavassa. Se voi kääntyä jopa itseään vastaan, jos firmalla on tili lähes jokaisessa mahdollisessa somekanavassa muttei se ole lainkaan aktiivinen, koska aikaa niin monen eri kanavan ylläpitämiseen ei vain ole.

Poukka neuvookin keskittymään 2–3 kanavaan.

– Toki yritys voi laittaa kaikkiin kanaviin saman päivityksen tai mainoksen, mutta usein se toimii eri tavalla eri kanavassa. Tällöin julkaiseminen voi näyttäytyä kädenlämpöisenä. 

2. Mihin 100 euroa riittää?

Halvinta on pyrkiä tekemään itse, oppimaan valittu mainoskanava ja pyrkiä saamaan sieltä edes vähäisessä määrin tuloksia, kuten klikkejä tai liikennettä haluttuun kohteeseen. Mainonnan hinta vaihtelee muun muassa toimialan, mainonnan teemojen ja mainonnan kohdennuksen mukaan. Pienellä paikkakunnalla vähän kilpaillulla alalla 100 eurolla voi saada selvästi enemmän tuloksia kuin isossa kaupungissa kilpaillulla toimialalla. Google tarjoaa paljon vaikutusmahdollisuuksia siihen, mihin rahaa käytetään ja mitä sillä voi saada aikaan. Mielenkiintoisella tarinalla ja persoonalla voi saavuttaa näkyvyyttä myös nollabudjetilla. Tällöin puhutaan orgaanisesta näkyvyydestä.

3. Hyödynnä olemassa olevat seuraajat

Jos yrityksellä on jo seuraajakuntaa esimerkiksi Facebookissa, silloin mainontaa ja muuta tekemistä voi olla järkevää keskittää Facebookiin mieluummin kuin lähteä keräämään seuraajia kokonaan uudella alustalla.

4. Tee avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus kannattaa tehdä ennen Google-mainonnan aloittamista. Tutki, mitkä sanat ovat tärkeimpiä avainsanoja omalle yrityksellesi eli mitä hakusanoja ihmiset syöttävät Googleen hakiessaan oman alasi palveluita. Käytä näitä hakusanoja verkkosivuillasi ja siellä olevissa teksteissä.

5. Seuraa mainontaa

Digimarkkinoinnin seuraaminen on tärkeää, sillä dataa voi käyttää avuksi seuraavissa mainoskampanjoissa. Mainonta tuottaa tarkkaa seurantadataa siitä, mistä ihmiset ovat kiinnostuneita. Käytä tarvittaessa ammattilaisia apuna kampanjoiden luomiseen, seuraamiseen ja ylläpitoon.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna