YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Vuoden nuori yrittäjä Nakoa Oy
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Nuorten Yrittäjien johtoryhmä valitsi oululaisen Nakoa Oy:n ja perustajat; Annika Sorvarin, Johanna Tuomaalan ja Noora Heinosen Vuoden 2024 nuori yrittäjä -palkinnon saajiksi. Palkinto jaetaan kerran vuodessa Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Maakunnallisen Yrittäjäjuhlan palkintogaalassa, tänä vuonna Oulussa.
- Perustelut valinnalle ovat seuraavat: Vaateteollisuus on haasteellinen ala ja tästä huolimatta nuori naisyrittäjätrio 2020 perustamallaan yrityksellään Nakoa Oy on pärjännyt hyvin ja tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset. Yrityksen rohkea ja vastuullinen liiketoiminta haastaa jopa kansainvälisiä brändejä. Nakoa Oy:n vaatteita voi löytää niin Stockmannin verkkokaupasta kuin yrityksen omilta visuaalisilta verkkosivuiltaan. ”Muodinmekat” eivät ole saaneet houkuteltua yrittäjätrioa mukaansa, vaan he haluavat toimia Oulusta ja Pohjois-Pohjanmaalta käsin”, perustelee Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Nuorten Yrittäjien johtoryhmän valintaa puheenjohtaja Joona Takkula.
Rohkeus, vastuullisuus ja laatu
Kolme nuorta naisyrittäjää – Annika Sorvari, Johanna Tuomaala ja Noora Heinonen – perustivat Nakoan vuonna 2020 vastatakseen yhteen aikamme suurimpaan haasteeseen: vaateteollisuuden ympäristövaikutusten vähentämiseen. Tavoitteena oli luoda vaatteita, jotka eivät vain näytä hyvältä, vaan valmistetaan luontoa ja sen parhaita raaka-aineita kunnioittaen.
Nakoa tarkoittaa rohkeaa, ja rohkeutta yritystoiminnan kasvattaminen on vaatinut. Keskellä pandemiaa perustettu yritys on lisäksi käynyt läpi energiakriisin ja Ukrainan sodan tuomat haasteet, sekä kuluttajien ostovoiman heikkenemisen jo ensimmäisinä vuosinaan. Tämä on pakottanut naiset luomaan innovatiivisen ja ketterän yrityksen, joka vetoaa asiakkaisiin tarjoamalla heille korkealaatuisia ja uniikkeja tuotteita.
Vastuullinen muoti kasvaa
Haastavista ajoista huolimatta naisilla on aina ollut vahva usko yritykseensä ja sen missioon, ja kriisien keskellä tehdyt huomattavat investoinnit ovat tuottaneet tulosta. Nakoa on onnistunut saavuttamaan vahvan aseman vastuullisen muodin markkinoilla. Viimeisellä tilikaudella Nakoan liikevaihto kasvoi lähes 93 % edelliseen vuoteen verrattuna, yltäen 1,1 miljoonaan euroon. Kuluvalla tilikaudella Nakoa hakee samanlaista kasvua.
”Haastavina aikoina investoiminen voi tuntua uhkarohkealta, mutta uskomme että juuri tällöin syntyy aitoa kasvua”, sanoo Annika Sorvari.
Menestys on vaatinut valtavasti työtä ja sitkeyttä. Ensimmäiset kolme vuotta yrittäjät tekivät kahta työtä ja venyivät kellon ympäri hoitaakseen yrityksen jokaisen osa-alueen, tuotteiden pakkaamisesta tuotekehitykseen. Nyt neljän vuoden jälkeen tämä omistautuminen kantaa hedelmää ja Nakoa työllistää viisi työntekijää sekä useita alihankkijoita ympäri Suomen.
- ”Ensimmäiset vuodet olivat täynnä pitkiä päiviä ja yllättäviä haasteita, mutta uskomme, että juuri se kova työ ja sinnikkyys rakentavat pohjan kestävälle menestykselle” sanoo Noora Heinonen.
Kauneutta kaikille – To see you bloom
Nakoa haluaa tarjota kauniita vaatteita kaikille vartalotyypeille ja uskoo, että tyyli ei ole kokokysymys. Suunnitteluprosessista alkaen yritys luo malleja, jotka imartelevat ja korostavat jokaisen yksilön ainutlaatuisia piirteitä. Nakoan kokovalikoima kattaa laajasti XXS-3XL, jotta jokainen asiakas voi löytää itselleen täydellisesti istuvan vaatteen, joka saa hänet tuntemaan itsensä upeaksi ja itsevarmaksi. Brändiviesti, To see you bloom, kiteyttää yrityksen sitoutumista asiakkaidensa itseluottamuksen ja rohkeuden tukemiseen. Brändiviesti on yrityksen läpileikkaava ajatusmalli, joka näkyy niin tuotekehityksessä kuin markkinoinnissakin.
- ”Tyyli ei ole kokokysymys. Kun asiakas löytää vaatteemme kautta oman tyylinsä ja mukavuutensa, tunnemme tehneemme jotakin oikein”, sanoo Johanna Tuomaala.
Nakoan tuotteet suunnitellaan aina mahdollisimman ekologisista vaihtoehdoista. Yritys hyödyntää pääosin 100 % pellavaa, GOTS sertifioitua puuvillaa, sekä uusiutuvista puukuiduista valmistettuja kankaita. Nakoa on erityisen tunnettu pellavamekoistaan, sekä uniikeista, Suomessa käsinmaalatuista vesivärikuoseistaan.Kempeleessä sijaitsevista toimisto- ja varastotiloistaan käsin Nakoa hallinnoi koko toimintaansa, ja tuotteet valmistetaan pääosin Virossa ja Portugalissa.
Tulevaisuuden tavoitteena kansainvälinen kasvu ja laajeneva valikoima vastuullisesti
Nakoan tulevaisuus näyttää lupaavalta, ja sen kasvu jatkuu sitoutuneiden yrittäjien, osaavan henkilöstön sekä sidosryhmien tuella. Nakoa tähtää seuraavaksi Keski-Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille, joissa vastuullisen muodin kysyntä on kasvussa. Kansainvälinen laajentuminen on merkittävä osa Nakoan pitkän aikavälin kasvustrategiaa, ja yritys kartoittaa parhaillaan paikallisia yhteistyökumppaneita ja jakelukanavia näillä alueilla.
- ”Etsimme aktiivisesti yhteistyömahdollisuuksia muiden brändien sekä kohdemarkkinoiden asiantuntijoiden kanssa vahvistaaksemme Suomi-brändien asemaa globaalilla vastuullisen muodin kentällä – uskomme, että yhdessä pääsemme pidemmälle”, sanoo Annika Sorvari.
Tulevina vuosina Nakoa haluaa panostaa myös kiertotalouteen ja tarjota asiakkaille mahdollisuuksia vaatevuokraukseen sekä kierrättää vanhoja Nakoan tuotteita. Suunnitteilla on esimerkiksi pre-loved, jossa asiakkaat voivat kierrättää vanhat Nakoa-vaatteensa ja saada niistä alennusta uusiin ostoksiin.
Lisätietoja:
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät Nuorten Yrittäjien johtoryhmä puheenjohtaja, Joona Takkula
p. 044 020 4789
joona@puskamestarit.fi
Palkittu yrittäjä,
Nakoa Oy, toimitusjohtaja Noora Heinonen
p. 040 5863 092
hello@nakoa.fi
Nakoa verkkosivut: www.nakoa.fi
Instagram: @nakoaclothing
Facebook: https://www.facebook.com/nakoaclothingcompany