YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yksinyrittäjä muutti Pariisista Pudasjärvelle kirjakauppiaaksi – Tarkoitus on tavoittaa paikalliset ja ulkomaalaiset ohikulkijat
Kirjakaupan ostaminen pienellä paikkakunnalla on vähän hullun hommaa. Viime keväänä kirjakauppiaaksi ryhtyneellä Tuija Wallgrenilla on kuitenkin suunnitelma kaupungissa 90 vuotta toimineen kirjakaupan varalle.
Tuija Wallgren on perheineen asunut koko aikuisikänsä ulkomailla eri maissa, kuten Tanskassa, Japanissa ja 12 viime vuotta Pariisissa, Ranskassa, sillä hänen miehensä työ paperiliiketoiminnassa on vienyt perhettä ympäri maailmaa. Pariisissa Wallgren työskenteli kansainvälisen koulun viestintätehtävissä.
Viime talvena Wallgren halusi kuitenkin muuttaa Pudasjärvelle asuakseen lähellä isäänsä.
– Kirjakaupan edellinen yrittäjä Aune Ekdahl oli jäämässä eläkkeelle, mutta hän ei tahtonut löytää jatkajaa ja minä tarvitsin jonkun työn. Kirjakauppojen asema on huono ja asukasmäärä laskussa. Siksi kirjakaupan täytyy uudistua, Wallgren sanoo.
Wallgren kertoo, että ensimmäinen vuosi on mennyt opetellessa, mitä paikalliset haluavat kirjakaupalta. Seuraavaksi täytyy alkaa rakentaa uutta ja tuoda lisäarvoa, jotta kirjakaupan elinmahdollisuudet säilyvät jatkossakin.
– Pääsiäiseen mennessä aion lisätä valikoimaan vieraskielisiä kirjoja, jotka kertovat tästä alueesta ja pohjoisesta ulkomaalaisille ja ohikulkijoille. Minulla on täällä jo paikallista kirjallisuutta suomeksi ja se kiinnostaa paikallista väestöä. Lisään myös jonkun verran paikallisten tuottajien käsitöitä, Wallgren kertoo.
Talviliikuntakeskus Isosyöte on Pudasjärveltä noin tunnin ajomatkan päässä ja siellä vierailevat turistit ajavat Pudasjärven ohi. Heitä Wallgrenkin aikoo kauppaansa houkutella.
Tärkeä osa viestintää on sosiaalinen media ja siellä tapahtuva maantieteeseen perustuva viestinnän kohdistaminen. Wallgren aikoo siirtyä Instagramissa viestimään täysin englanniksi.
Wallgren on perustanut kirjakaupalleen sivut myös Facebookiin ja viestii aktiivisesti seuraajilleen kirjallisuudesta, kulttuurin merkkipäivistä ja tietenkin kauppaan liittyvistä tapahtumista.
– Sosiaalisessa mediassa on tärkeää olla aito ja viestiä omana itsenäni. Minun ei tarvitse keksiä brändille ääntä. Jos ajatus tuntuu kivalta, tiedän, miten laitan sen julki sivuillani. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeampia, kuin ne ovat, Wallgren kertoo.
Hän merkitsee kalenteriinsa merkkipäiviä ja tapahtumia, joista ainakin pitää viestiä. Joskus julkaisut ovat hyvinkin valmisteltuja, joskus Wallgren keksii jotain samana päivänä. Teemoista ja tapahtumista on helppo saada sisältöä kirjakaupan sivuille.
– Mielestäni aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on asiakkaiden kanssa keskustelua. Viestit sosiaalisessa mediassa ovat selkeästi toimineet. Kun olen järjestänyt kampanjoita, asiakkaat ovat saaneet tietoa niistä sosiaalisessa mediassa. Sitä kautta ihmisiä on helpompi tavoittaa kuin ilmoituksella paikallislehdessä, Wallgren sanoo.
Myös kirjakaupan tapahtumat ovat herättäneet kiinnostusta paikallisväestössä. Wallgren järjestää muun muassa säännöllisesti kielikahvilaa, missä osallistujat tulevat tunniksi puhumaan ja verestämään englannin kielen taitojaan. Rasismin vastaisella teemaviikolla paikallisia maahanmuuttajia tulee kirjakauppaan kertomaan tarinoitaan.
– Kielikahvilassa käy noin kymmenen henkilöä ja he ovat olleet iloisia, kun ovat voineet sujuvoittaa kielitaitoaan. Yritän järjestää jonkun tapahtuman kirjakaupalla kerran kuukaudessa. Liikaa ei voi tuputtaa. Tapahtumat ovat paljon ihmisistä kiinni. En minä voi täällä yksinäni pöhistä, Wallgren kertoo.
Wallgren on kiitollinen paikallisten tuesta, vaikka kirjakaupan hengissä pysymisestä ei ole mitään takeita.
– Täällä oli suuri pelko, että kirjakaupan toiminta päättyy. Paikallisten tuki on kannatellut minua. En tiedä, onko meneillään vielä kuherruskuukausi ja pysyykö kauppa pystyssä, mutta tässä hommassa pitää uskoa vähän mahdottomaan, Wallgren sanoo.
Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi