YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yksinyrittäjä sai Fortumilta 1 107 euron sopimussakon, josta ei pukahdettu puhelimessa mitään – Suomen Yrittäjät vaatii yhtiötä luopumaan korvausvaatimuksista
Yrittäjät kritisoivat Fortumilta saamaansa puutteellista informaatiota. Suomen Yrittäjät pyytää Fortumia luopumaan sopimussakkovaatimuksista.
Suomen Yrittäjät on saanut useita kymmeniä yhteydenottoja Yritys Aktiivi-sähkösopimuksiin liittyen. Fortum on lähettänyt yrittäjäasiakkailleen sähköpostin, jossa se toteaa, että Yritys Aktiivi -sähkösopimus olisi päätetty sopimusehtojen vastaisesti.
Fortum edellyttää, että yrittäjä tekee uuden vastaavan sähkösopimuksen tai maksaa korvauksen väitetystä sähkösopimuksen sopimusehtojen vastaisesta päättämisestä. Fortumin vaatimukset vaihtelevat sadoista euroista useisiin tuhansiin euroihin.
Yrittäjäasiakkaat ovat olleet hämillään ja suuttuneita Fortumin sopimussakkovaatimuksista. Konsultointialalla toimiva kiteeläinen yksinyrittäjä Seppo Rikkinen on yksi entisistä Fortum Yritys Aktiivi -sähkösopimuksen tehneistä yrittäjistä. Moni kohtalotoveri on irtisanonut kyseisen sopimuksen tai haluaisi päästä siitä nopeasti eroon. Lue aikaisempi juttumme aiheesta täältä!
“Se tuli todella isona yllätyksenä. Luulin, että hinta on se 14 senttiä, mistä puhelimessa puhuttiin.”
Seppo Rikkinen, yrittäjä
Rikkisen sopimus alkoi vuodenvaihteessa. Hän muistaa elävästi myyntipuhelun, jossa sähkönhinnaksi kerrottiin 14 senttiä kilowattitunnilta. Rikkinen kiinnostui, koska sitä halvemmalla ei sähköä myyty tuohon aikaan missään.
– Puhelimessa minulle kerrottiin, että kun tässä sopimusmallissa on monia yrittäjiä mukana, se takaa halvemmat hinnat.
Ensimmäisessä sähkölaskussa kilowattituntihinta olikin Rikkisen yllätykseksi 30 senttiä.
– Se tuli todella isona yllätyksenä. Luulin, että hinta on se 14 senttiä, mistä puhelimessa puhuttiin.
Kun sähkölasku tammikuussa oli 400 euroa, Rikkinen päätti irtisanoa Yritys Aktiivin.
– Kuulin että sähkösopimuksen muuttaminen olisi mahdollinen, kun se tehdään toiselle henkilölle samaan kiinteistöön. Otin yhteyttä Fortumin asiakaspalveluun ja sieltä sanottiin, että näin voi toimia.
Jälkikäteen Fortum on kuitenkin vedonnut siihen, että sopimus olisi pitänyt tehdä kirjallisesti. Rikkisen mukaan puhelimessa tehty sopimus oli Fortumin asiakaspalvelijan mukaan riittävä.
Asiakaspalvelu ei vastaa puhelimitse
Äskettäin Rikkinen sai sähköpostiin Fortumin vaatimuksen 1107 euron suuruisesta sopimussakosta. Energiayhtiö vaatii jopa useiden tuhansien eurojen sopimussakkoja yrittäjiltä, jotka ovat irtisanoneet Yritys Aktiivi -sopimuksensa.
– Tällaisesta Fortumin asiakaspalvelu ei maininnut sanallakaan, kun vaihdoin sopimusta. En olisi vaihtanut, jos olisin tiennyt, että perässä tulee yli 1000 euron lasku, Rikkinen tuhahtaa.
Hän kritisoi Fortumia paitsi puutteellisesta informaatiosta myyntipuhelussa, myös siitä, että energiayhtiö laittaa yrittäjät maksamaan kalliilla ostettua sähköä.
– Fortum on ostanut sähköä kalliiseen hintaan ja maksattaa sen asiakkailla, koska ottaisivat muuten itse takkiin.
Rikkinen ei tiedä vielä, miten aikoo toimia sopimussakkolaskun kanssa.
– Pitää nyt katsoa mitä teen, kun tästä on noussut niin kauhea haloo. Kun yritin soittaa asiakaspalveluun, nauhoite neuvoi olemaan yhteydessä vain sähköpostilla. Asiakaspalvelu ei siis vastaa Yritys Aktiivia koskeviin puheluihin ollenkaan. Kirjoitin sinne aika katkeran sävyisen kirjeen, yli 20 vuotta Fortumin asiakkaana ollut yrittäjä kertoo. Asiakkuus hänen mukaansa päättyy, jos sopimussakkoa vaaditaan edelleen maksettavaksi.
Yrittäjiltä kirjallinen pyyntö Fortumille
Suomen Yrittäjät pyytää Fortumia luopumaan kaikista Yritys Aktiivi -sopimuksen päättymiseen liittyvistä vaatimuksistaan. Pyyntö koskee niitä asiakkaita, joiden kanssa Fortum on tehnyt uuden sähkösopimuksen Yritys Aktiivi -sopimuksen tilalle tai niitä, joiden kanssa yhtiö on sopinut tai hyväksynyt Yritys Aktiivi -sopimuksen päättämisen edellyttämättä sopimusehtojen mukaisen irtisanomisajan noudattamista.
Yrittäjät katsoo, että Fortumilla ei kyseisissä tilanteissa ole oikeudellista perustetta esittää yritysasiakkailleen korvausvaatimuksia Yritys Aktiivi -sopimuksen päättymisen takia.
Yrittäjät on lähettänyt kirjallisen pyynnön Fortumille. Siinä todetaan, että kyseisten vaatimusten esittämisen voidaan katsoa olevan myös sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain ja elinkeinonharjoittajien välisten sopimusehtojen sääntelystä annetun lain vastaisia.
”Kaupattiin edullisena ja vakaana”
Fortum vetoaa vaatimuksissaan sopimusehtojen vastaisesti tehtyihin irtisanomisiin. Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen kommentoi asiaa viime viikolla.
– Jos yrittäjälle on tarjottu vanhan Fortumin sopimuksen tilalle uutta Fortumin sopimusta, ei yrittäjän tarvitse irtisanoa vanhaa sopimusta. Tästä syystä sopimussakkovaatimus on perusteeton, Toivonen kertoi.
Rakennusalalla toimivan Feri Rakennus Oy:n yrittäjä Feetu Pyrylä ei ole uskaltanut irtisanoa Yritys Aktiivi -sopimusta, koska hän pelkää Fortumin sopimussakkoa.
Pyrylä ei ole vielä ollut yhteydessä Fortumiin. Hänen kohdallaan Yritys Aktiivi -sopimuksensa osoittautui nopeasti vääräksi valinnaksi.
– Viikon jälkeen sopimuksen alkamisesta Fortumilta tuli viesti, josta minulle selvisi, että sähköenergian hinta on järjetön tähän maailmantilanteeseen nähden.
Sopimusehdoissa mainitaan kuuden kuukauden irtisanomisaika, mutta ei sopimussakon suuruutta.
– Tottakai voin odottaa kuusi kuukautta, kunnes sopimus päättyy, mutta se on aika kohtuutonta näillä sähkön hinnoilla. Kyseistä sopimusta kaupattiin joulun alla edullisena ja vakaana. Nyt kun totuus paljastui, on aika huijattu olo, Pyrylä sanoo. Hänen mukaansa Fortumin olisi pitänyt myyntipuhelun aikana kertoa selkeästi, miten sähkön hinta muodostuu Yritys Aktiivi -sopimuksessa.
– Maallikon korvaan tämä vaikuttaa huijaukselta. Kun porukka poistuu niin maksut jäävät edelleen sopimuksessa mukana olevien yrittäjien maksettaviksi.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi