YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yksinyrittäjä sai kaksi perätöntä laskua hakemistopalveluista
Yksinyrittäjä sai kaksi perätöntä laskua hakemistopalveluista. Kuva: Getty Images (kuvituskuva)
30.3.2023 klo 12:37
Uutinen

Yksinyrittäjän yksi erehdys poiki liudan hämäriä soittoja – Sitten Sanni Stolt sai kaksi perätöntä laskua 

Yksinyrittäjä Sanni Stolt neuvoo lyömään luurin korvaan, jos soittaja on arveluttava hakemistopalvelu.

Kun lappeenrantalainen Sanni Stolt palasi äitiyslomalta siivousyritykseensä, hän ajatteli kasvattaa yrityksensä asiakasmäärää ostamalla näkyvyyttä tarjouspyyntösivustolta.

Se oli virhe.

Pian sen jälkeen, kun Stolt oli tilannut palvelun, hänen puhelimensa alkoi soida ja laskuja tipahteli postiluukusta. Tähän mennessä laskuja on tullut kolmesta eri hakemistopalvelusta, vaikka Stolt on suostunut vain yhteen palveluun.

– Kun olin suostunut yhteen, samalla viikolla tuli puhelu. Soittaja aloitti sanomalla, että tarkistetaan yrityksesi tiedot kuntoon. Oletin, että soitto tulee siitä samasta palvelusta, jonka olin tilannut.

Stoltin mukaan puhelu tuli Yrityshaku.fi -nimisestä palvelusta. Tässä vaiheessa Stolt kiinnostui asiasta ja alkoi selvittää kyseisen palvelun taustoja. Hänelle selvisi, että palveluilla on sama toimitusjohtaja ja niiden taustalla on sama yritys. Olemme aikaisemmin kertoneet, miten vastaavissa tapauksissa tulee toimia.

“Kun olin suostunut yhteen, samalla viikolla tuli puhelu. Soittaja aloitti sanomalla, että tarkistetaan yrityksesi tiedot kuntoon.”

Sanni Stolt

Hakemistoyrityksellä voi olla käytössään useita eri aputoiminimiä, joiden nimissä ne yrittävät houkutella asiakkaita usein perusteettomilla laskuilla. Stoltin saamat perusteettomat laskut ovat arvoltaan 140 ja 120 euroa. Olemme aikaisemmin kertoneet vastaavasta tapauksesta.

Lataa täältä opas, joka neuvoo, miten tunnistat yleisimmät huijaukset!

Varoitus muille yrittäjille

Kului viikko ja Stolt sai soiton kolmannesta hakemistopalvelusta. Tällä kertaa hän sulki puhelun pian sen jälkeen kun oli kertonut, ettei halua ostaa mitään.

– Luulin, että se oli sillä selvä.

Ei ollut, sillä kyseisestä Rakentajainfo-nimisestä palvelusta tupsahti lasku. Stolt selvitti asiaa ja paljastui, että Yrityshaulla ja Rakentajainfolla on sama postiosoite. Samoin kuin toisen laskun kohdalla, Stolt kiisti myös kolmannen laskun.

– He lähettivät vastauksena viestin, että heillä on nauhoitteet, jotka todistavat tilauksen. Minulle ei ole kukaan kertonut, että puhelut nauhoitetaan, Stolt kertoo.

Viime aikoina Stolt on saanut lisää puheluita, mutta hän on lyönyt joka kerralla luurin korvaan ja estänyt kyseisen puhelinnumeron.

Maksumuistutuksia ei ole vielä tullut, mutta Stolt uskoo, että yritykset jatkavat perusteettomien laskujen lähettämistä. Hän on selvittänyt, että kyseisellä hakemistopalveluyrityksellä on myös oma perintäyritys. 

Viime aikoina Stolt on saanut lisää puheluita, mutta hän on lyönyt joka kerralla luurin korvaan ja estänyt kyseisen puhelinnumeron.

– Selkeästi he tavoittelevat aloittelevia yrittäjiä, joilla ei vielä kokemusta kyseisistä palveluista. Näköjään minunkin piti oppia tämä kantapään kautta.

Stolt haluaa varoittaa muita yrittäjiä.

– Ei kannata lähteä keskustelemaan yrityshakupalvelun myyjän kanssa. He laittavat laskun tulemaan saman tien, jos erehtyy juttelemaan pidempään. He eivät todellakaan toimi reilulla tavalla.

Toimi näin, jotta perintä loppuu

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen huomauttaa, että perintälain mukaan perintää ei saa jatkaa, jos yrittäjä tai yritys kiistää perustellusti maksuvelvollisuutensa. Perinnän jatkamiskielto koskee sekä velkojan itsensä harjoittamaa että perintäyhtiön perintätoimia.

– Perintä on lopetettava esimerkiksi tilanteessa, jossa yrittäjä ei ole tehnyt lainkaan väitettyä sopimusta puhelimessa. Jos velkoja tahtoo jatkaa riitautetun saatavan vaatimista velalliselta, sen on saatettava asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. Velkojana toimivan puhelinmyyjän tulee kuitenkin näyttää toteen, että sopimus yrittäjän kanssa on ylipäätään syntynyt ja että se on syntynyt pätevällä tavalla, Toivonen selvittää.

Toivosen mukaan yrittäjän on syytä reklamoida saamastaan aiheettomasta laskusta perinnän estämiseksi. Lue täältä, miten reklamointi tehdään. 

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna