YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Yksityinen sektori ei ole hyvinvointialueen kilpailija vaan tärkeä yhteistyökumppani.
Olemme tilanteessa, jossa monia yksityisen sektorin sopimuksia ei uusita tai palveluntuottajien jo nyt kipurajoilla olevia ehtoja kiristetään niin, ettei yrityksillä ole enää toimintaedellytyksiä. Moni pienistä palveluasumista sekä kotihoitopalvelua tarjoavista yrityksistä irtisanoo tai lomauttaa kiihtyvään tahtiin. Osa on jo lopettanut tai tehnyt yrityksen lopettamispäätöksen.
Samanaikaisesti palveluja tarvitsevien ihmisten määrä lisääntyy. Miten heidät hoidetaan tulevaisuudessa? Hyvinvointialue on ottanut heidät asiakkaikseen päättämällä pienten yksityisten toimijoiden sopimukset, vaikka se ei pysty resurssipulan vuoksi hoitamaan heitä inhimillisesti mitattuna laadukkaasti. Viiden minuutin käynti kotona asuvan vanhuksen luona ei kovin paljon tyhjää parempaa ole, eikä sitä voi enää palveluksi kutsua.
Säästöt ovat välttämättömiä
Ymmärrämme Hyvinvointialueen, siinä kuin monen muukin sektorin, olevan pakotettu tekemään suuriakin säästöjä, mutta tilannetta puretaan nyt keinoin, jotka eivät tuo tarvittavia säästöjä ja luovat valtavasti inhimillistä hätää. Säästöjä voi tuntua tulevan, mutta pidemmälle katsottuna tämä on tuhon tie. Kestävä tapa on nähdä yksityiset toimijat aitoina yhteistyökumppaneina ilman vastakkainasettelua.
Tilanne on vakava ja tehokasta ensiapua siihen saadaan vain ottamalla palvelusetelit nopeasti ja laajasti käyttöön. Oikein mitoitettu palvelusetelijärjestelmä auttaa sekä hyvinvointialuetta että yrityksiä. Palveluseteli on joustava ja kustannustehokas tapa tarjota palveluita ja tuo yksityiset palveluntuottajat toimimaan yhdessä julkisen sektorin kanssa.
Palvelusetelit auttavat hallitsemaan sote-palveluiden kustannuksia.
Alue maksaa vain setelillä sovitun osan palvelusta, ja asiakas kattaa mahdollisen erotuksen. Tämä paitsi lisää asiakkaiden valinnanvapautta, myös parantaa palveluiden saatavuutta ja laadukkuutta. Palveluseteliä voidaan käyttää vähentämään julkisen palvelun kapasiteettipaineita. Palvelusetelillä on myös kustannuksiaan suurempi merkitys henkiselle hyvinvoinnille psykologisen vaikutuksensa vuoksi. Palveluseteli on monelle apu varhaisen vaiheen ns. pienen avun hankkimiseen arjessa pärjäämiseksi. Sen rahallinen merkitys yhteiskunnalle on huomattavasti pienempi kuin sen merkitys pidemmälle katsottuna.
Yksityisten palveluntuottajien mukana olo edistää kilpailua, mikä voi parantaa palveluiden laatua ja edistää innovatiivisten ratkaisujen käyttöönottoa, jolloin yritysten välisen kilpailun myötä hyvinvointialueen on mahdollista saada laadukkaampia ja tehokkaampia palveluita niitä tarvitseville. Palvelusetelijärjestelmä mahdollistaa yritysten toiminnan osana julkista terveys- ja hyvinvointipalveluiden tuotantoa, tämä on pidemmälle katsottuna meidän kaikkien etu. Erityisesti se on palveluja tarvitsevien ihmisten etu, heidän, jotka nyt uhkaavat jäädä kokonaan ilman inhimillistä hoitoa.
Rauman Yrittäjät ry
hallitus
Kannanotto on julkaistu Satakunnan Kansa Länsi-Suomi -lehdessä 20.3.2025