YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yle: Lapin hyvinvointialue panttaa alihankkijoiden rahoja – Yrittäjä odottanut tilityksiä kuusi viikkoa
Kaisa Revon tapaus kertoo karun totuuden Lapin hyvinvointialueen pitkistä maksuajoista ja sekavasta tilanteesta.
Kaisa Revon yritys ApuLappi myy kuntoutuksissa käytettäviä apuvälineitä. Yritys työllistää neljä henkilöä.
Lapin hyvinvointialueen hitauden takia Revolla on rästissä kuukauden liikevaihdon edestä laskuja. Ylen haastattelussa Repo kertoo, että Lapin hyvinvointialueella on kulunut pari kuukautta ennen kuin se aloitti tilitykset alihankkijoilleen. Paikalliset yrittäjät kritisoivat, ettei heitä ole pidetty riittävän hyvin ajan tasalla. Laskut ovat edelleen pahasti myöhässä.
Revon mukaan viivästymiset ovat lisänneet stressiä merkittävästi viime aikoina. Hänen yrityksensä laskutus on ainoastaan vuodenvaihteessa toimintansa aloittaneen hyvinvointialueen varassa.
– Helmikuun alussa ja tammikuun lopussa oli aika huolestuttava tilanne. Siinä vaiheessa näytti siltä, että laskut eivät liiku hyvinvointialueella ollenkaan eikä meillä ollut minkäänlaista tietoa, koska ne lähtevät liikkeelle. Tämän kuun puolella ne alkoivat vasta liikkumaan, hän kertoo Ylen uutisille.
Hyvinvointialue: Syy järjestelmätyössä
Pahimmillaan ApuLapin myöhästyneet saatavat nousivat 25 000 euroon.
– Se on melkein kuukauden liikevaihto. Silloinhan ei mikään pyöri, eli palkkoja ei pysty maksamaan, vuokraa ei pysty maksamaan ja verot jää maksamatta. Otin jo muutamaan tavarantoimittajaan yhteyttä, ja sanoin että maksut myöhästyvät, Repo kertoo.
Ylen haastatteleman hyvinvointialueen projektipäällikkö Maire Lehtikankaan mukaan yksi syy maksujen kangerteluun on järjestelmien vaatimassa työssä.
– Järjestelmiä ja toimintoja on niin paljon, että niiden yhdistäminen on aiheuttanut meille ongelmia. Lisäksi meillä henkilöt käsittelevät koko alueen laskuja keskitetysti, jolloin ei ole välttämättä tietoa, mihin jokin lasku kohdistuu, hän kertoo Ylelle.
Vieläkään ei tarkkaa tietoa maksusta
Kaisa Repo kritisoi hyvinvointialuetta huonosta tiedottamisesta. Tälläkään hetkellä tarkkaa tietoa laskujen maksun aikataulusta ei saa. Hyvinvointialueen verkkosivut eivät tarjoa mitään apua.
– Lupauksia siitä, koska rahat tulevat, ei ole varsinaisesti annettu. On vain sanottu, että henkilökuntaa on palkattu lisää. Minulla tuli paniikki jossain vaiheessa, kun on itsellä maksuja ja palkkoja maksamatta eikä tiennyt, pystyykö niitä maksamaan.
Tilannetta ei ole helpottanut se, että hyvinvointialue ottaa vastaan vain sähköisiä laskuja.
– Kyllähän tässä on tullut yrittäjäkavereilta soittoja, aika epätoivoisiakin soittoja, kun ei tiedetä, milloin rahaa tulee ja kellekään ei oikein informoida asioista, Repo jatkaa.
Hän oli varautunut hyvinvointialueen takkuiseen alkuun puskurikassalla, joka on auttanut pahimman yli. Pankin kanssa on neuvoteltu lisälainasta.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi