YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yle: Suomalaisten varautuminen alkaa näkyä ostoksilla – Armeija- ja retkeilytarvikkeita myyvän Varustelekan liikevaihto kasvanut 80 prosenttia
Suomalaiset varustautuvat pahan päivän varalle. Yle kertoo jutussaan, että muun muassa armeijavarusteita myyvän Varustelekan toiminnassa se näkyy kasvuna ja isoina kuitteina, eli kertaostoksina. Varusteleka myy muun muassa taisteluliivejä, maastopukuja, jalkineita ja ballistisia suojauksia.
Kehitysjohtaja Sampo Soinion laskujen mukaan liikevaihto on kasvanut Suomen osalta 80 prosenttia.
Armeijavarusteiden lisäksi retkeilyvarusteiden, kuten makuupussien, kiristyssiteiden ja ensiapupakkausten kauppa käy.
– Näillä voi sitoa vähän pahempiakin haavoja kuin ne, jotka on tehty keittiöveitsellä, Soinio sanoo.
Ylen jutussa pohditaan myös omavaraisuutta ja ruoan riittämistä. Maa- ja metsätalousministeriön osastopäällikkö Minna-Mari Kaila kertoo, että ruoka ei ole kaupoista loppumassa, mutta jos tuonti tyrehtyisi, Suomessa ei voi viljellä hedelmiä, kahvia ja teetä sekä joitain vihanneksia.
Hallitus on jo päättänyt tukea kotimaista ruoan tuotantoa 300 miljoonalla eurolla.
Turvallisuuskomitean yleissihteeri Christian Perheentuvan mukaan koronapandemia opetti yksilöitä ja organisaatioita varautumaan paremmin. Suomen valtti on pieni koko ja ihmisten kyky toimia yhdessä.
– Komponenttien, erilaisten, polttonesteiden ja lääkkeiden saatavuus on hyvä, mutta arkipäiväiseen kuluttamiseen liittyvät toimintaketjut ovat yhä pidempiä ja haavoittuvampia, Perheentupa sanoo Ylen haastattelussa.
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi