YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Pariskunta käy taistoa raastavassa tavaramerkkikiistassa
Tavaramerkkikiista on käynyt raskaaklsi Marja Prollille ja hänen miehensä yritykselle. Kuva: Getty Images

Yllätys sosiaalisessa mediassa käynnisti raastavan tavaramerkkitaiston – Nyt yrittäjäpariskunta pelkää kallista laskua Saksasta

Marja Proll taistelee miehensä kanssa kosmetiikkajättiä vastaan kiistassa, joka on syönyt jo kymmeniä tuhansia euroja.

Yrittäjä Marja Proll käy miehensä kanssa väsyttävää taistelua saksalaista kosmetiikkajättiä vastaan.

Prollin puolison perheyritys toimii kosmetiikka-alalla. Proll sen sijaan vetää Suomessa omaa, vuonna 2013 perustettua Kauneuden koti -jakeluyritystä, joka tuo maahan pientuottajien kosmetiikkaa.

Vuonna 2022 Proll rekisteröi miehensä yritykselle Filterfluid-kosmetiikkatuotesarjan. Rekisteröinti tehtiin koko Euroopan laajuisesti ja vielä erikseen Saksassa. Filterfluid -tuotemerkki on Prollin itse keksimä ja se on ollut yrityksellä käytössä vuodesta 2017.

Ennen tavaramerkin rekisteröimistä pariskunta varmisti, että kaikki rekisteröinnin ehdot täyttyvät.

– Selvitimme, ettei samaa nimeä ole rekisteröitynä. Palkkasimme rekisteröinnin tekemistä varten ammattilaisen Saksasta, Proll kertoo.

Marja ja Carsten Proll.

Yllätys somessa

Juuri ennen koronapandemiaa, vuonna 2019, Prollin yrityksellä oli kova kasvuvauhti päällä. Kaikki näytti liiketoiminnan kannalta hyvältä.

Vuoden 2023 elokuussa Proll huomasi sosiaalisessa mediassa erään kosmetiikka-alan vaikuttajan videon, jossa hänellä oli kokeiltavana Filterfluid -niminen tuote.

– Ihmettelin sitä, koska emme olleet lähettäneet kyseiselle vaikuttajalle tuotettamme testiin, Proll kertoo.

Pian selvisi, että kyseessä ei ollutkaan Prollin puolison yrityksen vaan ison eurooppalaisen kosmetiikkajätin tuote, jonka nimessä käytettiin filterfluid-termiä. Proll huomasi pian, että tuotemerkkiä käytettiin niin sanotuissa hashtageissa eli aihetunnisteissa myös useampien muiden vaikuttajien somepostauksissa liittyen kosmetiikkajätin tuotteeseen.

Filterfluid-tuotteiden tavaramerkki on rekisteröity Marja Prollin miehen yritykselle.

Ihmetys vaihtui huolestuneisuudeksi oman tuotemerkin puolesta.

– Olimme luoneet oman konseptin, jolla oli minimaalinen markkinarako. Kyseistä filterfluid-nimitystä ei oltu koskaan käytetty kosmetiikassa. Somessa sen oli ottanut käyttöönsä yritys, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli 800 miljoonaa euroa.

Vastapuoli haki tavaramerkin mitätöintiä

Proll aloitti aktiivisen selvitystyön. Asiantuntijat vakuuttivat, että kyseessä on Prollin puolison yrityksen omistama tavaramerkki, jota sillä on oikeus puolustaa.

Pariskunta otti yhteyttä Helsingissä toimivaan isoon lakitoimistoon, jolla on oma tavaramerkkikiistoihin erikoistunut osasto.

– He laativat kirjelmän, jossa tiedusteltiin, onko vastapuoli tietoinen kyseisen tavaramerkin rekisteröinnistä.

Yritys ei vastannut kirjeeseen merkittyyn määräpäivään mennessä. Sen jälkeen lakitoimistosta lähetettiin uusi kirjelmä, tällä kertaa kovasanaisempaan tyyliin.

Tällä kertaa kosmetiikkajätti vastasi.

– He kirjoittivat, että eivät riko tavaramerkkiämme tai tee mitään väärää.

Kirjeenvaihto jatkui. Kosmetiikkajätti viestitti, että jos Prollin puolison yritys vetäytyy, maksaa vastapuolelle aiheutuneet asianajokulut ja allekirjoittaa vaitiolosopimuksen, kosmetiikkajätti ei puolestaan yritä kaataa tavaramerkkiä.

Sitten kävi ilmi jotain odottamatonta.

– Meille selvisi, että yritys oli jo hakenut tavaramerkkimme mitätöintiä ennen vastausaikamme umpeutumista.

Kosmetiikkajätiltä tyly vastaus

Pariskunta ehdotti kosmetiikkajätille, että se maksaisi kertakorvauksen. Tähän ei suostuttu, päinvastoin: sävy koveni entisestään.

– Heidän seuraava ehdotuksensa oli, että jos emme peräänny, he haastava meidät vastaoikeuteen Saksassa.

Vastaoikeus on Saksassa mahdollinen toimenpide.

Tuttu toimintatapa toistui: kosmetiikkajätti oli jo lähettänyt haasteen ennen kuin vastapuoli oli ehtinyt vastata. Proll ja hänen miehensä joutuivat palkkaamaan saksalaisen asianajotiimin. Samaan aikaan kosmetiikkajätin filterfluid-somepostaukset jatkuivat.

– Lähetimme ehdotuksen isommasta kertakorvauksesta tai vaihtoehtoisesti kuukausittaisesta korvauksesta, joka antaisi yritykselle oikeuden käyttää tavaramerkkiämme.

Seurasi pidempi hiljaisuus. Kun kosmetiikkajätin vastaus saapui, sen sisältö oli pettymys. Siinä kerrottiin, että yritys voi vetää haasteen pois sillä ehdolla, että Prollin puolison yritys maksaa molempien osapuolten asianajokulut. Korvausta kosmetiikkajätti ei maksaisi lainkaan ja se käyttäisi edelleen kyseistä tuotemerkkiä.

Keskustelu toimitusjohtajan kanssa

Prollin puoliso löysi verkosta kosmetiikkajätin toimitusjohtajan haastattelun, jossa tämä kertoi yrityksen arvoista.

– Ehdotimme asianajajallemme, voisiko hän järjestää keskustelun kyseisen toimitusjohtajan kanssa.

Tämä onnistui ja osapuolet sopivat Teams-palaverin. Sen aikana Proll kysyi, tiesikö toimitusjohtaja, kuka filterfluid-tuotemerkin on keksinyt.

– Hän meni hämilleen. Tiedustelin myös, olivatko he yhtiössä tarkistaneet, että kyseessä oli meidän rekisteröimämme tavaramerkki. Vastaus oli ensin ei, jonka jälkeen toimitusjohtaja kertoi, että asia oli tarkistettu, mutta se ei noussut yhtiössä esiin. Hän siis puhui itsensä pussiin.

Keskustelun aikana selvisi myös, ettei kosmetiikkajätti halua vaihtaa tuotteensa nimeä, koska se vaatisi uuden rekisteröintiprosessin EU-alueella. Tämä veisi aikaa ja rahaa.

”Pahin skenaario 150 000 euroa”

Toimitusjohtajan kanssa käydyn keskustelun jälkeen pariskunta huomasi, että osa sosiaalisen median vaikuttajista oli poistanut aihetunnisteita, osa myös postauksiaan, joissa kerrottiin filterfluid-tuotteesta.

Prollin ja hänen miehensä viimeisimpään ehdotukseen kosmetiikkajätti ei ole vastannut mitään.

– Vastaukseen annettu määräpäivä on mennyt umpeen, Proll kertoo.

Huhtikuun viidenteen päivään sovittua oikeuskäsittelyn päivää on siirretty eteenpäin, eikä uutta päivää ole määrätty.

Tähän mennessä pariskunta on käyttänyt tavaramerkkikiistelyyn kymmeniä tuhansia euroja.

– Jos joudumme oikeuteen Saksassa, pahin skenaario on, että joudumme maksamaan 150 000 euroa.

Vaihtoehdot eivät ole Prollin mukaan houkuttelevia: Joko yritys maksaa kosmetiikkajätin vaatimat kulut ja sallii tavaramerkkinsä käytön tai tai jatkaa taistelua.

– Haluamme selvittää, toteutuuko oikeus. Miksi rekisteröidä tavaramerkki, jos se ei suojaa ja isot firmat voivat käyttää muiden yritysten tavaramerkkejä miten haluavat, hän kysyy.

Suomen Yrittäjien asiantuntijan Albert Mäkelän mukaan yrittäjä on toiminut fiksusti hakiessaan EU-tavaramerkin lisäksi tavaramerkin myös Saksassa. Tällöin suoja on yleensä vahvempi kuin pelkällä EU-tavaramerkillä.

– Vaikka tavaramerkin rekisteröinti tuo yksinoikeuden merkin hyödyntämiseen, omien oikeuksien toteuttaminen voi olla vaikeaa erityisesti ulkomailla. Yrittäjän on valvottava itse sitä, ettei kukaan loukkaa rekisteröityä tavaramerkkiä tai muita aineettomia oikeuksia. Tässä toki on hyvä, että yrittäjä on pitänyt oikeuksistaan kiinni, vaikka lopputulos onkin epävarma.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna