YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Ylöjärvellä kehitettiin akku, joka ratkaisee ison ongelman – “Toimii 40 asteen lämmössä tai 30 asteen pakkasessa”
Avant Tecnon oma akkutuotanto käynnistyy alkuvuoden aikana.
Ylöjärvellä toimiva, vihreistä kuormaajista tunnettu Avant Tecno on valmistelemassa isoa muutosta.
Etenkin pienkuormaajistaan maailmanmaineeseen noussut yritys on käynnistämässä omaa akkutuotantoa, joka on maailmankin mittakaavassa mullistava. Akkutuotannosta vastaa tytäryhtiö Avant Power.
Taustalla on yrityksen itse kehittämä tekninen ratkaisu, jolla voidaan ratkaista nykyakkujen ongelma kuumissa ja kylmissä lämpötiloissa.
– Lämmönhallinta on erityisesti liikkuvissa koneissa akkuteknologian yksi suurimmista ongelmista. Ongelma akkujen kanssa on ollut se, että ne eivät ota lataustehoa vastaan tai anna täyttä tehoa käytettäväksi kylmässä tai kuumassa. Myös varaus saattaa hävitä nopeasti, perheyrityksen toimitusjohtaja Jani Käkelä sanoo.
Ratkaisuna on uppojäähdytysjärjestelmä, johon on lisätty lämmitys.
– Akkukennot on upotettu nesteeseen, mikä mahdollistaa sen, että pystymme hallitsemaan kennojen lämpötilaa erittäin hyvin. Tämän seurauksena sähköistettyä konetta voidaan käyttää jopa 40 asteen lämmössä tai 30 asteen pakkasessa.
Avan Tecno on hakenut tekniseen innovaatioonsa useita patentteja.
Käkelän mukaan merkittävä askel yhtiön tuotannossa on sekin, että Avant Tecno hankkii akkujen kennot maailmalta ja valmistaa akut itse.
– Akku on sähkökuormaajissa suurin yksittäinen kustannuskomponentti. Näin leikkaamme merkittävästi kustannuksia, toimitusjohtaja kertoo.
“Ongelma akkujen kanssa on ollut se, että ne eivät ota latausta vastaan kovin nopeasti kylmässä tai kuumassa.”
Jani Käkelä, yrittäjä
Tuotanto käynnistymässä
Uuden sukupolven täyssähköisten työkoneiden valmistus on käynnistymässä helmikuussa. Tähän mennessä Avant Tecnon tehtaalta on lähtenyt polttomoottorikoneita ja täyssähköisiä malleja, mutta niissä on käytetty kolmannen osapuolen valmistamia akkuja. Jatkossa akut tulevat omalta tuotantolinjalta.
Käkelän mukaan on mahdollista, että Avant Tecno myy jatkossa itse valmistamiaan akkuja myös muille valmistajille. Ensin pitää kuitenkin saada oma tuotanto täydellä teholla käyntiin. Hän pitää Avant Powerin akkuteknologiaa merkittävänä askeleena. Kiinnostusta on jo tullut eri puolilta maailmaa.
– Takana on kolmen vuoden työ ja nyt olemme vihdoin tässä pisteessä. Akkutuotantoobn on rakennettu Ylöjärvelle kokonaan uusi, automaattinen tuotantolinja.
Akkutuotantoon on rakennettu kokonaan uusi, automaattinen tuotantolinja. Käkelä ei osaa vielä sanoa, mikä polttomoottorikoneiden kohtalo tulee olemaan lähivuosina.
– Se on hyvä kysymys. Osalla markkinoista siirtymä sähköön tapahtuu nopeammin kuin toisilla. Pohjoismaissa siirtymä on nopeampi, mutta kaikissa käyttökohteissa täyssähköinen kone ei ole ideaalein ratkaisu. Ennakoin, että Pohjoismaissa puolet myydyistä kuormaajista on täyssähköisiä 4–5 vuoden sisällä.
Avant Tecno toimittaa koneita kaikille mantereille. Tällä hetkellä yritys työllistää noin 450 työntekijää. Vuoden 2023 liikevaihto oli noin 288 miljoonaa euroa.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi