YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Mies seisomassa rekan edessä.
Yrittäjä Kari Lähivaara kertoo tilanteestaan Yrittäjän podcastissa.
23.3.2022 klo 09:01
Uutinen

Yrittäjä avautuu kalliista dieselistä: ”Yhteiskunnan apua turha huutaa näin lyhyellä aikataululla”

Yrittäjän podcastissa kuullaan kuljetusyrittäjän näkemys dieselin hintakurimuksesta. Kuopion seudulla toimivan Kari Lähivaaran mukaan pahin on vasta edessä.

Yrittäjän podcastin tuoreessa jaksossa keskustellaan kalliista dieselistä ja keinoista polttoaineen hinnan laskemiseksi.

Podcastin vieraina kuullaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n toimitusjohtajaa Anssi Kujalaa seklä kuopiolaista kuljetusyrittäjää Kari Lähivaaraa

Dieselin hinta on noussut joulukuun 2020 noin 1,30 eurosta jopa 2,40 euroon litralta. Polttoaineen historiallisen nopea kallistuminen on aiheuttamassa ylitsepääsemättömiä haasteita kuljetusalan yrityksille. Haastavimmassa asemassa ovat raskasta kalustoa operoivat yritykset.

– Alkuvuonna toimme tilanteen esiin ja esitimme ammattidieseljärjestelmää, jonka valmistelun hallitus päätti aloittaa noin kuukausi sitten. Tämän jälkeen alkoi Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja sitä seuranneet pakotteet johtivat siihen, että Venäjältä tuodun öljyn ja dieselin osuus väheni ja markkinat häiriytyivät, kuten aina tällaisessa sotatilanteessa. Mikään yllätys se ei siis ollut, Kujala kertoo podcastissa.

Merkittävänä syynä dieselin korkeaan hintaan on myös jakeluvelvoite, joka on nostettu tikunnokkaan vaikuttavien, dieselin hintaa alentavien keinojen valikoimassa. Olemme aikaisemmin uutisoineet SKAL ry:n vaatimuksista täällä. Suomen Yrittäjät on kertonut tukevansa ehdotusta jakeluvelvoitteen määräaikaisesta poistamisesta vuoden loppuun.

Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden (biopolttoaineiden) osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin. Biopolttoaineen markkinahinta on tavallista dieseliä selvästi korkeampi, mikä nostaa dieselin pumppuhintaa.

Yrittäjä: Pahimmat seuraukset vasta edessä

Kuopiolaisen perheyrityksen Lähivaara Oy:n yrittäjä Kari Lähivaara ei ole vielä joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan henkilöstöä, mutta moni muu alan kollega on. Yrityksellä on töissä noin 50 kuljettajaa.

– Eihän tällaiseen ole pystynyt varautumaan millään tavalla. Ihan hirvittää tämä aika.

– Tarkastelin juuri tämän kuukauden lisäkuluja polttoaineesta. Noin 50 senttiä kallistunut diesel tarkoittaa tällä hetkellä meille noin 25 000 euron lisäkulua viikossa. Tammikuussa tuli samanlainen lisälasku, helmikuussa hieman vähemmän, Lähivaara kertoo.

Podcastissa yrittäjä avaa tarkemmin käytännön ongelmia ja alan jopa kriittistä tilannetta. Moni yrittäjä on pahoissa vaikeuksissa ja lähellä toiminnan lopettamista.

– Tuntuu, että yhteiskunnan apua on turha huutaa näin lyhyellä aikataululla. Yrittäjien pitää itse olla aktiivisia ja saada jotenkin tilannetta korjattua, Lähivaara jatkaa. Hän uskoo, että polttoaineen hinnan pahimmat seuraukset alalle ovat vasta edessä.

– Sitä rahaa, minkä olemme menettäneet, ei saada enää mistään takaisin. Nyt täytyy miettiä, pitääkö yrittäjien tinkiä omista palkoistaan, jotta kassatilannetta saadaan vakautettua.

Kuuntele Yrittäjän podcast Supla-palvelusta ja Spotifysta. Podcastin seuraava jakso ilmestyy kahden viikon kuluttua keskiviikkona.

Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna