YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä – hae mukaan Suomen vastuullisin tuote -kilpailuun
Suomen vastuullisin tuote -kilpailu on käynnistynyt nyt toista kertaa. Kategorioina ovat ruoka ja juoma, pukeutuminen ja hyvinvointi sekä koti ja vapaa-aika.
Viime vuoden voittaja oli Järki Särki -kalasäilyke. Kilpailun järjestää suomalainen vastuullisuusteknologia-startup Infine.
– Suomen vastuullisin tuote -kilpailu kamppailee viherpesua vastaan ja tukee kestävää elämäntapaa edustavien tuotteiden menekkiä, kilpailun järjestäjä sanoo tiedotteessaan.
Kilpailun voittajan valitsee asiantuntijaraati, ja valinnat julkistetaan marraskuun alussa. Vastuullisuuspaneelin valitseman voittajan lisäksi kilpailussa palkitaan yleisöäänestyksen voittajat. Äänestys käynnistyy 15 elokuuta osoitteessa www.ostavastuullisesti.fi. Tuotettaan voi hakea mukaan 1. syyskuuta mennessä ottamalla yhteyttä Infineen.
Kilpailuun voivat osallistua kaikki tuotteet ja palvelut, jotka läpäisevät luottamuksellisen vastuullisuuskuratoinnin.
Vastuullisuuspaneeli tarkastelee kokonaisvaltaisesti tuotteen tai palvelun vastuullisuusominaisuuksia. Tarkastelussa otetaan huomioon muun muassa ilmastonmuutoksen torjunta, työntekijän oikeuksien kunnioittaminen, ihmisoikeuksien toteutuminen, kotimaisuusaste ja lähituotanto.
Raadissa pitkän linjan vastuullisuusasiantuntijoita
Raadissa ovat mukana kestävän tuotannon ja kulutuksen eri osa-alueiden pitkän linjan asiantuntijat. Tänä vuonna he ovat ovat Aalto-yliopiston professori Minna Halme, Suomen Ympäristökeskuksen professori Jyri Seppälä, Opetushallituksen opetusneuvos Anne Liimatainen, Sitran johtaja Markus Terho, BIOS-tutkimusyksikön tutkija Antti Majava ja Jyväskylän yliopiston professori Mikko Mönkkönen.
Viime vuonna yleisöäänestyksen voittaja oli Vegvursti® Original ja Pepper. Toiseksi yleisöäänestyksessä sijoittui Lotus Luonnonystävän WC-paperi ja kolmanneksi Sinituotteen biohajoavat puhdistusainetabletit. Kunniamaininnan saivat Pure Waste -paidat ja Pöhiskö-aurinkokeräin. Suomen vastuullisin tuote -kilpailun pääpalkintona on JCDecaux:n tarjoama 50 000 euron arvoinen valtkunnallinen ulkomainoskampanja.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Eeva Pesonen
eeva.pesonen@yrittajat.fi