YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä Miika Kärjen paitoihin roiskitaan maalia ja piirretään tussilla – TikTok-trendi houkuttelee yhä useampia nuoria vaatesuunnittelijoiksi
M. Viljam -brändin kehittänyt yrittäjä tietää, miten alalla erottaudutaan.
Taipalsaarelainen Miika Kärki, 24, on yksi esimerkki useista nuorista, jotka ovat viime vuosina perustaneet yrityksen omalle vaatemerkilleen.
Kärki myy M. Viljam -brändillä vaatteita vastikään Lappeenrantaan avatussa Studio M Viljam -liikkeessään.
Yrityksen Kärki perusti jo kaksi vuotta sitten, mutta se ehti maata pari vuotta pöytälaatikossa. Vaateliikkeestä löytyy muutakin, kuten lähinnä merkkivaatteisiin luettavia vintage-asusteita.
– Lähes kaikki myytävät tuotteet olen saanut lähipiiristä ja tutuilta. Liikkeen perustamisessa apuna ollut Otso Launonen on nuorempana kerännyt Supreme-merkkisiä vaatteita ja hakenut niitä New Yorkista. Lähipiirissäni on paljon hyvin pukeutuvaa porukkaa. Heiltä olen saanut vaatteita myyntiin, Kärki kertoo. Hän on halunnut suosia myyntivalikoimassa myös kotimaisia pieniä vaatebrändejä, joilta on saatu myyntiin uusia vaatteita.
Oman vaatemerkkinsä kohdalla Kärki on lähtenyt liikkeelle maltillisesti. Tällä hetkellä myynnissä on ”oversized”-mallinen t-paita, josta on tarjolla kaksi eri mallia.
– Toinen malli on ”distressed”-paita, josta olen rikkonut saumoja ja kustomoinut paitaa eri tyyleillä kuten maaleilla ja tusseilla, Kärki selvittää.
M Viljam -merkin alla myydään tällä hetkellä myös lippiksiä. Yrittäjä myös kustomoi vaatteita: hän etsii kirpputoreilta asusteita, joita modaa itse joko ompelemalla niitä uusiksi tai tuunaamalla erilaisilla maaleilla.
– Pyrin erottautumaan omalla, abstraktilla tyylillä. Teen spontaanisia töitä. Heitän paidoille maaliroiskeita ja lisäksi pyrin käyttämään useita eri tekniikoita samassa vaatteessa. Monta eri ulottuvuutta, yrittäjä kuvailee.
Avajaiset yllättivät
Kärjen innostus tuunaamiseen ei alun perin lähtenyt vaatteista vaan mopoista. Hänellä oli Suzuki PV, jota hän viritteli ja kustomoi omaan käyttöön. Hiljalleen fokus alkoi siirtyä kenkiin ja vaatteisiin.
– Kaksi vuotta sitten tein oman vaatebrändin, mutta se ei lähtenyt kasvamaan. Verkkokaupassa oli nollamyyntiä ja pääasiassa vain kaverini ostivat. Sain kuitenkin kehuja ja vaatteet olivat omasta mielestänikin siistejä.
Viime vuoden joulukuussa Kärjen silmiin osui vuokratila Lappeenrannassa.
– Ajattelin, että tämä on loistava tilaisuus oman liikkeen toteuttamiseen.
Tällä hetkellä Kärki toimii yksinyrittäjänä, mutta hän neuvottelee parhaillaan videoeditoijan palkkaamisesta. Apuna ovat myös serkku ja kaveri.
Kun liikkeen avajaisia vietettiin maaliskuun alussa, kiinnostuneiden määrä yllätti yrittäjän.
– Koko viikko meni niin, ettei ollut yhtäkään nollamyyntipäivää. Yllätyin, koska ajatuksissani oli avata studio, josta ei tehdä kovin suurta meteliä.
Avajaisten jälkeen on ollut hiljaisempaa. Nyt Kärki puuhaa yritykselle verkkokauppaa.
– Tavoitteeni on, että voisin jatkossa tuottaa enemmän omia vaatteita ja siirtyä laajempaan tuotevalikoimaan. Vielä tässä vaiheessa siihen ei ole rahallisia resursseja. Menen eteenpäin vauvan askelin.
Yhteistyö puolalaistehtaan kanssa
M Viljam -vaatteet valmistetaan Puolassa. Kiinalaista tehdasta Kärki ei halunnut yhteistyökumppaniksi. Suomalaisten valmistajien kanssa oli hankalaa sopia pienten määrien valmistamisesta.
– Kaavoitan vaatteet yhteistyössä puolalaistehtaan kanssa. Käymme sähköpostitse läpi suunnitelmia. Vaate menee tuotantoon, kun kaikki yksityiskohdat on saatu neuvoteltua.
Tällä hetkellä vaatteen tuotantokustannusten jälkeen yrittäjälle jää pieni kate, jota on tarkoitus nostaa, kun tuotantomääriä toivon mukaan kasvatetaan.
– M Viljam -paita on kohtuullisen kallis valmistaa, koska en halua huonolaatuista. Hinta asiakkaalle on tällä hetkellä 45 euroa.
Tuotteita Kärki markkinoi TikTokissa ja Instagramissa. Suunnitteilla on jakaa mainosjulisteita sinne, minne niitä saa jakaa.
Kärki näkee, että yhä useampi nuori haaveilee omasta vaatemerkistä.
– Trendi on kasvanut TikTokin myötä. Suomessakin on tekijöitä, jotka ovat menestyneet tekemällä itse. Sitten tulee koko ajan lisää niitä, jotka haluavat myös menestyä.
Suomalaisista merkeistä Kärki nostaa esiin Atelier 229:n.
– Vielä enemmän inspiraatiota saan amerikkalaisista merkeistä kuten Human Madesta ja Rick Owensista.
Kärki uskoo, että omat merkit ja vintage-buumi jatkuvat.
– Hyvälaatuisten ja harvinaisten vintage-kappaleiden hype on nousussa. Ïhmiset arvostavat sitä fiilistä, minkä saa 2000-luvun alkupuolen vaatteesta. Samaa tunnetta ei saa uusista vaatteista.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi