YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.8.2022 klo 11:32
Uutinen

Yrittäjä, muista Lähilauantai! – Valtakunnallinen tapahtuma kannustaa kuntalaisia käyttämään lähipalveluja

Lähilauantaina on aika suunnata ostoksille lähiseudun pieniin yrityksiin. Suomen Yrittäjien kampanja tukee paikallista yrittäjyyttä.

Lähilauantai muistuttaa siitä, miten tärkeää on, että oman kotikunnan tai -kaupungin palvelut säilyvät lähellä myös tulevaisuudessa.

– Kannustamme kuntalaisia ostamaan läheltä, käyttämään paikallisia palveluja ja näin tukemaan paikallista yrittäjää. Suomessa on paljon pieniä kuntia, joissa palvelut vähenevät. Mitä enemmän paikallisia palveluja käytetään, sitä paremmat toimintamahdollisuudet yrittäjillä on. Yritykset tuovat kuntaan verotuloja, työpaikkoja ja elinvoimaa, sanoo Suomen Yrittäjien kehittämispäällikkö Hannamari Heinonen.

Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari kehottaa miettimään, miltä kunta näyttäisi ilman paikallisia yrittäjiä.

– Kun olen kiertänyt eri puolilla Suomea, olen esittänyt aika monessa kunnassa päättäjille sen kysymyksen. Vasta silloin, jos yritykset katoavat katukuvasta, ruvetaan tajuamaan laajasti niiden merkitys, Jaskari sanoo.

Jaskari haluaa myös nostaa esiin kysymyksen, mitä tulevaisuudessa tapahtuu kuntien elivoimapalveluille.

– Tekeekö kunta ne itse, vai tilaako muualta? Hyväksytäänkö se, että hankinnat valuvat muualle, kuten esimerkiksi kuntien omat keskuskeittiöt hyvinvointialueen keskuskeittiöille?

– Pieni kahvilakin jäisi eloon, jos se toimittaisi paikalliselle koululle ruokaa. Toivomme, että ihmiset aidosti miettisivät sitä, kuinka virikkeellinen heidän elinympäristönsä on, ja onko siellä pieniä, mielenkiintoisia yrityksiä, sanoo Jaskari.

Nyt kannattaa markkinoida

Yrittäjät voivat osallistua 3. syyskuuta järjestettävään Lähilauantaihin vaikkapa markkinoimalla päivää omissa kanavissaan, verkkosivuillaan ja yrityksessään. 

– Yrittäjä voi tehdä erilaisia tarjouksia tai kampanjoita ja kutsua ihmisiä ostoksille. Nyt kannattaa ehdottomasti aktivoitua ja markkinoida tavalla, joka sopii oman yrityksen toimintaan, Hannamari Heinonen sanoo.

Suomen Yrittäjät kannustaa myös paikallisyhdistyksiä aktivoitumaan paikallismediassa, jotta yksittäisten yritysten omat kampanjat huomattaisiin.

Lähilauantai järjestetään nyt kolmatta kertaa. Ensimmäinen tapahtuma oli keväällä 2021 osana kuntavaalikampanjaa. 

Suomen Yrittäjät tarjoaa tapahtumalle alustan lahilauantai.fi-verkkosivun kautta. Sieltä löytyvät kampanjan materiaalityrittäjille, kuluttajille ja paikallisyhdistyksille.

Lisää informaatiota ja materiaaleja Lähilauantain omalla verkkosivulla.

Kaisu Puranen
Avaa pop-up -ikkuna