YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä, myy, markkinoi ja tee itsesi näkyväksi LinkedInissä
Sosiaalinen media tarjoaa yrittäjille ja yrityksille mahdollisuuksia näkyvyyden kasvattamiselle, verkostojen luomiselle ja myynnille. Kysyimme kasvuvalmentaja Oona Kankkuselta, miksi erityisesti LinkedIniä kannattaa hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä.
Oona Kankkunen, mitä on sosiaalinen myynti?
”Sosiaalinen myynti on sosiaalisissa kanavissa, erityisesti LinkedInissä, tapahtuvaa liiketoiminnan kehittämistä myynnin ja markkinoinnin avulla. Sen tekniikoita ovat ammatillisen sisällön luominen ja jakaminen, suora vuorovaikutus olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden ja yhteystyökumppaneiden kanssa, myyntimahdollisuuksien tunnistaminen eli sosiaalinen kuuntelu sekä oman osaamisen brändäys.
Tarkoitus on varmistaa myyntiprosessin vaiheiden onnistuminen, uusien myyntimahdollisuuksien rakentaminen sekä nykyisten asiakkuuksien kehittäminen. Samalla kasvatetaan positiivista näkyvyyttä henkilö- ja yritystasolla.”
Miksi sosiaalinen myynti on kannattavaa?
”Koska mainonta on kallista ja ihmisiä on vaikea tavoittaa, omaan verkostopankkiin investoiminen kannattaa. LinkedIn on nykyajan käyntikortti ja verkostot ovat yrittäjälle tärkeää valuuttaa. Lisäksi jokainen yrittäjä on vastuussa oman osaamisensa brändäyksestä. Yrittäjän ja yrityksen brändin arvon kasvattaminen sekä luottamuksen rakentaminen on todella tärkeää, ja sosiaalinen myynti on brändin luomisessa loistava keino.
LinkedIn on yrittäjälle kustannustehokas myynnin ja markkinoinnin koneisto, jossa oma osaaminen brändätään. Samalla se on hakukone, jonka avulla voi itse löytää asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Sosiaalinen myynti kasvattaa mielenkiintoa ja näkyvyyttä, pienentää mainonnan kustannuksia ja lisää suosittelumyyntiä.”
Miten hyvä LinkedIn-profiili rakennetaan?
”Yrittäjän täytyy tuntea asiakaskuntansa ja rakentaa LinkedIn-profiili, joka puhuttelee yrityksen unelma-asiakasta. Yrittäjälle ja yritykselle kannattaa tehdä omat erilliset profiilit. Sisällön tulee olla ammatillisesti laadukasta ja palvella asiakasta. Kansikuvan avulla voi tuoda esiin omaa persoonaa tai yrityksen brändiä.
Profiiliin voi lisätä hissipuheen lataamalla sinne videon tai äänittämällä oman nimen. Sinne voi lisätä linkin yrityksen verkkosivuille ja ajanvaraukseen, suosituksia asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta, työnäytteitä ja blogitekstejä. Algoritmien, hashtagien ja hakukoneoptimoinnin pohtimista tärkeämpää on varmistaa, että sisältö on kunnossa ja profiili päivittyy säännöllisesti. Vaikka sosiaalisessa mediassa voi hyvällä tekemisellä saada nopeastikin liidejä, sometyö on pitkän tähtäimen projekti ja elämäntapa.”
Oona Kankkunen
Vinkit antoi kasvuvalmentaja, modernin myynnin ja markkinoinnin asiantuntija sekä Network & Growth -yrityksen perustaja Oona Kankkunen. Hän auttaa yrityksiä kehittämään sosiaalista myyntiä ja on kirjoittanut aiheesta kirjan Kasvua Somesta – kehitä liiketoimintaasi sosiaalisen myynnin avulla (2023).
Kankkunen on yksi Helsingin Yrittäjien Yritystä Stadiin -tapahtuman esiintyjistä. Tule Bio Rexiin 16.5.2023 kuulemaan lisää sosiaalisesta myynnistä: yritystastadiin.fi.
TEKSTI Anette Loiske
KUVA Jani Utriainen