YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä, näille aloille nuoret haluavat kesätöihin – TikTokin merkitys markkinointikanavana kovassa kasvussa
Nuoria kiinnostavat eniten asiakaspalveluala ja kaupan alan kesätyöt. Kesätöitä on tarjolla selvästi enemmän kuin viime vuonna.
Alkuvuodesta on julkaistu selvästi enemmän kesätyöilmoituksia kuin vuoden 2022 kesäkaudelle. Duunitorin mukaan kesätöitä on ollut tarjolla poikkeuksellisen runsaasti, yli 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tammikuussa ilmoituksia julkaistiin noin 11 000 kappaletta. Olemme aikaisemmin kertoneet yrittäjän näkemyksiä 4H-kesätyöläisistä.
Duunitorin tiedotteen mukaan avoimia kesätyöpaikkoja on vielä enemmän kuin ilmoituksia, koska moni työnantaja hakee yhdellä ilmoituksella kymmeniä tai satoja kesätyöntekijöitä.
Tuoreen Duunitorin kesätyökyselyn mukaan nuoria kiinnostavat eniten asiakaspalvelu, myynnin ja kaupan ala, ravintola- ja matkailuala, kulttuuriala ja sosiaaliala.
– Nuorten kesätyöunelmat ovat järkeviä ja linjassa työpaikkojen tarjonnan kanssa. Suosituimmat alat myös palkkaavat paljon nuoria ja kesätyöntekijöitä. Lisäksi niiltä löytyy monia matalan kynnyksen tehtäviä, jotka eivät edellytä alan koulutusta tai työkokemusta, Duunitorin viestintäjohtaja Aino Salonen sanoo.
Unelmien kesätyöpaikkoja ovat muun muassa kahvila, jäätelökioski, kaupat ja päiväkoti. Myös huvipuistot kiinnostavat kesätöitä hakevia nuoria.
– Tunnettuihin ja haluttuihin kesätyöpaikkoihin sekä suosituimmille aloille on perinteisesti valtavasti hakijoita, mikä näkyy myös Duunitorin työpaikkailmoitusten analytiikasta. Hakijan kannattaa siis tarkastella muitakin kuin hittipaikkoja. Esimerkiksi teollisuudessa ja rakennusalalla on tarjolla paljon kesätöitä, vaikka alat eivät nouse nuorten toiveissa, Salonen jatkaa.
Lue täältä vinkkejä kesätyöntekijän palkkaamiseen!
Kesätyöhön tuttavien avustuksella
Kesätyökyselyssä tiedusteltiin myös tapoja, joilla kesätyö irtoaa useimmin. Vastaajat ovat saaneet kesätyön yleisimmin lähettämällä perinteisen hakemuksen. Toimivia tapoja ovat lisäksi töiden saaminen tuttavien kautta, kysymällä töitä paikan päältä, soittamalla yritykseen tai lähettämällä avoimen hakemuksen.
– Moni nappaa työpaikan suhteiden avulla, joten hakijan kannattaa rohkeasti kysyä apua sekä kertoa tutuille ja somessa etsivänsä töitä. On tärkeää, että työelämässä ja työnhaussa kokeneemmat aikuiset auttavat nuoria. Suhteiden suuri merkitys asettaa kuitenkin nuoret eriarvoiseen asemaan, sillä kaikilla ei ole läheisiä aikuisia, jotka osaavat tukea kesätyönhaussa taitojensa ja verkostojensa avulla, Salonen kertoo.
Kesätöitä nuoret etsivät pääosin työnhakupalveluista, Googlesta ja sosiaalisesta mediasta.
TikTokin merkitys on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Kaksi vuotta sitten vain 13 prosenttia kesätyökyselyn vastaajista oli törmännyt kesätyöilmoituksiin TikTokissa, kun tuoreessa kyselyssä lukema oli 46 prosenttia.
Palkka tärkein kriteeri nuorille
Nuoret hakevat kesätöitä ennen kaikkea palkan perässä. Se ohitti Duunitorin kyselyssä kokemuksen, tosin vain kahdella prosentilla. Kokemuksen kartuttamisen valitsi syyksi 41 prosenttia nuorista.
– Taustalla vaikuttaa inflaatio, joka näkynee myös täysi-ikäisten kesätyönhakijoiden asenteissa. Alaikäisille palkka ei ole yhtä merkityksellinen, sillä he asuvat tyypillisesti vielä kotona ja tarvitsevat kipeästi työkokemusta, joka tekisi jatkossa työnhausta helpompaa, Salonen perustelee.
Duunitorin palkkavertailun mukaan kausityöntekijä tienaa keskimäärin 1 934 euroa kuussa.
Vain harva hakija on valmis muuttamaan kesätyön vuoksi toiselle paikkakunnalle. Vastaajista 71 prosenttia vastaajista ei muuttaisi missään tapauksessa.
– Kesätyömarkkinoilla näkyy, että etenkin pienemmillä paikkakunnilla on usein vaikeaa löytää tekijöitä. Nuoret hakeutuvat muun muassa opiskelupaikkojen takia suuriin kaupunkeihin.
Työvoimapula näkyy myös kesätöissä
Duunitorin Aino Salonen huomauttaa, että osaajapula vaikuttaa myös kesätöiden hakemiseen.
– Työvoimapula näkyy myös kesätyömarkkinoilla, vaikka tilanne vaihtelee huomattavasti alueen ja alan mukaan. Enää ei ole itsestään selvää, että kesätyöhön tulee helposti suuri joukko hakijoita. Työnantajan pitää siis panostaa aktiiviseen rekrytointimarkkinointiin puhuttelemalla nuoria heihin vetoavalla tavalla ja heille ominaisissa kanavissa, kuten TikTokissa, hän sanoo.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi