YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä on ajanut Coca-Cola-rekallaan Suomen joulukiertueen kuudesti – ”Tämä työ on maailman mahtavinta!”
Yrittäjä Jari Tarkkanen kiersi taas joulun alla Suomea Coca-Cola-rekallaan. Vuoden 1978 jenkkirekka taipuu muuhunkin show-käyttöön.
Oli vuosi 2018, kun Jari Tarkkanen ja hänen yhtiökumppaninsa Ari Piskonen löysivät harvinaisuuden: vuoden 1978 Kenworth VW900A -jenkkirekan.
– Olimme etsineet sellaista useamman vuoden, sillä mietimme, että sen kanssa voisi tehdä jonkinnäköistä työhommaa. Ei mitään rahtiliikennettä, vaan enemmänkin jotain roadshow-tyylistä, Tarkkanen kertoo.
Myynnissä olleen rekan Suomi-historia oli pitkä. Se oli tuotu Suomeen rahtilaivalla vuonna 1988, jonka jälkeen se oli ollut työkäytössä Kuopiossa.
– Sillä oli tuotu ja viety renkaita Venäjälle, Tarkkanen kertoo.
Tarkkasen ja hänen yhtiökumppaninsa omistuksessa 19-metrinen rekka pääsikin roadshow-hommiin. He hakivat rekan entiseltä omistajaltaan äitienpäivänä 2018.
– Pian sen jälkeen joku kyseli sosiaalisessa mediassa jenkkirekkaa, johon olisi katsastettu kärry perään. Meidän rekka oli Suomessa silloin ainoa sellainen.
Rekan kärry on suomalaista tekoa. Se on rakennettu Närpiössä Närkon raskaan kaluston tehtaalla vuonna 1975.
Rekka muuntautuu miksi vain
Rekan kyselijä oli mainostoimisto, joka etsi joulurekkaa Coca-Colalle. Kaksi ohjelmatoimistoa pyysi tarjouksen Tarkkasen yritykseltä, ja toisen kanssa alkoi yhteistyö. Sovittiin, että Tarkkasen yritys hoitaisi rekan kanssa Coca-Colan joulurekkakiertueen.
– Siinä ei ehditty kuin vähän ihmettelemään uutta laitetta ja oltiinkin jo Cokiksella hommissa.
Nyt Tarkkanen on kiertänyt rekan kanssa Suomea kuusi kertaa. Muuten kiertueita olisi kertynyt seitsemän, mutta yksi jäi koronan vuoksi välistä.
Tarkkanen omistaa puolet täysin rekan ympärille keskittyneestä yrityksestä KW Events Oy:stä.
– Rekka muuntautuu miksi vain kenelle vain. Auton historiassa sillä on ajettu vaikka minkä näköistä kiertuetta.
Tarkkanen kertoo, että rekan kanssa on oltu muun muassa erilaisten isojen yritysten asiakaskeruukiertueilla ja esimerkiksi tehty ruokaa moottoriurheilutapahtumissa.
– Kärryn kylkeen löytyy 14 metriä pitkä ja neljä metriä leveä teltta. Rekan sisätilat ja ulkokuori ovat räätälöitävissä juuri asiakkaalle sopiviksi.
Kylän läpi täysillä valoilla
Joulun alla rekkaa työllisti taas joulukiertue. Marras-joulukuun kolmen viikon kiertuetta varten se teipattiin ulkonäöltään Coca-Colan brändin mukaiseksi. Rekka sai ympärilleen muun muassa noin 12 000 led-valoa.
Auto olisi komea näky liikenteessä, mutta lain mukaan sillä ei saa ajaa liikenteessä täydessä valaistuksessa.
– Kerran kysyimme Helsingin poliisilta, olisiko ollut mahdollista ajaa Mannerheimintietä 100–150 metrin pätkä valot päällä, ennen kuin saavumme Narinkkatorille. Vastaus oli, että ehdottomasti ei.
– Sitten taas samana vuonna erään toisen paikkakunnan poliisi totesi, että olisi suotavaa, jos ajaisimme kylän läpi torille asti valot päällä, Tarkkanen naurahtaa.
Työ Cokis-rekan puikoissa on antoisaa.
– Tämä on maailman mahtavinta! Kiertueilla on yleisöä vauvasta vaariin, ja ihmiset morjestelevat ja vilkuttavat. Se on kyllä mielekäs tehtävä, sanotaanko niin.
Tarkkasen mukaan maailmanlaajuisesti Coca-Cola-rekat ovat vierailleet noin kolmellasadalla paikkakunnalla, ja Suomessa paikkakuntia on kertynyt listaan noin 35.
– Ollaan ensimmäisiä maailmassa, jotka ovat vieneet Cokis-rekan Napapiirin ylitse. Olemme vieneet sen myös maailman ensimmäisinä risteilylle eli Ahvenanmaalle, Tarkkanen kertoo.
Rovaniemeltä avattiin tämän vuoden maailmanlaajuinen rekkakiertue.
– Maailmalla pyörii tietysti muitakin Coca-Cola-rekkoja, mutta nämä joulukauden avaukset ovat spesiaalijuttuja, Tarkkanen sanoo.
Tarkkanen kertoo, että normaalisti kiertueelle osallistuu kymmenen ihmistä, mutta Rovaniemen joulunavausta oli tekemässä 119 henkilöä.
Työkaluksi tehty
Tänä vuonna Tarkkanen ajoi poikkeuksellisesti yksin koko kiertueen, joka loppui joulukuun ensimmäisellä viikolla. Ajomatkat eivät lain puitteissa voi venyä kovin pitkiksi, ja lisäksi rekka on sen ikäinen, että seitsemän-kahdeksan tunnin siirtymät ovat sillä jo pitkiä.
– Se on paria vuotta minua vanhempi, ja jos minua alkaa jo kolottaa, niin kyllä sitäkin välillä kolottaa.
Autonasentajaksi aikoinaan kouluttautunut Tarkkanen kertoo, että rekka huolletaan joka vuosi tarkasti ennakkoon, mutta toisaalta sen korjaaminen tien päälläkin onnistuu, koska 1970-luvun auto on täysin manuaalinen.
– Kaikki mittaritkin ovat analogisia. Se on aikoinaan täysin työkaluksi tehty, mikä on hyvä, sillä se on täysin mekaaninen, ilman mitään nykyajan elektroniikkaa.
Tällä kiertueella sopimuksen sanoi irti yksi vesiletku.
– Yhden yön etsin vikaa ja korjailin, mutta sellaista tapahtuu kaikissa rekkahommissa. Täytyy vain osata paikallistaa viat ja huoltaa ne.
Tarkkanen on osaomistaja myös toisessa yrityksessä EGR Group Oy:ssä. Sen puitteissa tehdään esimerkiksi joulurekan teippaukset. Lisäksi yritys tekee työvaatteita, muita teippauksia, tuo maahan työkaluja ja valmistaa jonkin verran painomateriaaleja.
Tämän lisäksi Tarkkanen käy päivätöissä räjäytysteknikkona Forcit Groupilla, joka on suomalainen räjähdeainevalmistaja.
– Ei ole vapaa-ajan ongelmia. Pidän aina lomat ja pekkaset rekkakiertueella, hän sanoo.
Tarkkanen kertoo, että yrittäjyys kulkee hänen suvussaan.
– Olen yrittäjän lapsi, ja minut on neljän vanhana kannettu nukkuvana autoon ja sieltä äitini omistaman työmaaruokalan henkilökunnan vessan lavuaarin alle jatkamaan unia. Sieltä asti yrittäjyys varmaan on tullut verenperintönä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Kaisu Puranen