YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä on maksanut puhelinluettelofirmalle vuodesta 2014: “Aina tulee uusi soitto ja sen perässä lasku”
Suomen Yrittäjien asiantuntijan mukaan reklamaatio tulee lähettää laskuttajalle mahdollisimman nopeasti laskun saapumishetkestä.
Elettiin vuotta 2014, kun tamperelaisen HH-Kiinteistöpalvelut Oy:n yrittäjä Tokke Salonen sai riesakseen puhelinluettelofirman. Sen jälkeen hän on maksanut kyseiselle yritykselle vuosittain.
Salonen on yrittänyt vuosien ajan saada laskutusta poikki, siinä onnistumatta.
– Taas odotellaan uutta laskua, josta voi reklamoida, hän toteaa.
Laskut ovat tulleet Suomen Numerokeskus Oy:ltä, jolla on käytössään useita aputoiminimiä. Niiden alla myydään palvelua, joka kokoaa yritysten yhteystietoja verkkosivustolle.
Salonen ei ota kantaa itse palveluun, vaan palvelusta vastaavan yrityksen tapaan tehdä sopimuksia. Tai sellaisiksi luultuja, sillä Salonen ei ole nähnyt ainuttakaan sopimusta.
– Kun olen pyytänyt niitä jälkikäteen, luettelofirmasta on kerrottu, että vanhoja sopimuksia ei voida toimittaa, koska heillä ei ole enää niitä arkistoissaan.
Silti uusi lasku tulee aina uudestaan. Laskua edeltää puhelu, joka etenee jokaisella kerralla samalla kaavalla.
– Siinä kysytään, pitävätkö yrityksen vanhat yhteystiedot paikkansa. Se riittää vastapuolen käsityksen mukaan sopimuksen syntymiseen.
Sopimusehdot Salonen on saanut nähtäväkseen jälkikäteen, kun lasku on jo lähetetty. Niissä lukee, että sopimus Suomen Numerokeskus Oy:n kanssa astuu voimaan, kun yrityksen tiedot on päivitetty järjestelmään.
Missään vaiheessa ei ole kysytty, haluaako Salonen tietojen päivittämistä.
– Käsittämätön juttu. Etukäteen ei kerrota, miten sopimus syntyy ja sopimusehdoista kerrotaan jälkikäteen.
Sopimuskauden pituus on arvoitus
Vuosien ajan Suomen Numerokeskuksen soitot tulivat Salosen työntekijälle, joka oli määritelty ”sopimusosapuoleksi”. Nyt yrittäjä on ottanut asian omalle kontolleen.
– Eihän tämä voi näin jatkua, hän sanoo.
Salosen yritys on maksanut Suomen Numerokeskukselle 89 euroa yhdestä sopimuskaudesta. Sopimuskauden pituutta Salonen ei tiedä, koska sitä ei ole koskaan kerrottu.
– Monta vuotta on yritetty saada laskutusta poikki. Aina tulee uusi lasku, josta reklamoin. Sitten tulee puhelu, jossa kerrotaan, että tätä uusinta sopimusta ei ole sanottu irti, ainoastaan vanha. Numerokeskuksen mukaan he noudattavat vain suullista sopimista. Missään ei ole mitään mustaa valkoisella.
Salosen mielestä hämärää on sekin, että samalla yrityksellä on eri aputoiminimiä, joka vaikeuttaa asiointia.
Olemme aikaisemmin uutisoineet vastaavista puheluista. Vastaavista toimintatavoista voit lukea myös tästä artikkelistamme.
Tee reklamaatio välittömästi
Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katila muistuttaa reklamaation nopeasta lähettämisestä.
– Reklamaatio epäselvästä laskusta kannattaa tehdä välittömästi sellaisen saapuessa. Jos palvelu on ollut voimassa ja laskuja on maksettu pidemmän aikaa, on syytä selvittää sopimusehdoista, miten sopimuksen saa irtisanottua. Tässä kannattaa huomioida se, että jotkin sopimukset voivat uusiutua automaattisesti, jos niitä ei irtisanota irtisanomisajan puitteissa. Joissakin tapauksissa irtisanominen tulee suorittaa esimerkiksi 60 päivää ennen sopimuskauden vaihtumista.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi