13.2.2023 klo 10:04
Uutinen

Yrittäjä, onko verkkonäkyvyytesi kunnossa?

Paikallisten palveluiden ja yritysten haut johtavat todennäköisemmin asiointiin. Älä menetä kauppaa olemalla näkymätön.

Noin 50 % kaikista Googlessa tehdyistä hauista tehdään paikallisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi hakuja kuten “autokorjaamo Tampere” tai “kylpyhuoneremontti Jyväskylä”. Paikallisia hakuja tehdään myös hakemalla palveluita läheltä omaa sijaintia, esimerkiksi termeillä “lounaspaikka lähellä” tai “renkaanvaihto lähellä”. Google tarjoaa hakijan sijainnin perusteella lähialueen yrityksiä ja niiden palveluita myös automaattisesti.

Koska kilpailu on kovaa ja kivijalkaliikkeiden suurimpina haastajia ovat enenevässä määrin kansainväliset verkkokauppajätit, koostimme Suomen Yrittäjien jäsenille tietopaketin, jonka avulla yrityksen paikallisesta löytymisestä ja kilpailukyvystä voidaan pitää huolta.

  1. Google Yritysprofiili on välttämätön!

Paikallisen hakukonelöydettävyyden ensimmäinen ja tärkein askel on vahvistaa Google Yritysprofiili, jossa esittelet yrityksesi tärkeimmät yhteydenottokanavat, aukioloajat ja sijainnin, sekä tarjoamasi palvelut ja tuotteet. Voit myös rikastaa profiilia esimerkiksi kuvilla ja ajankohtaisilla julkaisuilla.

Arvostelut vaikuttavat myönteisesti paikalliseen hakukonenäkyvyyteen. Sekä Google että asiakkaat arvostavat aitoja palautteita ja arvosteluja yrityksestäsi. Nykypäivän puskaradio toimii netissä, ja tämän vuoksi on tärkeää tietää, mitä asiakkaat yrityksestä kertovat.

  1. Älä jätä Bingiä paitsioon

Microsoft Bing on oletushakukoneena Windowsin käyttöjärjestelmissä. Oletusselaimen voi toki vaihtaa, mutta huomattavan moni ei näin tee. Bingin haku on kehittynyt viime aikoina paljon, ja hakutulossivu on ulkoasuaan myöten hyvin Googlen kaltainen. Bing-haun käyttäjien tavoittamiseksi kannattaa siis vahvistaa myös Bingin Places for Business -tili ja täyttää se yrityksen tärkeillä tiedoilla.

  1. Pidä huolta, että löydyt käytetyimmistä karttasovelluksista

Google Maps, Applen kartat ja Here ovat kaikki paljon käytettyjä karttapalveluita, joista haetaan aktiivisesti paikallisten yritysten sijainteja. Älä unohda olla näissä tärkeissä palveluissa mukana, sillä karttamerkinnän puuttuminen saattaa pahimmassa tapauksessa ohjata tuotteitasi ja palveluitasi etsivät asiakkaat naapurifirmaan.

  1. Viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä: kaiken perustana on hyvät kotisivut

Kotisivujen tarkoitus on olla ikään kuin yksi yrityksesi henkilökunnan jäsenistä verkossa. Parhaimmillaan hyvät kotisivut houkuttelevat uusia asiakkaita yritykseen, mutta pahimmillaan ne toimivat kuin töykeä tai laiska asiakaspalvelija.

Eniro Finland 0100100 tarjoaa Suomen Yrittäjät ry:n jäsenille 20 prosentin alennuksen Näkyvyyspaketista, jolla huolehdit, että yrityksesi löytyy silloin, kun asiakkaasi sitä etsivät.