YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä, onnistu verkkokaupan perustamisessa – ”Tuotteita valmistavalla yrityksellä verkkokauppa on lähes välttämättömyys”
Digitaaliset välineet mahdollistavat usein liiketoiminnalle uusia mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa. Kaksi yrittäjää kertoo oman kokemuksensa verkkokaupan perustamisesta – ja vinkkinsä siinä onnistumiseen.
Tornion Karungissa sijaitsee ainutlaatuinen kahvila–myymälä. Sen omistaja on paperitaiteilija– ja muotoilija Sirpa Kivilompolo.
– Paperivalo on eleganttien ja ajattomien käsintehdystä paperista valmistettujen tervehdysten ja sisustustuotteiden myymälä, joka toimii myös verkossa, Kivilompolo kertoo.
Kivilompolo perusti Paperivalolle verkkokaupan vuonna 2011, ja uudisti konseptin vuonna 2020.
– Verkkokauppa on pienelle yritykselle iso mahdollisuus saada lisää myyntiä. Tuotteita valmistavalla yrityksellä verkkokauppa on lähes välttämättömyys, hän toteaa ja lisää:
– Verkkokauppa toimii myös katalogina. Enää ei tarvitse painattaa kalliita esitteitä.
Verkkokaupan perustaminen ja uudistaminen olivat yritykselle isoja ponnistuksia, joihin Kivilompolo panosti. Yksin verkkokaupan perustamis- ja uudistamisprosesseja ei tarvinnut tehdä.
Verkkokaupan löydettävyyteen pitää tehdä koko ajan töitä.
– Käytin apuna ELY-keskuksen konsultointipalvelua. Tilasin visuaalisen suunnittelun tutulta graafikolta ja verkkokaupan toteutuksesta taas vastasi pitkäaikainen yhteistyökumppani.
Asiakkaat löytävät verkkokauppaan sosiaalisen median kautta
Kivilompolon mukaan haasteet perustamis- ja uudistusprosesseissa liittyivät lähinnä verkkokaupan suunnittelun ja toteutuksen yhdistämiseen. Apua on saatavilla monenlaisiin haasteisiin ja tarpeisiin, kuten koulutusta ja valmiita verkkokauppapohjia.
– Verkkokaupan perustamiseen löytyy koulutusta. Suosittelen sitä tai muuten perehtymään, millainen ratkaisu olisi paras omalle yritykselle. Valmiita verkkokauppapohjia löytyy, ja nekin toimivat monille.
Olennainen osa verkkokauppaa on, että asiakkaat löytävät sinne. Kivilompolo hyödyntää sosiaalista mediaa löydettävyyden parantamiseksi ja kehittää osaamistaan jatkuvasti.
– Verkkokaupan löydettävyyteen pitää tehdä koko ajan töitä. Paperivalo käyttää Facebookia ia Instagramia aktiivisesti. Lisäksi olen opetellut Facebook-markkinointia, Kivilompolo sanoo.
Kivijalkamyymälässä taas Kivilompolo vinkkaa asiakkailleen, että tuotteita voi tilata verkkokaupasta.
Korona pakotti keksimään uusia ratkaisuja – alkunsa sai Kaksama Craft Galleryn verkkokauppa
Kaksama Craft Galleryn verkkokauppa sai alkunsa, kun koronapandemia muovasi ja moukaroi Lapin matkailua. Inarin porofarmin yhteydessä toiminut myymälä hiljeni maaliskuussa 2020.
– Maaliskuun puolivälissä lentokoneet lähtivät takaisin ulkomaille. Viisi viikkoa vietettiin kämpällä ja mietittiin, mihin aletaan, kun ei ole asiakkaita, Kaksama Craft Galleryn yrittäjä Jan-Eerik Paadar muistelee.
– Täytyi miettiä tuotteet ja tuotantomenetelmät uusiksi sekä viedä myynti ja markkinointi uusille uomille.
Mehän oltiin sen verran hulluja, että tehtiin kaikki alusta asti itse aina verkkokaupan suunnittelusta, rakentamisesta ja kuvaamisesta lähtien.
Paadarin vanhemmat ovat olleet poromatkailun uranuurtajia. Hän siirtyi vanhempiensa perustaman Inarin porofarmin ruoriin reilu 10 vuotta sitten. Kaksama Craft Gallery perustettiin jo aiemmin vuosina 2003–2004. Tuotteet menivät pääasiassa ”matkailun rattaisiin”.
– Kun asiakasmäärä romahti, oli löydettävä käsitöille uudet kanavat.
Tuotteiden myynti päätettiin siirtää verkkoon. Paadar kertoo termistä fail fast.
– Se tarkoittaa, että pienenä yrityksenä pystymme mukautumaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Kokeilemme uusia asioita, mutta emme jää märehtimään, jos tuote ei lähde vetämään.
Puolessa vuodessa uusi mallisto ja verkkokaupan lanseeraus
Paadarin mukaan Inarissa oltiin keväällä 2020 ajan hermolla. Kunta järjesti kevään aikana verkkokauppakoulutuksen.
– Osallistuttiin koulutukseen ja kesän aikana uusittiin mallisto. Puolessa vuodessa pystyssä oli verkkokauppa, josta mallisto löytyi.
Kaksama Craft Gallery sai apua pienille yrityksille suunnatusta kehitysrahoituksesta. Sen avulla projekti saatiin vietyä loppuun.
Asiakkaat löysivät verkkokaupan nopeasti, koska kotimainen käsityö on nosteessa.
– Olemme vuosikausia olleet aktiivisia sosiaalisessa mediassa, joten valokuvat olivat hyvällä tasolla jo valmiiksi. Somen kautta laitoimme markkinointirumban pyörimään, Paadar kertoo.
Valokuvat ovatkin asia, johon Paadar kehottaa verkkokauppaa perustettaessa panostamaan.
– Jos ei itseltä kuvien ottaminen onnistu, niin melkein kannattaa ammattilainen palkata tai hankkia koulutusta valokuvaamiseen.
Samalla Paadar kannustaa perkaamaan markkinatilannetta kunnolla: kuinka paljon kilpailua on milläkin tuotteella.
– Mehän oltiin sen verran hulluja, että tehtiin kaikki alusta asti itse aina verkkokaupan suunnittelusta, rakentamisesta ja kuvaamisesta lähtien, hän toteaa.