YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä sai Finnveralta karhukirjeen, korko 16 prosenttia: “Näinkö valtio haluaa rangaista” – Finnvera lupaa joustaa ongelmatapauksissa
Sarjayrittäjä Ilkka Lavas sai Finnveralta muistutuslaskun. Hän ihmettelee laskun koron määrää.
City Digital Groupin pääomistaja ja sarjayrittäjä Ilkka Lavas sai äskettäin Finnveralta kirjeen, jollaista hän ei osannut odottaa. Kirjekuori sisälsi Finnveran takauksen muistutuslaskun 18.3. erääntyneestä pääomasta.
– Laskussa oli 16 prosentin vuosikorko, Lavas ihmettelee.
Hän julkaisi laskusta kuvan sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen useampi yrittäjä on ihmetellyt korkeaa korkoa. Osa on kertonut vastaavista kokemuksista.
Lavaksen mukaan hän ei ollut saanut alkuperäistä laskua, joten karhukirje tuli yllätyksenä.
– Kaiken lisäksi Finnvera oli siirtänyt laskun suoraan perintätoimistolle. Vielä ei ole selvinnyt, miksi alkuperäistä laskua ei tullut.
Lavas on lähettänyt laskusta reklamaation perintätoimistoon ja tiedustelun Finnveralle.
– Minulla on käynyt aikaisemminkin niin, että Finnveran järjestelmästä lähtenyt sähköinen lasku ei ole tullut meille. Ei laskun silti pitäisi suoraan mennä perintään 16 prosentin korolla, hän moittii.
”Ei kannata jättää avaamatta kirjekuorta”
Yrittäjä on lähettänyt asiasta postia myös eduskuntaan.
– Nyt on hallituksen suulla puhuttu, että yrittäjiä ei saisi rankaista kovilla koroilla. Todellisuus on kuitenkin se, että valtion omistama Finnvera lähettää korkolaskuja 16 prosentin automaattisella vuosikorolla ja laittaa vielä viivästysmaksun päälle. Näinkö valtio haluaa yrittäjiä rankaista, Lavas kysyy.
– Ihmettelen, miten yrittäjiltä voidaan periä tällaista korkoa kun samaan aikaan euriborit ovat nollassa tai miinuksella.
Muistutuslasku tuli Lavaksen kotiosoitteeseen. Hän on taannut yrityksensä lainan henkilökohtaisesti. Lavaksen mukaan vastaavat kirjeet kannattaa aina avata eikä jättää pöytälaatikkoon.
– Ei kannata jättää avaamatta kirjekuorta vaan pyrkiä ottamaan yhteyttä velkojaan ja perintäyhtiöön mahdollisimman pian. Pystyn hoitamaan tämän laskun, mutta moni yrittäjä ei ole yhtä hyvässä tilanteessa. Laskut jäävät suorittamatta ja korko juoksee.
”Joustamme maksusuunnitelmissa”
Finnveran mukaan se tekee kaikkensa, jotta yritysten kanssa voidaan sopia hyvissä ajoin tarvittavista maksujärjestelyistä laskujen maksamiseksi ajallaan.
– Tällöin yritykset eivät joudu maksamaan viivästyskorkoja maksamattomista laskuista tässä tilanteessa. Olemme ilmoittaneet joustavamme asiakkaiden maksusuunnitelmissa ja toivomme asiakkaiden olevan meihin yhteydessä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Myös pankit toivovat yhteydenottoja hyvissä ajoin. Haluamme joustaa ja järjestellä asiakkaiden maksusuunnitelmat niin, että yritykset selviävät tästä kriisistä. Olemme tehneet perintäprosesseihin muutoksia emmekä tällä hetkellä siirrä asiakkaita oikeudelliseen perintään, Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä sanoo.
Finnvera toimii rahoituksessa tiiviissä yhteistyössä pankkien kanssa. Koronakriisissä Finnveran takaukset ovat pääosin täysin vakuudettomia.
– Noudatamme viivästyskorkojen osalta toimialan yleisiä käytäntöjä. Jos asiakas ei ole saanut laskua hänestä riippumattomista syistä, sovimme asiasta hänen kanssaan eikä viivästyskorkoa tarvitse maksaa.
Artikkelia päivitetty 25.4. klo 18.18: Lisätty Finnveran Juuso Heinilän kommentit.
Kuva: Ilkka Lavaksen albumi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi