Tällainen on aurinkoenergialla toimiva suomalaisvene
Sunnycat-aurinkosähköveneen markkinointia viritellään jo Aasiaan.

Sampsa Oksasen, 24, yritys myi maailmalle ensimmäisen aurinkosähköveneen – Näin se toimii: “Veneilystä tulee ilmaista”

Yrittäjän mukaan aurinkosähkövenettä ei välttämättä tarvitse ladata lainkaan.

Viime vuonna perustetun E-Solar Boatin yrittäjä Sampsa Oksanen, 24, on innoissaan. Yritys on juuri myynyt ensimmäisen aurinkosähköveneen Italiaan.

Oksanen tapasi viime vuonna pitkään veneitä valmistaneen Jarmo Isohellan, jonka perustama sähköveneyritys oli mennyt nurin. Idea kuitenkin vakuutti Oksasen.

– Kun Jarmo puhui ideasta, en meinannut millään uskoa sitä. Silloin ymmärsin, että vene voi kulkea aurinkoenergialla. Näin ideassa ison markkinapotentiaalin. Jarmon kehittämä vene oli lupaava, mutta ulkoisesti hieman liian insinöörimäinen.

Idean pohjalle koottiin tiimi ja perustettiin uusi yritys, jonka veneet tulevat Isohellan tehtaalta. Viime kevät kului ensimmäisen prototyypin valmistamisessa. Tiimissä ovat Export Makerin toimitusjohtaja Juha Lahtinen ja nykyisin Thaimaassa asuva Juha Särkioja, joka vastaa Kaakkois-Aasian myynnistä.

Nyt ensimmäinen Sunnycat-vene on lähtenyt maailmalle. Sen paras puoli on yrittäjän mukaan äänetön kyyti.

– Tämän kyydissä ei tarvitse huutaa kaverille. Voi vaan kuunnella veden liplatusta ja keskustella normaalilla äänellä.

”Varastoi enemmän kuin kuluttaa”

E-Solar Boatin veneeseen mahtuu enintään kuusi matkustajaa. Se on tarkoitettu rauhalliseen veneilyyn.. Veneessä käytettävä kolmen kilowatin litiumakku varastoi auringosta enimmillään 700 wattia ja pilviselläkin säällä 200 wattia tunnissa. Pelkällä auringon voimalla alus etenee viiden kilometrin tuntinopeudella. Maksiminopeus on noin 10 kilometriä tunnissa. Veneeseen saa tarvittaessa kuuden kilowatin moottorin.

Oksasen mukaan pilvisellä säällä latausteho vähenee, mutta veneellä pääsee edelleen etenemään.

– Emme ole vielä testanneet, miten pitkän matkan täyteen ladatulla akulla pääsee, koska aurinkoisella säällä vene varastoi enemmän energiaa kuin kuluttaa. Käytännössä veneen akku on aina täynnä lähtiessä, joskus jopa palatessa. En ole vielä ladannut akkuja kertaakaan, Oksanen kertoo.

Hänen mukaansa vene sopii erityisen hyvin kalastajille. Yritys on saanut tuotteelle CE-merkinnän ja se on todettu merikelpoiseksi. Yrittäjä ei kuitenkaan suosittele alusta kovaan merenkäyntiin.

“Tämän kyydissä ei tarvitse huutaa kaverille. Voi vaan kuunnella veden liplatusta ja keskustella normaalilla äänellä.”

Sampsa Oksanen

Markkinointia Aasiassa

Uuden veneyrityksen alkutaival on vaatinut kymmenien tuhansien eurojen investointia prototyypin kehittämiseen. Oksanen myöntää, että alkuinvestointi on verrattain suuri, mutta prototyypin valmistumisen jälkeen myynti helpottuu.

– Kunnolla tehty muotti mahdollistaa tulevan kasvun, hän uskoo.

Yrittäjä uskoo sähköveneiden mullistavan venemarkkinat.

SunnyCat-veneen akut ja moottorit toimittaa suomalainen Electric Marine. Valmistus aiotaan jatkossakin ulkoistaa Jarmo Isohellan yritykselle. Markkinointia viritellään Aasiaan ja Eurooppaan. Oksanen on luottavainen sähköveneiden kysynnän suhteen.

– Näen, että tulossa on vähintään sama muutos kuin automarkkinoilla. Sähköveneily mahdollistaa liikkumisen auringon voimalla, mikä ei autoissa ole vielä mahdollista. Aurinkoenergian ansiosta veneilystä tulee ilmaista. Se on iso juttu polttomoottoriveneisiin tottuneille. Moni on ollut ällikällä lyöty, kun olen kertonut, miten veneemme toimii. Se on yrittäjälle hieno hetki.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen