YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.11.2020 klo 18:33
Uutinen

Yrittäjä: Suomi.fi valtuudet pitää hankkia nyt, muuten asiointi katkeaa vuodenvaihteessa – Monella asia vielä hoitamatta

Yritysten täytyy ottaa kova loppukiri, jotta Kela-asiointi ei katkea hoitamattomien Suomi.fi-valtuutuksien vuoksi vuoden vaihteessa. Tällä hetkellä 40 prosenttia Kelan Katso.fi-käyttäjistä on antanut Suomi.fi -valtuuksia.

Suomi.fi valtuudet on annettava kaikille Työnantajan asiointipalvelun ja muiden Kelan asiointipalvelujen käyttäjille mahdollisimman pian. Valtuudet annetaan Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa.

Työnantajayrittäjä: Hoidatko itse palkanmaksun vai hoitaako tilitoimisto sen puolestasi – Tämä ratkaisee, tarvitseeko sinun antaa valtuuksia

– Valtuutusten tarve riippuu siitä, kuka yrityksen palkanmaksua ja työterveyshuollon korvauksen hakemuksia hoitaa, tiivistää Kelan asiakkuuksien kehittämisyksikön erikoisasiantuntija Marko Korhonen.

Lue lisää (9. joulukuuta 2020): Katso-palvelua yhä veroasioinnissa käyttävät yritykset ja muut toimijat saavat neljä kuukautta lisäaikaa siirtyä käyttämään Suomi.fi-palvelua.

Käyttäjätapauksia on kolme erilaista:

1. Kun yrittäjä hoitaa palkanmaksun ja työterveyshuollon hakemuksen itse:

Silloin hänen ei tarvitse antaa valtuuksia kenellekään, vaan hän voi asioida oman asemansa perusteella, jos kaupparekisterissä on hänen tietonsa.

2. Kun yrityksen oma henkilökunta hoitaa palkanmaksun ja työterveyshuollon korvaushakemuksen:

Yrittäjä antaa palkanlaskentaa hoitavalle henkilölle valtuudet.

Lähde: kela.fi

3. Kun yrityksen palkanmaksu hoidetaan tilitoimistossa, josta lähetetään myös työterveyshuollon korvaushakemus:

Yrittäjä antaa tilitoimistolle tarvittavat asiointivaltuudet.

Suomi.fi valtuudet pitää hankkia nyt, muuten asiointi katkeaa vuodenvaihteen jälkeen

Kelan asiointipalveluita on useita, ja niissä tarvittavat valtuusasiat voi tarkistaa Kela.fi-sivuilta. Työnantaja- ja yhteistyökumppaniosion etusivulta löytyy linkki lisätietoa Katso.fin korvaamisesta.

Suomi.fi-valtuuksiin siirtymisessä on siirtymisaika, joka loppuu vuoden lopussa.

– Tällä hetkellä käyttäjäkunta saattaa tuudittautua virheelliseen turvallisuudentunteeseen, kun kaikki toimii nyt. Vaikka nyt asiointi toimi, niin siirtymäaika loppuu vuoden lopussa. Suomi.fi -valtuudet pitää hankkia nyt välttääkseen loppuvuoden ruuhkat, eikä asiointi katkea vuodenvaihteessa, Marko Korhonen tähdentää.

– Jokaiselle asiointipalvelulle on omat valtuusasiansa, ei ole mitään yhteistä ”Kela-asioiden hoito” –valtuutta. Valtuusasioita tulee vähitellen lisää, eli käyttäjän täytyy seurata aktiivisesti Kelan ja muiden viranomaisten viestintää.

Syy siihen, että on useita valtuusasioita, on tietosuoja.

Kuusi yleisintä Kelan asioinnin valtuusasiaa

Kelan Marko Korhonen listasi neljä yleisintä Kelan asiointipalvelua, jotka ovat yrittäjien käytössä, sekä niissä tarvittavia valtuuksia.

Työnantajan asiointipalvelu:

Palkanmaksuun liittyvät muun muassa seuraavat valtuusasiat yrityksille, joissa on palkattua työvoimaa: Palvelussuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen, palvelussuhteeseen liittyvien etuusmaksutietojen katselu sekä palvelussuhteeseen liittyvien etuuspäätöstietojen tarkastelu.

Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelu:

Valtuusasia henkilöstön työterveyshuollon kustannuksista korvauksia hakeville yrittäjille: Työnantajan työterveyshuollon korvaushakemuksen lähetys.

Sairaanhoitokorvausten tilitystietojen toimittamiseen liittyvä valtuusasiaa yrityksille, jotka toimivat terveydenhuollon palveluntuottajina (esimerkiksi hammaslääkäri- ja fysioterapiapalveluja tarjoavat yritykset):

Sairaanhoidon korvausten tilitystietojen toimittaminen.

Päivähoidon tuottajien asiointipalvelu:

Ilmoitus, kun yritys järjestää varhaiskasvatusta on tarkemmin nimeltään Päivähoidon tuottajan ilmoitus yksityisen hoidon tukea varten.

Mistä tukea, jos valtuuksien hakeminen takkuaa?

Kela neuvoo omien asiointikanavien käyttötapauksissa ja Digi- ja väestötietoviraston organisaationeuvonta neuvoo, jos valtuusketjun rakentaminen ei tahdo onnistua.

Omatoimiohjeet ja Kelan henkilökohtaisen tuen yhteystiedot

Jos valtuuksien antaminen ei onnistu, ota yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston organisaatioasiakkaiden asiakaspalveluun.

Lisätietoa Kelan sivuilla: Katso-rooleista siirrytään Suomi.fi-valtuusasioihin

Kerroimme yrittajat.fissä aiemmin:

Tammikuussa vero-, tulli- ja Kela-asiat eivät enää hoidu Katso-tunnuksilla – Tarkista toimintaohjeet, jotta asiointi ei keskeydy

Suomi.fi korvaa Katso-palvelun Kelan asiointipalveluissa – Muista hoitaa valtuutukset kuntoon

Kuva: Getty Images

Toimitus

Toimitus (at) yrittajat.fi