YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

21.8.2020 klo 16:12
Uutinen

Yrittäjä varoittaa: Varo tätä Postin nimissä lähetettyä huijausviestiä

–  Aika paha huijausyritys Postin nimissä! Odotin suojamaskipakettia saapuvaksi ja luulin, että tämä on ilmoitus siitä, kertoo helsinkiläinen yrittäjä Sarianne Reinikkala saamastaan huijausviestistä.

Konttifirma Finncontainersin toimitusjohtaja-yrittäjä Sarianne Reinikkala sai torstai-iltana kymmenen tienoilla sähköpostin, jossa kerrottiin, että ”pakettiasi ei voitu toimittaa 20.8.2020, koska tullia ei maksettu (1.10 FIM). Noudata ohjeita.”

Alla oli lisätietoja ja linkki, jossa luki ”Voit vahvistaa paketin lähettämisen napsauttamalla tätä”.

– Viesti oli ensikatsomalla aidon näköinen. Siinä oli Postin logo ja lähettäjänä Posti Group Oyj, Sarianne Reinikkala kertoo.

– Olen tilannut näyte-erän suojamaskeja ja todella odotin pakettia. Luulin, että tämä on se, mutta ihmettelin tullimaksua.

– Sitten hämmästyin, että pyydetty summahan on 1.10 FIM, eikä euroja. Olen ollut työasioissa aikoinaan tekemisissä fimmien ja demmien kanssa, siksi kiinnitin asiaan huomiota.

– Kun kahdessa linkissä kysyttiin luottokorttinumeroa tullin maksamiseksi, tajusin että kyseessä on huijaus. Tiedän miten tullaus yleensä hoidetaan – mutta ainahan palvelut kehittyvät.

– Ja ei niitä linkkejäkään toki olisi kannattanut klikkailla, edes kännykällä, Sarianne Reinikkala toteaa.

Viestin alaosassa on tekstiä hieman kömpelöllä suomen kielellä: ”Saat sähköpostin tai tekstiviestin, kun sähköpostisi saapuu kotiosoitteeseen. Sinulla on 8 päivää, saatavuudesta noutaa paketin. Nostohetkellä sinulta kysytään henkilöllisyydestä.”

– Loppuosaa ei kuitenkaan aina tule niin tarkkaan lukeneeksi. Kursorinen läpiluku on tätä päivää, Reinikkala toteaa.

Postin nimissä runsaasti huijauksia

Posti varoitti keskiviikkona 8. heinäkuuta, että edeltävän viikonlopun aikana Postin nimissä lähetettyjä huijausviestejä oli ollut liikkeellä paljon. Postin saapumisilmoitukselta näyttävä tekstiviesti on ohjannut käyttäjän esimerkiksi smartpostkoodi- tai smartpostseuranta-verkkosivulle. Tietojen kalastelua varten tehty väliaikainen sivusto on pyytänyt tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla.

– Valitettavasti näitä edelleen silloin tällöin tulee ja Posti antaakin verkkosivuillaan ohjeita miten kannattaa toimia. Tapauksia on nyt kuitenkin selkeästi vähemmän kuin keväällä jaalkukesästä. Posti tekee tiivistä yhteistyötä poliisin kanssa näiden tiimoilta, kertoo Postin viestintäpäällikkö Timo Nurmi.

Tee näin jos saat epäilyttävän viestin

Posti antaa sivuillaan ohjeita, kuinka toimia. Ne käyvät muihinkin huijauksiin:

Kun törmäät epäilyttävään viestiin, älä ryhdy mihinkään viestissä pyydettyihin tai edellytettyihin toimenpiteisiin äläkä vastaa sähköpostiin. Henkilö-, pankki- tai käyttäjätietoja tietoja ei kannata ikinä luovuttaa, jos ei ole täysin varma viestin lähettäjästä.

Poliisi pyytää tekstiviestin saaneita ja tietonsa huijaussivustolle luovuttaneita ottamaan heti yhteyttä omaan pankkiin ja tekemään sitten ilmoituksen poliisille.

Yleisimmin huijaukset ovat tekstiviesti- että sähköpostihuijauksia. Huijausviestien sisällöt vaihtelevat, usein niissä kerrotaan saapuneesta lähetyksestä, voitetusta palkinnosta tai maksamattomasta kuljetusmaksusta.

Tekstiviestihuijaus voi tulla puhelimeen samaan viestiketjuun ja ikään kuin samalta lähettäjältä kuin aidot saapumisilmoitusviestit.

Suomen Yrittäjät on julkkaissut sähköisen oppaan, joka auttaa tunnistamaan ja ehkäisemään huijaukset. Löydät oppaan täältä.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari(at)yrittajat.fi