YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjäenergia jyllää Diili-ohjelmassa
Maaliskuussa ruutuun palaavan bisnesrealitysarja Diilin 16 piinkovan kilpailijan joukossa on tänä vuonna aimo annos keskisuomalaista naisyrittäjäenergiaa, kun vaajakoskelainen Tiina Räisänen, 32 ja toivakkalaislähtöinen Piia Koriseva, 50, haastavat muut kilpailijat.
Molemmilla kilpailijoilla yrittäjyys on hallitseva osa omaa identiteettiä, mikä antaa tekemiseen kovan työmoraalin ja taidon hahmottaa kokonaisuuksia. Korisevan perhe tunnetaan yrittäjyydestä ja kuopus Piia onkin imenyt tekemisen meiningin jo lapsena kaupan takahuoneessa.
-Yrittäjä toimii ratkaisukeskeisesti, en näe ongelmia vaan näen ratkaisuja, kuvailee 1997 yrittäjänä aloittanut Koriseva.
Myös Tiina ”Tinu” Räisäselle yrittäjyys on elämäntapa ja hän suhtautuu siihen huippu-urheilijan mentaliteetilla.
-Jatkuva nälkä kehittyä ja kasvaa tekijänä pitää minut liikkeellä. Rakastan luoda innostusta ympärilleni, kahdeksan vuotta täysipäiväisenä yrittäjänä toiminut Räisänen hehkuttaa.
-Olen lähtenyt jo alle kouluikäisenä kehittämään erilaisia liiketoimia ja hevosharrastus antoi ensimmäisen potkun yrittäjyyteen. Hevoset ovat opettaneet minulle johtamisen, työmoraalin ja vastuunkannon taitoja jo nuorena.
Toimeliailla naisilla on yhteinen vahva näkemys, että yrittäjyydestä oli kilpailussa vain hyötyä.
-Oma vahvuuteni on rauhallisuus, osaan katsoa kokonaiskuvaa enkä hätkähdä pienistä. Yrittäjä kannattelee koko taloa eikä keskity vain omaan tekemiseen, Koriseva määrittelee.
-Yrittäjällä ei jää hommat piippuun, kiteyttää Räisänen.
-Tekijän asenne on iso vahvuus. Yrittäjillä on kova työmoraali ja ymmärrys siitä, ettei mikään tule ilmaiseksi.
Diili-ohjelma on sellainen painekattila, että kaikkia ei sinne vapaaehtoisesti saisi. Keski-Suomen leidit halusivat kuitenkin ottaa haasteen vastaan.
-Halusin näyttää, että en ole vain turha höpöttelijä, julkisuudestakin tuttu Koriseva paljastaa.
-Minua on pyydetty mukaan muihinkin ohjelmiin, mutta tämä oli sellainen formaatti, josta ajattelin, että pääsen näyttämään osaamiseni toista puolta, johtajuusosaamista ja sitä että olen yrittäjänä elättänyt itseni ja perheeni.
Räisänen halusi haastaa itseään, näyttää osaamistaan ja testata paineensietokykyään. Myös kilpailun johtoryhmän palaute kiinnosti kovasti.
-Halusin näyttää millaisia tekijöitä meillä täällä Keski-Suomessa on!
Elämäniloisilla yrittäjillä elämä jatkuu työntäyteisenä ja uusia ideoita pursuten myös kilpailun jälkeen.
-Mutta olihan se huikee seikkailu!, Koriseva kiteyttää molempien puolesta.
Diilin uusi kausi nähdään Nelosella maaliskuusta alkaen. Diili-pomona nähdään start up -yrittäjä Jaajo Linnonmaa. Hänen lisäkseen johtoryhmään kuuluvat Macwell Creativen toinen perustaja ja luova johtaja Toni Lähde sekä Jungle Juice Bar -yrityksen perustaja Nora Fagerström.
Piia Korisevan kuva: Jiri Halttunen
Tiina Räisäsen kuva: Linnea Kuhmonen / Linneavisuals