YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjälle satoi tukea ja apua tulipalon jälkeen – ”Kiva huomata, että meillä on asiakkaiden keskuudessa tärkeä rooli”
Jääkiekkovarusteita myyvä Hockey Corner paloi viime keväänä. Yrittäjä Jyri Penttilä on saanut valtavasti tukea lähipiiristä. Nyt liike on avattu uudelleen.
Kulunut marraskuinen viikko on ollut yrittäjä Jyri Penttilälle yhtä juhlaa. Hän on avannut uudelleen Helsingin Taka-Töölössä sijaitsevan Hockey Corner -jääkiekkovarustekauppansa puolen vuoden tauon jälkeen. Viime keväänä loisteputken oikosulusta alkunsa saanut tulipalo tuhosi liikkeen täysin.
– Kun on tottunut tekemään kuusi päivää töitä ja sitten on kuusi kuukautta tekemättä lähes mitään, on kiva päästä vain töihin, Penttilä sanoo ensimmäisen viikon jälkeen.
Täysin toimettomana Penttilä ei ole puolta vuotta viettänyt. Hän on hoitanut ryhmätilauksia, tehnyt hankintoja, suunnitellut tulevaa ja selvitellyt asioita.
Hänelle on valjennut, mitä käytännössä tarkoittaa se, että yrittäjä on vastuussa kaikesta.
Tulipalossa palanut alue oli melko pieni, mutta savu ja noki tuhosi liikkeen kokonaan. Kiviseinistä piti hioa muutama sentti pois, jotta haju lähti tilasta.
Vuokralaisen velvollisuuksiin kuuluu tyhjätä liiketila vuokraamishetkellä olleeseen kuntoon.
– Vakuutussopimukseen pitää määrittää tavaroiden vaihtoarvo sekä koneiden ja kaluston arvo. Vakuutukset eivät korvaa kaikkea. Tulipaloa raivatessa pelkät jätelavamaksut olivat 4 000 – 5 000 euron väliltä, Penttilä toteaa.
Penttilä on siitä onnellisessa asemassa, että hänelle on satanut alusta asti apua. Heti tulipalon jälkeen iltapäivälehdet kertoivat, miten julkisuuden henkilöt, kuten Reino Nordin vei lounaalle ja Rane Raitsikka sekä Atomirotta järjestivät tukikonsertin.
Puheluita ja tsemppiviestejä sekä talkoo- ja taloudellista apua on tullut siitä lähtien. Pietarinkadun Oilers -hyväntekeväisyysjoukkue on myös tukenut yrittäjää.
Penttilä ei halua kertoa rahasummaa, mutta toteaa, että on voinut kohdentaa varoja hankintoihin, joihin muuten ei olisi ollut varaa.
– Avun määrä on ollut merkittävää. Osa on tehnyt kymmeniä työtunteja. Saimme myös lahjoituksena Sokoksen vanhoja myymäläkalusteita ja Sokokselle sisustussuunnittelijan töitä tekevä Aino Harjapää on suunnitellut uuden myymälän. Hän on ollut korvaamaton apu, Penttilä sanoo.
Nyt uusi myymälä on avarampi, kun seiniä on poistettu. Myös valaistus on uusittu. Nyt katossa palavat turvalliset led-lamput.
Apua saa, kun pyytää
Tulipalon jälkeisinä kuukausina Penttilää ehti huolettaa se, löytävätkö asiakkaat takaisin myymälään puolen vuoden kiinniolon jälkeen. Pääkaupunkiseudulla on useita isoja ketjuja, jotka myyvät vastaavia jääkiekkovarusteita.
– On ollut kiva kuulla, että kiekkopiireissä on puhuttu siitä, milloin meidän liikkeemme taas aukeaa ja asiakkaat ovat ilahtuneita. Se kertoo, että meillä on kiekkopiireissä tärkeä rooli.
Kesän aikana Penttilä ehti miettiä, mihin tuotelinjoihin panostaa jatkossa enemmän, mutta yleisesti kaupan konsepti ja toiminta on ennallaan.
Yrittäjäkollegoitaan hän kehottaa sanomaan ääneen, jos apua tarvitsee.
– Yrittämiseen kuuluu takaiskuja, mutta niistä pitää nousta ja jatkaa eteenpäin. Ei kannata jäädä yksin. Lähipiiristä voi löytyä yllättävää apua, jos osaa sanoa tarpeensa ääneen. Olen itse onnellisessa asemassa, kun olen saanut niin paljon apua. Olen ymmärtänyt, mikä merkitys meidän kaupallamme on muille, Penttilä sanoo.
Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi