YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjän uutisviikko 23: Ravintolaelämää, vinkkejä arkeen ja tien päälle
Café Linnan Elina Tuomisto uskoo hyvään kesään eikä enää surkuttele seitsemää menetettyä myyntiviikkoa. Ravintolat saivat avata ovensa turvavälein ja myyntirajoituksin. Rajoitusten näännyttämä kansa kiitti ja nautti kohtuudella.
Maanantaina rakennettiin terasseja kiivaasti, sillä ravintolat saivat avata ovensa kesäkuun alussa. Viikon lopuksi avautui puolestaan pitkään odotettu tuki ravintoloille. Osa tuesta maksetaan automaattisesti yrittäjän tilille. Seuraavasta linkistä voit tarkistaa, saatko tukea hakematta vai pitääkö sinun sellainen rustata. Lue enemmän ravintoloille suunnatusta tuesta ja sen hakemisesta (SY 4.6.).
Maanantaiaamuna Sibeliuksenkadun alkupäässä Hämeenlinnassa rakennettiin laajennettua terassia. Työmiehet totesivat valmista olevan iltapäivällä.
Lue myös: (1.6.) Ravintoloiden rajoitettu ilo alkamassa
Ohjeita arkeen paluusta
Monessa yrityksessä varaudutaan matalan kysynnän tilanteeseen. Uskotaan vievän jopa puoli vuotta, ennen kuin asiakkaat uskaltavat tulla takaisin palveluiden pariin. Erkki Taskisen mukaan koronan kustannus tullaan näkemään lähtövaiheessa taloudellisina tappioina, ennen kuin liiketoiminta palautuu ennalleen. Hänen mukaansa monia asioita tulee sovittaa yhteen.
– Yhtä oikeata ratkaisua ole. Mahdollisuuksia sen sijaan on paljon. Kannattaa muistaa, että auttavia tahoja on useita. Ulkopuolisiin ammattilaisiin kannattaa turvautua.
Lue juttu (4.6.) ja Erkin vinkkilista arkeen palaamisesta.
Erkki Taskisen teesi 6/7 arkeen palaamisesta: ”Tee uusista ja vanhoista käytänteistä uusi tarjooma, ja koeponnista ajatuksesi ulkopuolisella ammattilaisella”.
Lue myös: Anu Iso-Kokkila-Vähänen: Pankissa lyhennysvapaat työllistäneet (2.6.)
Koeajossa pakettiauto päästöjahtiin
Koeajoimme auton, jossa on bensiinimoottori, mutta moottori ei vie suoranaisesti autoa metriäkään eteenpäin. Keulalla pitkittäin oleva tuttu kolmisylinterinen litrainen turbomoottori ei ole yhdistetty vetopyöriin. Sen sijaan se tuottaa sähköä sähkömoottorin tarpeisiin. Lisäksi autoa voidaan ladata ulkoisesti. Koeajossa mentiin täydellisen äänettömästi, mukavasti ja helposti. Automaattivaihteisto teki ajamisesta helppoa ja kohtuullisen korkeasta pakusta on hyvät näkymät liikennetilanteisiin. Mitä se maksaa ja miten homma toimii muuten? Lue tarkemmin verkkojutusta tai 11.6. ilmestyvästä Hämeen Yrityssanomista.
Vain etukulmasta löytyvä latausluukku erottaa PHEV –mallin perinteisistä vaihtoehdoista.
Lue myös: Kuljetusyritykset sinnittelevät koronassa: ”Olemme menettäneet yli puoli miljoonaa euroa” (4.6.)