YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjänä oleminen on hienointa ikinä!

Yrittäjäksi lähdettyään Somentekijä Mirva Lemmetty ei pysty enää näkemään mitään muuta vaihtoehtoa.

Mirva Lemmetty on Somentekijät Oy:n yrittäjä ja sosiaalisen median tekijä. Hän on kuitenkin siinä mielessä poikkeus alallaan, että hän paitsi tekee itse, niin myös välittää muita sosiaalisen median tekijöitä.

Vuonna 2017 Mirvan ja hänen aviomiehensä Lemmetty-Yhtiöt Oy:n alle perustettiin aputoiminimi Markkinointi Wuup, minkä idea oli tarjota ulkoistettuja markkinointipäällikön palveluja yrityksille.
– Siitä oikeastaan alkoi mun yrittäjäura. En ole koskaan halunnut lähteä piipertelemään mitään, vaan mulla on aina ollut isot tavoitteet. Ja oon ehkä vähän kärsimätön myös, Lemmetty naurahtaa.

Wuupilla riitti töitä alusta alkaen mukavasti, mutta kasvuvauhti ei ollut kunnianhimoiselle yrittäjälle riittävä. Siksi hän haki ja pääsi Hyvinkäälle kauppakeskus Willan markkinointipäälliköksi.
– Ja sitten sitä mietti, että pitäisikö tää efortti laittaa kuitenkin johonkin omaan. Yhtenä kauniina päivänä tossa motaria ajellessa tuli sellainen tsidii, halleluja ja valot syttyivät!

Valojen syttyminen tarkoitti, että Somentekijät oli syntynyt! Tarve tämänkaltaiselle yritykselle syntyi omasta kokemuksesta ja haasteista kauppakeskuksen sosiaalisen median parissa.
– Ei ollut helppoa tai edes aikaa löytää siihen sopivaa tekijää. Tajusin, että tästä maasta puuttuu sellainen firma, mikä välittää sosiaalisen median tekijöitä.

Somentekijöiden idea on siis kerätä yhteen laaja ja monipuolinen joukko sisällöntuottajia, jotta erilaisiin tarpeisiin löytyisi tekijä, joka osaa sovittaa sisällön asiakkaan näköiseksi.
– Vastuullani on varmistaa laatu, ja että tekijä todella ymmärtää asiakkaan tarpeet sekä osaa puhua heidän kieltään.

Ensimmäisenä toimintavuotenaan Lemmetty keskittyi löytämään osaajia sateenvarjonsa alle. Moni häntä sparrannut epäili tämän olevan kaikista isoin haaste yrityksen menestymiselle. Epäilyt olivat turhia.
– Olin nopeasti siinä tilanteessa, että mulla oli noin 130 tekijää, mutta ei juuri yhtään myyntiä.

Ensimmäinen toimintavuosi lähti lopulta myös myynnillisesti mukavasti liikkeelle, ja nyt vuotta myöhemmin usko tulevaan on vain vahvistunut.
– Nyt mulla on tosi luottavainen fiilis ja selkeästi varmempi olo. Se polku, mihin suuntaan ollaan menossa, on kirkastunut tässä koko ajan. Yrittäjänä oleminen on hienointa ikinä! Se on ihan parasta, että sä pystyt tekemään just sitä, mitä haluat!

Tämä juttu on lyhennelmä. Mirvan ja Somentekijöiden koko tarinan voit lukea 17.3. ilmestyvästä Hämeen Yrityssanomista. Lehti on luettavissa myös verkkosivuillamme:

Avaa pop-up -ikkuna