YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjäpariskunta keksi, että kehonkoostumuksen voi mitata myös itsepalveluna – Nyt mittauspisteitä on 15 ympäri Suomea
Aapo ja Jenni Hirvensalo miettivät kehonkoostumusmittauksen kokonaan uusiksi. Nyt kuka tahansa palvelun tilannut voi käydä mittaamassa kehonkoostumuksensa itsenäisesti siihen tarkoitetulla toimipisteellä.
Miten tämänkin voisi tehdä paremmin, yrittäjä Aapo Hirvensalo mietti kolmisen vuotta sitten, kun oli varaamassa aikaa kehonkoostumusmittaukseen.
– Perinteisesti mittauspaikat ovat kuntosaleja tai vastaavia. Niihin pitää varata aika, laitteet on piilotettu jonnekin salin nurkkaan, ja ne ovat aika epämukavia mennä, Hirvensalo kuvailee.
Niinpä Hirvensalo ja hänen vaimonsa Jenni lähtivät rakentamaan uudenlaista mittauspalvelua. He ideoivat palvelun, jossa oman kehonsa kehityksestä kiinnostunut ihminen voisi käydä mittaamassa kehonkoostumuksensa helposti ja omatoimisesti, itselleen sopivana ajankohtana.
Vaakalukemaa tarkemmasta mittauksesta hyötyvät esimerkiksi painonpudottajat tai lihasmassan kasvattajat.
Hirvensalojen ideoista syntyi Omabody-alusta ja Bodymaja-palvelu. Bodymaja-toimipisteellä asiakas voi käydä mittaamassa kehonkoostumuksensa, Omabody-sovelluksessa hän voi seurata tuloksiaan.
Aapo Hirvensalo kertoo, että palvelun kehittämisessä tärkeää oli, että palvelun ja terveellisten elämäntapojen pariin voisi palata, vaikka treenaamisessa tulisi taukoja.
– Itse olen kova innostumaan erilaisista liikuntamuodoista, ja vaihdan lajia esimerkiksi vuodenajan mukaan. Toisaalta urheilubuumini saattavat myös lässähtää, Hirvensalo kertoo.
Palvelun eräs tavoite olikin huomioida Hirvensalon kaltaiset henkilöt: mittaustulokset säilyisivät palvelussa, ja tauon jälkeen asiakas voisi jatkaa siitä, mihin jäi.
Hyötyä edellisestä urasta
Nyt Bodymaja-mittauspisteitä on 15 ympäri Suomea yhdeksässä eri kaupungissa Oulun korkeudelle asti. Kauppakeskuksissa sijaitsevat toimipisteet ovat pieniä, lukittavia tiloja, jonne pääsee sisälle koodilla, joka tilataan kännykkään.
Kun ideaa vietiin käytäntöön, Hirvensalon aikaisempi ura konseptirakentamisen parissa oli hyödyksi.
– Vanhalla urallani olen ostanut kokous- ja vetäytymistiloja, toimistojen puhelinkoppeja ynnä muita, joten ne olivat tuttuja. Tiesin, että niitä pystyy kustomoimaan, ja niitä löytyy eri kokoisia sekä -hintaisia.
Bodymaja-mittauspistekin tuo mieleen modernin toimiston puhelinkopin.
Lisäksi kehitystyössä huomioitiin se, että varsinainen liiketila tulisi liian kalliiksi. Bodymajoille haluttiin tila, johon voi mennä ilman ajanvarausta lähes koska vain. Koppia ympäröivän tilan piti olla turvallinen, koska henkilökuntaa ei olisi paikalla.
– Tuli ajatus, että kauppakeskuksissa on paljon tyhjää ja tuottamatontakin tilaa, Hirvensalo kertoo.
Niinpä majat sijoiteltiin kauppakeskuksiin, tiloihin, jotka ovat vartioituja ja joiden aukioloajat ovat laajat.
Yli 50 000 mittausta vuodessa
Konkreettisten majojen lisäksi palveluun tarvittiin oma sovellus, koodilla toimiva lukitusratkaisu ja varausjärjestelmä. Hirvensalon pariskunnan tausta it-yrityksissä ja konseptirakentamisessa oli hyödyksi tässäkin. Osakkaiksi saatiin yksityissijoittajia, kuten Ukko.fi-palvelun perustaja Ukko Kumpulainen sekä Puhti- ja Rantapallo.fi-palveluiden perustaja Jani Uljas.
Hirvensalo kertoo, että kolmessa vuodessa Bodymaja on kasvanut Suomen suurimmaksi Inbody-mittausten tekijäksi. Mittauksia tehdään yli 50 000 vuodessa.
Kun asiakas haluaa päästä käyttämään Bodymajan palveluja, hän ostaa ensin verkkosivulta haluamansa palvelun. Kehonkoostumusmittauksen lisäksi Bodymaja-toimipisteessä voi mitata myös verenpaineensa ja puristusvoimansa. Mittauskertoja voi ostaa yksittäisestä kerrasta sarjakortteihin.
Kun ostos on suoritettu, asiakkaan sähköpostiin lähetetään linkki, jolla hän voi avata toimipisteen oven ja käydä toimipisteellä milloin haluaa kauppakeskusten aukioloaikojen puitteissa. Lisäksi hän saa tunnukset Omabody-palveluun, jonne kaikki mittaustulokset tallentuvat. Toimipisteessä asiakas näyttää saamansa QR-koodin lukijassa, ja laite opastaa häntä mittauksen ajan. Mittaustulosten mukana saa myös kirjallisen informaation siitä, mitä tulokset tarkoittavat.
Hirvensalo sanoo, että positiivista on, että asiakkaat ovat alkaneet ymmärtää varsinkin viskeraalirasvan, eli sisäelinten ympärille vatsaonteloon kertyneen rasvan riskit. Kehonkoostumusmittauksissa he saavat viskeraalirasvan määrästä tarkan tiedon.
– Se on noussut asiakaskunnassa päämotivaattoriksi.
Ideoitu Lapin hiljaisuudessa
Bodymajan tulevaisuus näyttää hyvältä, ja yrityksen tarkoitus onkin lähteä valloittamaan Pohjoismaita vuosina 2025–2026. Bodymaja käyttää tunnetun korealaisen laitevalmistajan Inbodyn mittaustekniikkaa, ja Hirvensalo mainitsee, että Bodymaja on maailman ainoa ja ensimmäinen toimija, jonka käytössä Inbody-puristusvoimatesti on yhdistetty verkkopalveluun.
– On hienoa, että tämä kunnia osui meille, ja että saamme toimia palvelun keulakuvana.
Hirvensalo kertoo, että oman yrityksen perustamiseen liittyy suurempikin elämänmuutos, sillä hänen perheensä muutti kolme ja puoli vuotta sitten Espoosta Leville. Ennen Bodymajan syntyä sekä Aapo että Jenni Hirvensalo olivat ottaneet lopputilin palkkatöistään ja ryhtyneet yrittäjiksi ensimmäistä kertaa elämässään.
– Myimme Espoon-kotimme vuonna 2020 ja mietimme, että mitäs sitten. Olen aina tykännyt lumesta, joten päätimme lähteä Lappiin vuodeksi kokeilemaan, millaista siellä on asua. Tykkäsimme, ja tänne jäimme.
Lapin hiljaisuudessa ideoitiin myös Bodymaja.
– Kun ei ole koko ajan hirmuista määrää palveluja tai houkutuksia ympärillä, on voinut keskittyä sataprosenttisesti pelkkään yritykseen. Se on yksi iso syy nopeaan kasvuumme.
Bodymajan kaikki palvelut toimivat etänä. Hirvensalo käy muutaman kerran vuodessa etelässä päivittämässä laitteita, auditoimassa niiden siisteystason ja huoltamassa mekaaniset osat ovesta sekä lukostosta.
– Olemme hyvä esimerkki aidosta etäyrittäjyydestä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Kaisu Puranen