YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjäristeilyllä puhuva Sointu Borg epäröi aluksi räväkkää tyyliään, kunnes totuus valkeni – antaa nyt vinkit onnistuneeseen henkilöbrändäykseen
Muun muassa Diili-ohjelmasta tuttu Sointu Borg on mukana Yrittäjäristeilyllä. Hän neuvoo henkilöbrändiä rakentavia varomaan “falskia” vaikutelmaa.
Diili-ohjelman voittajaksi kruunattu Viphost Finland Oy:n yrittäjä Sointu Borg on pitkän linjan markkinointialan ammattilainen, joka on tunnettu räväkästä imagostaan. Häntä seuraa Instagramissa lähes 89 000 käyttäjää.
Borg osallistuu Suomen Yrittäjien järjestämälle Yrittäjäristeilylle marraskuussa. Siellä hän kertoo omasta Diili-taipaleestaan ja yrittäjätarinasta, joka on pitänyt sisällään vauhdikkaita tilanteita.
– On yksi asia, jossa en ole mielestäni onnistunut tarpeeksi hyvin. Siinä, että sanomani olisi tarpeeksi pureskeltu myös miespuoleiselle yleisölle. Nuoret naiset ovat ottaneet siitä ymmärrettävästi koppia. En tiedä, onko täysi mahdottomuus saada kokemukset ja tarinat geneerisesti puettua niin, että kaikki voisivat ammentaa niistä jotain, Borg sanoo.
Sen sijaan riskien ottamisessa hän on mielestään onnistunut. Se on kantanut hedelmää esimerkiksi puhetyöläisen roolissa.
– Olen ottanut puhekeikoissa selkeän riskin. Puhun asioista ilman sensuuria. Ensimmäisellä puhekerralla pelkäsin, että kuulijat traumatisoituvat eikä kukaan tilaa minua enää mihinkään. Toisin kävi, nyt puhujakeikkoja voi olla kolme viikossa. Kysyntä on yllättänyt itseni eli ilmeisesti aliarvioin kuulijani ensimmäisellä kerralla.
Seuraavassa Borg antaa viisi vinkkiä henkilöbrändäykseen.
Vinkit onnistuneeseen henkilöbrändäykseen
1. Rakenna tukipilarit vahvalle maaperälle, älä suon päälle. Rakenna henkilöbrändistäsi totuudenmukainen kokonaisuus. Jos rakentamasi brändi on ristiriidassa aidon persoonnallisuutesi kanssa, mielikuvasta tulee falski ja epäluotettava. Jos markkinoit jotain sellaista mitä et ole, syntyy ristiriitoja. Autenttisuus on tärkeää.
2. Älä kopioi mitään valmista ja olemassa olevaa. Monesti tuijotellaan oikealle ja vasemmalle sitä, mitä muut tekevät. Se, mikä toimii jonkun muun kohdalla, ei toimi välttämättä omalla kohdallasi. Älä lainaa jonkun toisen henkilöbrändiä, koska brändin pitää henkilöityä yhteen ihmiseen.
3. Kuuntele ihmisiä, mutta älä liikaa. Mielipiteitä on niin monta kuin ihmisiäkin. Tärkeintä on, että uskot itse omaan brändiisi. Silloin voit olla sinut sen kanssa, millaisen kuvan annat ulkopuolisille.
4. Aidosti arvokkaan henkilöbrändin rakennustyö vie aikaa. Kuka tahansa voi pompata nopeasti “kartalle”, mutta tuottava henkilöbrändi vaatii monen vuoden työn. Suurin työ tapahtuu hiljaisesti siinä, miten kohtaat ihmisiä ja miten sinusta puhutaan esimerkiksi tilaajien keskuudessa. Onko kanssasi helppo vai hankala työskennellä? Maine on tärkeä.
5. Uskalla tehdä linjanvetoja, joita muut eivät ole uskaltaneet tehdä. Suurin virhe on hukkua massaan. Jokaisen ei kuitenkaan tarvitse olla rääväsuu.
Varaa paikkasi Yrittäjäristeilylle täältä.
Kuva: Esa Piiroinen
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi