YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

7.4.2020 klo 08:30
Uutinen

Yrittäjät ovat koonneet puhelin- ja neuvontarinkejä toistensa tueksi – “Raha on materiaa, kunhan porukat nyt muuten selviäisivät tästä”

Koronakriisin aiheuttama yrittäjien ahdinko on nostanut esiin halun auttaa. Yrittäjät tarjoavat toisilleen apua paikallisissa puhelinringeissä sekä järjestäytyneemmissä oraganisaatioissa. Pääasia, että kukaan ei jää yksin.

Koronakriisi on nostanut ihailtavalla tavalla esiin ihmisissä halun auttaa. Yksi esimerkki tästä on Savon Sissit.

– Kun ensimmäiset koronatilanteet alkoivat hahmottua, ajattelimme Savon Yrittäjissä herättää henkiin finanssikriisin jälkeisen Yksikään ei huku –kampanjamme. Totesimme kuitenkin, että emme palaa vanhaan. Samana iltana minulle soitti kolme yrittäjäkonkaria, jotka ilmoittivat halunsa auttaa. Sanoin, että tehän tiputte taivaasta, Savon Yrittäjien toimitusjohtaja Paula Aikio-Tallgren kertoo.

Lopulta vapaaehtoisia ammattilaisia kerääntyi kuusi. Aikio-Tallgren koordinoi sekä auttaa tarvittaessa. Mukaan saatiin myös pari lakiasioiden tuntijaa. Muuten apuna on ollut koko Savon Yrittäjien henkilöstö.

– Mietimme, että olisimme haalineet rinkiin enemmän porukkaa, mutta sitten päätimme pitäytyä ydinporukassa ja katsoa, millaista apua tarvitaan, Aikio-Tallgren kertoo.

Aluksi kysymykset liittyivät pitkälti tukihakemuksiin ja muihin käytännön kysymyksiin. Samat teemat toistuivat, joten Sissit osasivat ennakoida avuntarvetta.

200 yhteydenottoa

Torstaina 2.4. Sissit kokosivat kysymyspatterit kolmelle eri yrittäjätyypille yrityksen koon mukaan. Ne he lähettivät webropol-kyselynä yrittäjille neljän jälkeen.

– Kymppiuutisiin mennessä olimme saaneet noin 200 yhteydenottoa, joista suoria avunpyyntöjä oli 60-70 ja niistä 15 oli kriisiyhteydenottoa. Jaoimme nämä Sissien kesken ja jokainen soitti yhteydenottajalle henkilökohtaisesti seuraavana päivänä. Yksi toimistolla hoiti kriisitapaukset ja otti yhteyttä Kuopion kriisipalveluun, Aikio-Tallgren kertoo.

Perjantain aikana yhteydenottosuma oli purettu ja kaikki yhteydenottajat olivat saaneet vähintään henkilökohtaisen tekstiviestin.

– Yrittäjät ovat olleet otettuja, että heitä huomioidaan henkilökohtaisesti ja osa on ollut yllättyneitä, että illalla ja viikonloppuna heitä lähestytään.

Savon Yrittäjien asiakkuuspäällikkö Mia Simpanen otti yhteyttä viikonlopun aikana vielä koko Pohjois-Savon yritysneuvojiin ja elinkeinoasiamiehiin, jotta nämä ovat tietoisia mahdollisesti tulevasta kysymyssumasta ja palvelutarpeesta.

Savon Yrittäjillä on meneillään myös kolme hanketta, joten toimistolla on töissä yhteensä yhdeksän työntekijää. Kaikkien heidän työnsä on valjastettu tavalla tai toisella koronakriisin käsittelyyn.

– Olemme muuttaneet hankkeita vastaamaan koronakriisin tarpeisiin. Ne on muutettu etäkoulutuksiksi ja tiputimme koulutusten hintoja. Myös HankintaHelppi-hankkeen sisältöä on muutettu. Olemme viivanneet yli muita webinaareja ja kokouksia, Aikio-Tallgren kertoo.

– Priorisoimme nyt jäsenemme. Olemme päättäneet pitää palvelulupauksestamme kiinni, emmekä luovuta yrittäjien suhteen, Aikio-Tallgren sanoo.

Savon Sissit -yhteystiedot löydät täältä.

Kahden laman koulima auttaa nyt muita

Töysän ja Alavuden alueelle on syntynyt vapaaehtoisten yrittäjien puhelinrinki. Idean isä Matti Leinonen on toiminut yrittäjänä 35 vuotta. Hän osaa ennustaa, mitä tuleman pitää.

– Kysymykset ovat nyt puoliksi talous- ja käytännön asioita ja puoliksi jaksamista. Kevään mittaan se kääntyy henkiselle puolelle, kun laskuja tulee, mutta myynti loppuu, Leinonen sanoo.

Laskujen mukana ahdistus kasvaa.

Alavuden ja Töysän alueen vapaaehtoiset yrittäjät julkaisivat numeronsa ja päivystysajat paikallislehdessä. Puhelinrinki sai valtakunnallistakin näkyvyyttä, kun Yle kertoi aiheesta jutussaan perjantaina.

Masa Metallin perustaja ryhtyi yrittäjäksi samoihin aikoihin, kun Venäjän kauppa loppui. Finanssikriisi noin 12 vuotta sitten osui omaan liiketoimintaan niin, että myynnistä lähti jopa 70 prosenttia. Leinonen maksaa niitä velkoja vieläkin.

– Tämä on nyt urani kolmas lama. Meillä on hyvin töitä syksyyn saakka, jos työmaat pysyvät pystyssä ja porukka terveenä. Nyt on mahdollisuus auttaa muita.

Yksi asia paremmin kuin aikaisemmissa lamoissa

Leinosen mukaan jokainen hänen kokemansa lama on ollut erilainen. Kun Venäjän kauppa koki iskun 90-luvulla, se iski teollisuusalaan pahiten. Esimerkiksi tekstiiliteollisuus hävisi Suomesta melkein kokonaan.

Finanssikriisikin osui teollisuuteen, mutta eri tavalla. Sittemmin palveluala on kehittynyt ja laajentunut, joten nyt lama koskee sen alan yrityksiä suoraan enemmän kuin aikaisemmin.

– Mutta eihän tällaista ole koskaan ennen ollut, että koko Suomi, kaikki ravintolat ja lentoliikennekin, on stopissa, Leinonen miettii.

Koronakriisissä on kuitenkin yksi piirre, mikä on paremmin kuin edellisissä lamoissa.

– Valtio ja yhteiskunta on eri tavalla mukana ainakin korulauseissa. Katsotaan sitten, kun arki alkaa, mikä on tilanne. Onneksi itsellä oli finanssikriisin jälkeen vakuuksia, että sain pankista lisää rahaa ja niillä pääsin siitä yli. Muuten kasaantuu henkiselle puolelle painetta. Mutta yksin minä sen tilanteen hoidin, Leinonen kertoo.

Yrittäjien vertaistuki toisilleen on korvaamattoman tärkeää. Omaa tilannetta ymmärtää parhaiten toinen yrittäjä.

Ylen jutussa Mieli ry:n asiantuntija Paula Noresvuo kiittelee yrittäjien vertaistukitoimintaa ja toteaa, että varsinkin pienissä yrityksissä yrittäjän elämä ja identiteetti voi olla sidoksissa yritykseen. Jaksamisen rajat tulevat vastaan jossain vaiheessa, vaikka vielä puskisi eteenpäin ja virtaa toimintaan riittää.

Leinosen mukaan kevät ja kesä näyttää, mihin tilanne vielä kääntyy, parempaan vai pahempaan.

– Raha on vain materiaa, kunhan porukat nyt muuten selviäisivät tästä, hän sanoo.

Puolessa tunnissa 10 vapaaehtoista

Myös Limingassa yrittäjät ja pankin asiantuntijat ovat perustaneet puhelinringin. Yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja Minna Rautio sai idean järjestön jäseneltä ja alkoi organisoida rinkiä. Puolessa tunnissa hänellä oli kasassa 10 vapaaehtoista.

– Se oli ehkä yllättävää, kuinka kivutonta oli saada mukaan vapaehtoisia, Rautio iloitsee.

Rinki esiteltiin yhdistyksen Facebook-ryhmässä, ja kantava ajatus on, että niin pientä murhetta ei ole, etteikö siitä kannattaisi puhua toiselle yrittäjälle.

Rautio ei kuitenkaan tarkalleen tiedä, mistä asioista puheluissa on keskusteltu. Vapaaehtoisten kesken on sovittu, että kaikki on ehdottoman luottamuksellista. Kriittisimmissä tilanteissa ohjataan hakemaan apua ammattilaisilta.

– Puheluita on tullut jonkin verran. Osassa soittaja on itku kurkussa ja kysyy, mitä teen. Yrittäjän on ehkä helpompi puhua vertaiselleen, kuin lähteä itkemään pankkiin, kunnan virkailijalle tai edes lääkäriin. Joskus riittää, että joku vain kuuntelee ja ymmärtää sen tilanteen, Rautio sanoo.

Myös Rautio kiittelee, että keskustelukulttuuri on avautunut sitten 90-luvun laman.

– Nyt yrittäjien hätä on tuotu esiin konkreettisesti. Se on myös osattu kertoa kuluttajille ja yleisesti, että syy ei ole yrittäjän, vaan tilanteen aiheuttaja on ulkopuolinen.

Pirkanmaan Yrittäjät vahvistaa tukipalveluaan

Pirkanmaan Yrittäjien yhteydessä on toiminut Yrittäjän Tukipalvelu jo 3,5 vuotta. Tukihenkilöitä Yrityskummien kanssa toteutettavasta palvelusta on reilu 20

– Olemme hankkineet sinne lisävahvistusta ja meillä on neuvontaa työsuhdeasioista rahoitukseen ja mielenterveyteen. Tukipalvelussa tulee vastaan koko kirjo itsetuhoisuudesta talousongelmiin, Pirkaanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Pasi Mäkinen kertoo.

Pirkanmaan Yrittäjien ja Yrityskummien toimintamallissa on mukana Kela, verottaja, Tampereen kaupungin sosiaalipalvelut, velkaneuvonta, TE-toimisto, Ely-keskus, Mieli ry, seurakunnat, Syöpäyhdistys, A-Kilta ja Finnvera, Osuuspankki ja Nordea.

– Koulutamme toisemme tuntemaan palvelut ja niillä on aina kasvot. Esimerkiksi verottaja ei ole kasvoton toimija, Mäkinen sanoo.

Mitä pidemmälle koronakriisin aiheuttama poikkeustilanne etenee, sitä enemmän neuvonnassa korostuu yrittäjän kannustaminen ja jaksaminen.

Kriisitoiminnassa toiminta painottuu nyt puhelintyöhön, mutta silti yhteydenpito yrityskummin tai tukihenkilön kanssa pysyy yllä ja ahdingossa oleva yrittäjä ohjataan oikeisiin palveluihin.

Tämän lisäksi Pirkanmaan Yrittäjät tulee vastaamaan kaikkien pirkanmaalaisten toimijoiden esiasteen kokonaisneuvonnasta.

Lisätietoja:

Yrittäjäjärjestön alueelliset tukipalvelut löydät täältä.

Yrittäjät #ostapieneltä -Facebook-ryhmässä löydät keskustelua ja päivystäviä asiantuntijoita.

Lue lisää Mieli ry:n ja Yrittäjäjärjestön ilmaisesta hyvinvointiryhmistä sekä Yrittäjän mieli kriisissä -webinaarista.

Elina Hakola

elina.hakola(at)yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna