YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

3.10.2019 klo 13:16
Uutinen

Yrittäjät puolustaa Helsingin keskustatunnelia: “Ilman sitä liikenne puuroutuu”

Helsingin keskustatunnelin kohtalo saattaa selvitä jo lähipäivinä. Suomen Yrittäjät puolustaa tunnelin rakentamista.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) on ihmetellyt julkisuudessa, miksi elinkeinoelämän edunvalvonta ei ole herännyt puolustamaan Helsingin keskustatunnelia.

Yli 30 vuoden ajan Helsinkiin puuhattu tunneli törmäsi seinään viikko sitten, kun Sdp:n ryhmä ilmoitti vastustavansa hanketta. Nyt näyttää siltä, että hanke kuopataan kaupungin ympäristölautakunnassa ensi viikolla.

Suomen Yrittäjät näyttää hankkeelle vihreää valoa. Pääekonomisti Mika Kuismanen pitää tunnelia parhaana ratkaisuna, kun pohditaan Helsingin lähitulevaisuuden liikenteen sujuvoittamista.

– On selvää, että tulevaisuuden liikennemäärillä ja väestön kasautumisella pk-seudulle tällainen tunneli tarvitaan. Veikkaan, että ilman keskustunnelin tapaista logistiikkaratkaisua Jätkäsaaren, Hernesaaren ja Kalasataman liikenne puuroutuu, jos jatketaan pelkästään maanpäällisellä ratkaisulla.

”Tuskin Helsingistä halutaan nukkumalähiötä”

Helsingin suunnitelmat eivät ole ainutlaatuisia, sillä vastaava tunneli on toteutettu monissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa. Kuismasen mukaan on tärkeää säilyttää riittävän laadukas jakeluverkosto Helsingin keskustassa myös tulevaisuudessa.

– Vaikka kuinka tavoitellaan joukkoliikenteen parantamista ja keskustan autottomuutta, tuskin Helsingin keskustasta halutaan nukkumalähiötä. Keskustassa tulee joka tapauksessa olemaan elinkeinoelämän toimintoja. Niitä varten tarvitaan hyvä ja tehokas jakeluverkosto. On huomattavasti järkevämpää, että osa tästä verkostosta on maan alla.

– Tunnelin hyvä puoli on, että se antaa mahdollisuuden maanpäällisen tilankäytön tehostamiseen. Ei tarvitse rakentaa tilaa vieviä kulkureittejä raskaalle liikenteelle ja maanpäällistä tilaa voidaan käyttää tehokkaammin. Samalla turvallisuus paranee, kun rekat siirtyvät maan alle, Kuismanen jatkaa.

Julkisuudessa on kritisoitu etenkin tunnelin kallista hintaa.

– Kallistahan se olisi, mutta meidän täytyy käydä reilu ja avoin keskustelu, millä keinoin tunneliin liittyvät infrakustannukset rahoitetaan. Voisiko olla niin, että tunnelin käyttäjät osallistuisivat ainakin osittain kustannustaakan kattamiseen, Kuismanen kysyy.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna