YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Pixhill
3.5.2023 klo 09:08
Uutinen

Yrittäjiltä evätään yhä useammin pankkipalvelut – Ministeriö selvittää nyt ongelman laajuutta kyselyllä

Yrityksillä on aikaisempaa useammin ongelmia peruspankkipalveluiden saannissa. Valtiovarainministeriö kerää nyt kokemuksia evätyistä palveluista.

Yrittäjät ja yritykset ovat olleet enenevässä määrin yhteydessä Suomen Yrittäjiin liittyen ongelmiin peruspankkipalvelujen saannissa. Yksittäiset pankit eivät kerro hylkäysten määriä, eikä mikään viranomainen kerää tietoa.

– Yhteydenotot ongelmasta ovat kuitenkin kasvaneet viimeisen 3–4 vuoden aikana moninkertaisiksi. Voidaan varovaisesti arvioida, että pankit hylkäävät vuositasolla tuhansia yritysten asiakkuushakemuksia, sanoo ekonomisti Petri Malinen Suomen Yrittäjistä.

Yrittämisen kannalta välttämättömiä peruspankkipalveluja ovat perusmaksutili ja siihen liittyvä tilinkäyttöväline kuten debit-kortti ja verkkopankkitunnukset, mahdollisuus nostaa käteistä rahaa, maksutapahtumien toteuttaminen sekä sähköinen tunnistusväline.

Lisääntyneissä yhteydenotoissa Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun yrittäjät ovat kertoneet, kuinka yritykselle ei avata asiakassuhdetta ja maksutiliä mihinkään pankkiin. Yhteydenotoissa on tunnistettu kolme yleisintä syytä pankkipalveluiden eväämiseen: yrityksen vastuuhenkilön tai osaomistajan maksuhäiriömerkintä, yrittäjän ulkomaalaistausta sekä yrityksen käymä kansainvälinen kauppa. Lisäksi useammassa maassa toimivien yritysten asiakassuhteita Suomessa on lopetettu perustelematta.

– Esimerkiksi yrittäjän ulkomaalaistausta on yhä kategorisemmin muodostunut esteeksi, sanoo lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä.

Venäjän-kauppaa käyvien yritysten yhteydenotot voimakkaasti kasvaneet Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Pankit katkaisseet olemassa olleita asiakassuhteita tai kieltäytyneet tarjoamasta asiakkuutta Venäjän-kaupan perusteella yksilöimättä syytä.

– Pankit eivät perustele päätöksiään tai vetoavat kokonaisharkintaan. Yrittäjälle ei jää minkäänlaista aktiivista mahdollisuutta reagoida tilanteeseen, jatkaa Toivonen.

Yrittäjien ekonomistin Petri Malisen mukaan käytännössä vaikuttaa siltä, että mikä tahansa yritys tai muu toimija voi saada kielteisen vastauksen asiakassuhdehakemukseensa.

Maksuhäiriömerkinnöissä merkittävän osan muodostavat trattaan perustuvat merkinnät. Trattaperinnässä yritys voi hyvin lyhyessä ajassa saada perinnän seurauksena maksuhäiriömerkinnän ilman viranomaisarviota.

– Kaikki yrittäjät, yritykset tai yrittäjäksi haluavat eivät kykene heti tai kovin lyhyelläkään aikavälillä suoriutumaan kaikista veloista siten, että maksuhäiriömerkinnät poistettaisiin rekisteristä. Tilapäiset kassavirtahaasteet tai esimerkiksi investointien aiheuttamat maksuhäiriömerkinnät eivät saisi estää muuten terveen ja elinkykyisen yrityksen toimintaa, vaikka maksuhäiriömerkinnän aiheuttamaa velkaa ei ole kyetty maksamaan pois kokonaisuudessaan, Malinen sanoo.

Ministeriö selvittää

Valtiovarainministeriössä on nyt aloitettu osana luottolaitoslainsäädännön kokonaisarviointia hanke, jossa selvitetään peruspankkipalveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä. Tällä kyselyllä kerätään tietoa, miten hyvin peruspankkipalvelut toteutuvat nykyisin ja miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessa.

Kyselyllä myös kartoitetaan, miten käteisen saatavuus ja sen käytettävyys maksuvälineenä toteutuvat tänä päivänä ja miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessa.

Yritysten ongelmien selvittäminen on osa kyselyä, joka on avoinna 16. kesäkuuta saakka. Kyselyyn voi vastata tästä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus